Ik heb een bestuurbare boot, het is een vrij goedkope maar ik ben hem wat aan het opvoeren, maar ik heb een vraag de boot kan nu alleen maar vol gas of geen gas, dus ik heb de PWM schakeling van het forum gemaakt, maar mijn vraag is nu hoe pas ik deze schakeling toe in mijn afstandsbediening?

het idee is dus dat ik met pwm de boot zeer snel gas of geen gas geeft,zodat het lijkt alsof deze langzaam vaart, of is dit gewoon niet mogelijk en moet ik dus een andere zender/ontvanger ziet te bouwen?

Of heeft een van jullie een andere tip?

Bij voorbaat dank,

Eric

De motorregelaar van CO is daar niet geschikt voor want die werkt met een potmeter.
Je kunt een RC-motorregelaar kopen of bouwen.
Schema's staan er zat op het net.

lm338k sturen met een spanning.

In dit topic, momenteel actueel, wordt nu een vervangende schakeling voor een potmeter besproken als het om RC gaat. Misschien kun je dit ook wel gaan toepassen op jouw systeem.

Ik heb nu dus een afstandsbediening die een bepaald signaal afgeeft, dit moet gewoon nu pulserend worden in de hoop dat mn bootje dan langzaam en sneller kan varen,de snelheid moet dus regelbaar worden, het liefst zonder een geheel nieuwe print te maken.

Eric

De gemakkelijkste manier is misschien een servo aan de potmeter van je regelaar. Anders zul je op zoek moeten naar een Electronic Speed Controller ofwel ESC. Op de Bascom website staat er een als application note.

Groeten, Bram

Als het dezelfde boot is als ik heb, dan is dat niet eenvoudig. Veel afstandsbedieningne hebben een potmetertje op de afstandsbediening, en dan iets wat dat overstuurt naar de (in dit geval) boot.

De goedkope AB die jij hebt heeft echter gewoon een aan-uit schakelaartje, hoewel er een mooi stokje op zit wat analoog heen en weer kan.

In de huidige situatie is het "acceptabel" als de ontvanger zeg na 1 seconde door heeft wat er gestuurd wordt. Wil je dan gaan PWMen vanuit de zender, dan kan je dat niet sneller doen dan 1Hz. Dat is nogal langzaam. Nu is 1seconde->1 Hz wat overdreven, maar mischien haal je maar 2 of 3 Hz of zo.

De manier waarop het signaal naar de boot gestuurd wordt is vast niet geschikt om sneller dingen over te brengen.

Als ie 3 of 4Hz haalt, is eigenlijk toch al redelijke effecten te bereiken. Wat je dan dus moet doen is een potmetertje in de afstandsbediening monteren, en dan de pwm schakeling van de site gebruiken om het zend gedeelte te laten denken dat je de boel aan en uit aan het zetten bent. Je zult wel de boel langzamer dan de voor PWM gebruikelijke frequentie moeten laten draaien. Je zult de schakeling 2x moeten maken voor de beide control-sticks. Hoe je dan nog achteruit kunt gaan gaan weet ik dan even geen oplossing voor....