Beste C.O'ers,
Graag zou ik nu eindelijk duidelijkheid willen hebben over hoe je de LPT1 poort aanstuurt in XP.
Ik weet dat XP deze heeft afhgeschermd en dat je met de juiste software deze wel kun aansturen.
Mijn vraag is welke software is dit. Is er mischien een progje dat de poorten wel toegangklijk maakt.
Alvast bedankt.
J. v. Althuis
Nordin
"Een model dat niet werkt is erg. Veel erger echter is een model dat werkt, maar waarvan niemand weet waarom"
Misschien is het handig om ook erbij te vermelden met welke programma je werkt, Visual Basic, Delphi...enz.?
PowerPC603
4096 LED's of meer afzonderlijk sturen met parallelle poort? Easy...
Een eenvoudige mogelijkheid voor Visual Basic:
http://www.uct.on.ca/
Hier heb je de keuze tussen IOPort en NTPort.
IOPort werkt voor Win95/98,
NTPort is nodig voor WinNT, Win2000 en WinXP.
Een waarde op de poort zetten in VB:
NTPort.Value = xxx
waar xxx staat voor het decimale getal dat je op de poort wil zetten (van 0 to 255).
Welke driver heb je nodig om in XP te sturen op je LPT1 poort? Geen programma'tjes ofzo, gewoon de driver zodat ik met PowerBasic naar mijn poort kan sturen.
Ik heb dit nodig om een robotje (CS-113) te sturen via PC.
Nog nooit van google gehoort ofzo.
Maar voor deze keer http://ourworld.compuserve.com/homepages/richard_grier/IO_OCX.htm hier kun je de dll vinden inclusief documentatie over de driver
voor de C++ freaks:
IOPort voor iedere poort en
Comport3.0 voor de seriele poort
C++ rulez!
met QBasic zul je toch niet onder XP moeten beginnen peins ik 
[Bericht gewijzigd door shortcircuit op ]
Jeroen
Moderator
Crashjuh: heb je de waarschuwing niet gelezen bij het beantwoorden van dit topic? Dit topic is namelijk al 1,5 jaar oud, dus waarschijnlijk heeft _Darth_ het al gevonden.
Voor ongeveer alle talen en alle windows versies, maar zonder installatie, registratie of ander gezeur gebruik je uiteraard
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
http://www.geekhideout.com/iodll.shtml
[edit]Jaja, topic is oud
Remi
Midiologie.nl. Makers van LPTpushbutton. Als je echt van je hobby houd, laat dom commentaar van anderen je koud.
er is ook inpout32.dll dit werkt geweldig makkelijk te gebruiken binnen VB etc etc.LPTPushbutton is rondom deze dll geschreven en werkt op alle windos platforms.
ook insturen op de lptpoort kan met inpout32.dll
greets
Remi
High-Voltage
Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...
Op 26 augustus 2005 11:19:05 schreef ikkedus:
Voor ongeveer alle talen en alle windows versies, maar zonder installatie, registratie of ander gezeur gebruik je uiteraard
http://www.geekhideout.com/iodll.shtml
Volledig akkoord.
Voor die dll kies ik ook, andere moet je "instaleren", die werken niet en nog een hoop zever...
help
ik werk op mijn stage met visual C++ dus geen basic
op xp
nou heb ik die ntport geinstalleerd maar gewoon zeggen ntport value .... zoals hierboven voor visual basic beschreven staat dat werkt niet hij geeft dan deze fout
error C2065: 'NTPort' : undeclared identifier
er zitten wat voorbeeldjes bij bij dat programma en dan stuurt hij wel iets maar ik ben een echte noob
maar wil dus wel wat naar de lpt poort gaan sturen
wie helpt mij 
PowerPC603
4096 LED's of meer afzonderlijk sturen met parallelle poort? Easy...
De fout die je krijgt (NTPort: undeclared identifier), kan te maken hebben met het feit dat je NTPort nog niet geactiveerd hebt in VB.
Het lijkt erop dat VB NTPort nog niet kent.
In het menu moet je ergens het item "Components" of "Componenten" vinden.
Ik weet niet meer juist welk menu het is (ik denk "Projects" ), het is lang geleden en VB staat niet meer op mijn pc voorlopig (nieuwe pc gekocht en ben nog niet volledig klaar met herinstallatie).
In dat menu moet je dus een vinkje plaatsen bij NTPort.
Als je dan op OK klikt, dan komt er een icoontje bij in uw toolbar (aan de linkerkant van het scherm), het is een groen icoontje met NTPort erop.
Klik op dat icoontje en teken een vierkantje op uw form (net zoals je een knop zou tekenen).
Zodra dat gebeurd is, staan rechts de properties van NTPort (indien het NTPort-vierkantje op uw form geselecteerd is).
Daarin zie je de naam: NTPort1.
Je ziet ook ergens "adres" staan.
Voor de standaard parallelle poort moet dit op 888 staan, als ik me niet vergis.
Daarna kan je NTPort in de code gebruiken, door in de code "NTPort1.value = xxx" te zetten.
Deze hele uitleg staat in de handleiding die bij NTPort geleverd is (ofwel in de extra voorbeelden die je apart moet downloaden).
Je kan ook waarden van de poort lezen, maar dan moet je de poort eerst als ingang configureren.
Hoe dit moet, kan je allemaal lezen in die extra voorbeelden.
Ik heb net gemerkt dat de NTPort server niet actief is.
Moest je die andere voorbeelden niet hebben, hier staan ze:
http://users.pandora.be/vge/NTPort
ik ben vrij leek in programmeren
kan iemand ff stukkie schrijven voor visual C++ dat met bijv output A e dat ik dan zel maar in de text kan zetten a == 7 (1111)
en moet ik verder nog iets van progs installeren of wat ik hier ook wel lees ergens iets met .dll ??
probeer me aub in babytaal uit te leggen want ik heb dit nodig voor stage maar ven nou eenmaal geen held met C++