nop_debouwer
1,2,3,4 hoedje van, hoedje van, 1,2,3,4, hoedje van rhodiumtrichloridemonohydraat
Dag,
Ik ben aan het stoeien met een L298 (multiwatt 15) motor driver maar nu wil ik de motoren galvanisch gescheiden houden van m'n microcontroller, althans deels. Kan ik de logische inputs v.d. L298 gewoon op de PIC aansluiten en pin 8 op de logische voeding met een cap naar de logische ground? of moet dit een common ground zijn?
bij voorbaat dank m.vr.gr.
Nop
Je kan de L298 direct aan je processor hanggen, maar het kan ook via een optocoupler, de PC817 bvb is priema geschikt voor pc en microcontroler.
nop_debouwer
1,2,3,4 hoedje van, hoedje van, 1,2,3,4, hoedje van rhodiumtrichloridemonohydraat
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
nop_debouwer
ik ben een robotje aan het bouwen. nu wil ik IR opject detectie en andere stroom vretende acttiviteiten uitvoeren met deze robot. om nu te voorkomen dat de grote 'tijdelijke'belasting de spanning laat kelderen wil ik dus het brein volledig scheiden van het 'lichaam' Wil het 'lichaam' voeden met 6V en kan me zo voorstellen dat 8 IR leds en opstartende motoren de spanning ver beneden de 4V kunnen krijgen. iets waarbij de PIC zich zal resetten. Dus...vandaar dat ik de motoren galvanisch wil scheiden van het brein.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
das kwestie van ene deftige voeding te maken he.
een diodes en een flinke elcos doen het werk.
je kan ook twee batterijen gebruiken. ene voor de pic en ene voor de motoren.
dan is al dat gefoefel m et schieding nergens voor nodig
nop_debouwer
Twee verschillende voedingen was wel het idee achter de galvanische scheiding, lijkt me anders vrij zinloos
Ik zal nog ff iets meer vertellen: ik wil de PIC voeden met twee knoopcellen (geschatte verbruik 25 mA) en de motoren met 4-penlites. Maar kan ik de grounds dan gewoon aan elkaar knopen of nie? of moet de pin 8 met een condensator aan de logische of de motor voeding knopen. (volgens mij heb ik deze vragen eerder gesteld
) Of moet de logische 5V van de motorvoeding afkomen?
Ik zou de twee grounds gewoon aan elkaar koppelen anders heb je zoveel meer werk. En het inzakken van een voeding is vervelend en meestal niet echt te verkomen als het om batterijen/accu's gaat. Let er wel op dat het ic niet echt goed tegen pieken kan, ook niet echt tegen langdurig hoge belastingen. Je kunt de piek ook eventueel afvlakken door een optrekcurve te maken met je pwm.
nop_debouwer
@ DeeP: Ik neem aan dat je met "het IC" in dit geval de L298 bedoeld en met pieken de EMF die opstartende en/of van richting veranderende motoren veroorzaken bedoeld? Die EMF wilde ik ondervangen met vrijloopdioden. Langdurige hoge belasting is geen sprake van (totaal 1A max). Het enige waar ik dus mee zit/zat is of ik de twee grounds met elkaar moet of kan verbinden maar ik mag dus uit jouw antwoord opmaken dat dat gewoon kan?
Op 8 februari 2009 20:29:09 schreef nop_debouwer:
@ DeeP: Ik neem aan dat je met "het IC" in dit geval de L298 bedoeld en met pieken de EMF die opstartende en/of van richting veranderende motoren veroorzaken bedoeld? Die EMF wilde ik ondervangen met vrijloopdioden. Langdurige hoge belasting is geen sprake van (totaal 1A max). Het enige waar ik dus mee zit/zat is of ik de twee grounds met elkaar moet of kan verbinden maar ik mag dus uit jouw antwoord opmaken dat dat gewoon kan?
Het IC bedoel ik inderdaad de L298 mee. Heb er op school ook veel mee gewerkt.
Inderdaad. Het verbinden van de grounds heeft geen effect op de voedingen, het mag dus gewoon. Hierdoor zijn ze niet aan elkaar gekoppeld. Het enige wat je hebt gedaan is gedefinieerd dat de grounds op het zelfde "nivo" liggen. Succes ermee
nop_debouwer
Dank je voor jullie hulp. Mischien dat dit projekje nog een x bij het "show je robot" topic op komt duiken.
m.vr.gr.
Nop