Wanneer ik een stappenmotor wil kiezen in een catalogus staat daar altijd 0.7° of 1.4°, maar hoe kan ik nu weten hoeveel mm dat is. Hangt dit dan af van uw schroefstang of wat je er dan ook op maakt.
Op 5 februari 2009 14:33:33 schreef jef:
Wanneer ik een stappenmotor wil kiezen in een catalogus staat daar altijd 0.7° of 1.4°, maar hoe kan ik nu weten hoeveel mm dat is. Hangt dit dan af van uw schroefstang of wat je er dan ook op maakt.
0.7 of 1.4 is het aantal graden dat de motor verdraaid per stap, dat is als je hele stappen gebruikt als je 1/2, 1/4, 1/8, 1/16, enz gabruikt wordt het weer anders.
Dus het hangt niet alleen van je spindel af, hoeveel mm dat is.
Ik heb even gezien op je website. Ik denk niet dat je stappenmotoren gaat vinden die al een schroefstang uitgang hebben. Hoe heb jij de uitgangsas van de stappenmotor gemonteerd op de aangekechte schroefstang.
Die schroefstangen , kan je die gewoon ergens kopen?
Weet je misschien een adresje?
Zo'n stappenmotertje, programmeer je dat het beste met microcontroller of kan je dat ook met een PLC.
Hoe weet je hoe sterk dat je de driver moet bouwen voor de stappenmotor.
ps:
Nu dat we toch over PLC bezig zijn en ik in uw profiel gezien heb dat je een installateur bent heb ik volgende vraag.
Ik zou graag een testopstelling maken om een "mandje" te verwisselen tussen twee "baden" één bad is warm en het andere koud. Ik dacht dit te doen met een PLC en een paar zuigers(cylinders). Ik heb namelijk ook geen gedacht waar ik die cyclinders kan gaan halen, bestaan er ook elektrische?
Adhy
Probeer niet jezelf te zijn, je bent ut al...
@jef Om je motor aan een 'schroefstang', bijvoorbeeld een draadeind of as met trapeziumdraad of (hogere geilheidsfactor) kogelomloopspil, te koppelen moet je een min of meer flexibele koppeling hebben (flexibel in het transversale vlak). Farnell en RS hebben hier (dure) oplossingen voor, maar meestal voldoet een stuk stugge slang ook wel. Je koopt bij de aquariumwinkel bijvoorbeeld transparante slang en klemt die stevig met slangeklemmetjes op je as en motor. Opletten met boutjes direct op je as, door het stappende karakter van de beweging trillen ze los voor je Hermanskipoetlak kan zeggen..
Succes!
Arjan Swets
cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Op 5 februari 2009 17:43:54 schreef Adhy:
@jef Om je motor aan een 'schroefstang', bijvoorbeeld een draadeind of as met trapeziumdraad of (hogere geilheidsfactor) kogelomloopspil, te koppelen moet je een min of meer flexibele koppeling hebben (flexibel in het transversale vlak). Farnell en RS hebben hier (dure) oplossingen voor, maar meestal voldoet een stuk stugge slang ook wel. Je koopt bij de aquariumwinkel bijvoorbeeld transparante slang en klemt die stevig met slangeklemmetjes op je as en motor. Opletten met boutjes direct op je as, door het stappende karakter van de beweging trillen ze los voor je Hermanskipoetlak kan zeggen..dus tja meer gegevens....
Succes!
geilheidsfactor doet mij aan heel andere dingen denken....
ja het legt er allemaal aan hoe zwaar het is, en hoe snel het moet gaan.....
je kan best met een heel klein lullig stappenmotortje een auto naar 13 hoog takelen.... als je de tijd maar heb...
maar als je kijk in een printer zitten die stappenmotortjes van 4cmx4cm.. en die schuiven alleen een lichte kop heen en weer....
bij de cnc machines beginnen de motors zo'n beetje bij de 1,5Nm tot 12 Nm...
Adhy
Probeer niet jezelf te zijn, je bent ut al...
Ach dat is natuurlijk zo. In het geval van de CNC machine kan ik je de transparante slang methode afraden 
Arjan Swets
cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
http://www.damencnc.com/ verkoopt draadeind of
http://www.stappenmotor.nl/
Maar nu ben ik er nog niet uit hoe ik de verplaatsing kan berekenen bij 1.4° bijvoorbeeld. Kan ik dit op voorhand berekenen?
@ Jef.
Lees dit eens door, hier staat van alles in.
http://www.uploadarchief.net/files/download/ombouw_freesbank_naar_cnc_…