Nordin
"Een model dat niet werkt is erg. Veel erger echter is een model dat werkt, maar waarvan niemand weet waarom"
Beste elektronici,
Mijn tv werkte jarenlang goed, maar vandaag is daar een einde aan gekomen. Ik zag 't al aankomen, 't was een kwestie van afwachten. De eerste teken was al zichtbaar, hoewel ik niet weet of dat iets te maken heeft met het defect. Ik zal hiërarchisch aangeven hoe dat was gegaan:
1) Ik zag een lichtgroene/blauwe vlek aan de linkerkant van het beeld. (Wordt weleens gezegd dat de magneet van zo een interne speaker de boosdoener kan zijn of iets anders met een magnetisch veld)
2)Zo een twee weken geleden het beeld een beetje op en neer te bewegen, dat was voor zover ik 't zag maar 1 keer gebeurd. Het beeld bewoog een beetje als een golfend water, heel vloeiend.
3)Laatste week op het beeld heel kort te trillen, maar wel met een regelmaat. Ik begon toen ook wat verschroeide plastic te ruiken, het doet me denken aan plastic van de omhulsel van een kabeltje (naar de stopcontact). Ik dacht eerst dat 't door ons hoeklamp kwam die de insecten verschroeide.
4)Vandaag zo een uur of twee geleden stonk dat lucht erg sterk, ik werd er niet rustig van (ik hyperventileer als ik iets verdachts ruik). Ik had 't vermoeden dat van de tv kwam en deed de tv uit. Later toen m'n vrouw weer de tv aandeed, was er geen beeld en klonk zo een elektrisch contact geluidje, zoiets als zzrrrzrrrzzzzzzzz.
Ik vraag me af of jullie misschien een vermoeden hebben wat het zou kunnen betekenen, dus wat er defect zou kunnen zijn.
Het is zo dat ik zelf wil repareren maar heb een vrees van zo een beeldbuis. Ik weet dat daar zo een 20 kV op staat en durf de tv niet aan te raken als ik 'm open maak. Ik had me ooit eens laten vertellen dat je zo een ding moet ontladen met 'ontlaadtang'. Maar als de tv uit is, is het beeldbuis dan ook ontladen, dus staat er dan geen 20 kV op?
Nou ik hoop dat jullie me meer over kan vertellen.
Tot gauw
Nordin
"Een model dat niet werkt is erg. Veel erger echter is een model dat werkt, maar waarvan niemand weet waarom"
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Hallo,
Kunnen verschillende dingen zijn.
Geef eerst eens merk en type vd TV.
De blauwe of liever gekleurde vlekken in de hoeken komen van de demagnetisatie die niet werkt.
Dit kan ook de schroeilucht zijn er is dan een weerstand (NTC) doorgebrand.
Staat je TV altijd op standby??
Paul
Nordin
Ja klopt, altijd op standby!
Maar kun je me ook vertellen of het verder niet gevaarlijk is als ik perongeluk de buis raak, dat ik dus geen optater krijg van een ontlading? (Natuurlijk zit de stekker niet aangelsoten)
Thnx voor de reaktie!
Nordin
Oh ja sorry, het is een Grundig van ongeveer 6 a 8 jaar oud. Het is niet zo een grote, maar ook niet zo een kleine. Het is wat groter dan die 37cm schermen. Volgens mij ligt ie ergens in de 40 cm.
Model:
Grundig T55-743 EURO
Ik hoop dat je me kunt helpen, in ieder geval bedankt!
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Je moet oppassen voor de dikke draad die op beeldbuis zit, dat is de HSP aansluiting en er blijft altijd wat spanning opstaan.
Ik denk dat die bewuste NTC verbrand is zit meestal in de buurt van de netschakelaar.
Tevens zal er een zekering stuk zijn.
Er kan ook een printbreuk zitten vaak is dat in de buurt van de HSP trafo.
Volgens de symptomen die je opnoemt, is de PTC weerstand defect (die zorgt mee voor de demagnetisatie van het beeld).
Als die defect is, dan doet je TV inderdaad niets meer.
Nordin
Ok, maar hoe kan ik veilig aan zo een tv repareren? Want ik heb zo een vrees van de beeldbuis.
Ik heb een paar keer een pijnlijke optater gehad van 220V en ben dus nu heel voorzichtig. Ik heb niet voor niets elektronica gekozen i.p.v. energietechniek, waarbij je zelfs in duizenden Volts werkt. 
Dus geef me aub een goeie tip om zeker van te zijn dat ik geen 20kV door m'n lijf gejaagd krijg.
Dank u!
Dus geef me aub een goeie tip om zeker van te zijn dat ik geen 20kV door m'n lijf gejaagd krijg.
Hoogspanning ga je heus niet door je lijf krijgen, zolang je de hoogspanningskabel niet los koppelt van de beeldbuis.
Wel moet je eerst de dikke condensator (achter de gelijkrichter) in de primaire kring van de voeding ontladen met een weerstand.
(De PTC bevindt zich ook in de primaire kring van de voeding)
Nu mag je alles aanraken (als de stekker uitgetrokken is natuurlijk
).
Succes
Nordin
Hallo,
Ik heb 'm geopend en het eerste wat ik zie is heel veel stof! Heb 'm bekeken en wat mij opviel is dat het grote printplaat verdeeld is in 2 delen, de ene houdt zich bezig met signaalbewerking en de ander houdt zich bezig met de voeding. En een derde printplaatje zit vast aan de buis.
Ik zie 2 dikke kabels, als het goed is voor de anode en katode van de buis, dus aan die kabels zal ik zeker niet aan zitten. Ik zie ook dat de dikke kabel naar de buis eerst via het kleine pritnplaatje is verbonden aan een stukje plastik. Deze plastik heeft weer aan de andere zijde 2 gaten. Waarschijnlijk zijn die bedoeld om met een weerstand te ontladen??
Voor de rest zie ik niets verschroeid en kan moeilijk een NTC- of PTC-weerstand vinden. Het is ook moeilijk te zien of iets verschroeid is of niet, door al het stof.
Nogmaals jongens, mijn TV is sinds gisteravond uitgezet met stekker en al. Is die ding nog steeds gevaarlijk geladen?
Anyway, ik hoop iets meer over te weten van jullie, hoewel het moeilijk is als je het zelf niet ziet.
Peace!
als je het echt zeker wil weten, draad naar de randaarde met een weerstandje ertussen aan een stok en daarmee gaan ontladen
Nordin
Beste mensen,
Ik heb een website gevonden wat er mis kan zijn van mijn type tv, maar staat in 't Frans geschreven en echt begrijpelijk is 't ook niet 
Wie weet anders een goeie site met basis voor repareren van een tv?
erwinj
Smash head on Keyboard to continue...(spelfouten inbegrepen)
Aedolon
Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT
Nordin
Dit is de link: http://perso.wanadoo.fr/zery/depannag/tv/grundig.htm
Vertaal ze 
kijk eens naar de elkos,kan zijn dat die elkos er nieuw uitzien,maar toch ze slecht zijn,je kan de kwaliteit best meten met esr meter.normaal moet je voor kleine waarden<5uF tus 2 en 3 meten en grotere waarden tegen 0 meten. is dat niet zo? bv 7,>>>>> vervangen v elko. en kijk of alles wel nog goed gesoldeerd zit, tv print wordt warm en leeft een beetje,zodat tin begint kraken. voordat je begint maak een draad vast aan de massa van de beeldbuis (meest vertinde koperdraad) en steek hem naar die kop met rubber die op je beeldbuis zit (lijkt op de dopsel die cardioloog gebruik op je lichaam).
wij hebben op twerk ook al dit probleem gehad.
nick
Nordin
Thanx lepnic, maar mag ik weten waarom dat laatste?
En kun je mij vertellen hoe ik veilig te werk ga, zodat ik geen gevaar loop voor (tegenwoordig zelfs) 30kV?
Menno F
alles is makkelijk als je het eenmaal snapt
hoi allemaal
ik loop nu stage bij een tv reparatiebedrijfje 
daar doen we heel simpel, we maken de tv open, zetten hem aan, en tikken(zachtjes, soms wat harder) met de achterkant(dus met het plastic)van een schroevendraaier tegen de printplaten, natuurlijk wel oppassen dat je geen componenten die eropzitten plat slaat en dus sluiting veroorzaakt, tegelijkertijd ook naar het beeld kijkend, en zodra er iets veranders tikken we nog eens op dat onderdeel / deel van die print en dan weten we waar het zit. dan de onderdelen die op dat stukje print zitten wat aantikken enz.enz. en dan kom je eruiteindelijk uit wat het is 
vervolgens halen we het netsnoer (van de 230V) los uit het stopcontact.
het als het niet op het voedings gedeelte zit kan je gewoon aan de print zitten, mits je wel oppast dat je niet aan de hoogspanningsdelen komt.
wil je echt zeker zijn dat de tv. is ontladen, moet je op de beeldbuis die ronde rubberen zuignap voorzichtig een stukje omhoog halen en bijvoorbeeld (gebruiken wij) een lange schroevendraaier tegen het contactje houden dat daaronder zit en dat kortsluiten met het ZWARTE gedeelte van de beeldbuis(op de beeldbuis zelf) zorg ervoor dat je wel goed contact maakt. (je hoeft niet bang te zijn voor krasjes op je beeldbuis)
nu is de hoogspanning eraf en kan je gerust overal aankomen, je kan ook dat contact onder de zuignap van de beeldbuis los halen. dan heb je wat meer bewegingsruimte met de print
de print zit op een chassis en die kan je eruitschuiven (soms eerst even schroeven los draaien)
zit er bijvoorbeeld een grote metalenbox (geen speaker)in je tv dan hoef je niet al te voorzichtig zijn met daarop tikken, je mag er best wel een klap opgeven.
let wel op wat je allemaal doet ik ben niet aansprakelijk voor enige schade of letsel 
is de print ook niet verbrand aan de onderzijde, komt bij grundig nogal eens voor dat er condensator los gaan zitten. door dit vonken verbrand de print dan. oplossign print herstellen en eventueel condensator vervangen. Heeft niks met de ptc of kleurvlek te maken. deze kleurvlek komt doordat je de tv altijd op standby heb staan. s`nachts dus gewoon uitzetten.
groetjes
En kun je mij vertellen hoe ik veilig te werk ga, zodat ik geen gevaar loop voor (tegenwoordig zelfs) 30kV?
Als je er zoveel schrik van hebt, moet je er niet aan beginnen.
Het kan altijd dat je iets aanraakt waar nog een elektrische lading op staat.
Al wat je moet weten staat hier reeds vermeld,
in voeding grote elco ontladen met 100 Ohm weerstand, waarschijnlijk is de PTC stuk waardoor mogelijk ook transistor en zekering in de primaire voeding zijn gesprongen.
Maar aangezien jij hier blijkbaar weinig kennis van hebt kun je beter je KTV naar een dealer brengen!!!!!!!