Even een vraagje over brusless DC motoren.

Ben me in die materia een het verdiepen, maar snap er niet erg veel van: bij een PC fan zie ik gewoon een + en een - en een speed uitlezing: je sluit dan aan en het werkt.

echter op de wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Brushless_DC_electric_motor

kom ik tegen dat er een hele complexe sturing in zou moeten zitten om de rotoe paren aan te sturen enz. enz.

Kan iemand mij in duidelijke taal uitleggen hoe zo'n motor nu in elkaar zit en werkt? die aanturing kan ik redelijk volgens, maar WAAROM moet dat nu zo? Het wikipedia artikeltje is beetje kort door de bocht voor mijn kleine geest.

ik bgrijp dat het een beetje op een stappenmotor lijkt inmiddels.

Begin bij een gewone DCmotor met statormagneet. Waarom draait die? Omdat de rotorspoelen om beurten bekrachtigd worden. Het wisselen (commuteren) van de ene spoel naar de volgende gebeurt automatisch door de koolborstels die verder lopen op de sleepkontakten.

Brushless DC heeft deze mechanische commutator niet, er moet dus electronisch in voorzien worden. De spoelen worden ook simpelweg met een DCspanning bedient, aan of uit. Stappenmotoren zijn daar ook familie van, ze hebben ook een borstelloze opbouw, de electrinische driver moet het maar uitvloeien.

Brushless AC komt ook veel voor, met name in industrieële servo's. Dat zijn eigenlijk synchrone motoren (3 fase stator en een permanent magnetische rotor, dus geen slip)
Die 3 spoelen voorziet de driver van een pseudo wisselspanning die regelbaar is in frequentie. Dat heeft ook wel een DC grondslag maar daar wordt d.m.v. SPWM een sinus van gemaakt. Vandaar dat die ACbrushless voor soepeler draaien in de lage regionen. Vergelijk het met een steppenmotor op microstepping.

- - big bang - -

Je kan het beter vergelijken met een drie fase motor, maar dan op gelijk spanning.

De elektronica en de software zorgt ervoor dat de fase 120 graden tenopzichte van elkaar verdraaid zijn, en het klopt het is vrij complex, alles bij elkaar hardware en software.

Of dit aan je wensen tegemoet komt, waat ik niet. Maar die intelligente fan-controller met een ATtiny45 die al het werk op zijn schouders neemt, is IMHO een mooi stukje leesvoer.

Worden tegenwoordig veel gebruikt in de modelbouw. Er is ook een Yahoo groep voor een Open Source Motor Controller :

http://tech.groups.yahoo.com/group/osmc/

Elektuur heeft er ook aandacht aan besteed :

Feb. 2006

Groeten, Bram

Info over servo en meerdere toeren draaien.
Driver 3 fase motor

Daar heb ik ook al enkele epistelkes in gepost.
Verder kan je ook zoeken op brushless dc en ac, er zijn nog topics over.

- - big bang - -

@big bang:

aan een servo heb ik hier niet zoveel. Het moet redelijk wat vermogen leveren en ook nog eens snel draaien (800 RPM ofzo).

Een 3 fasen zou kunnen, maar is nogal lastig.

Maar als ik het goed begrijp, komt het dus gewoon weer neer op magneten elkaar laten aantrekken en afstoten, net als bij een stappen motor en zou ik ze feitelijk hetzelfde kunnen aansturen. Allen heb je hier dus minder polen paren.

ik heb even vluchtig het artikel van pros doorgelezen en lees daar dat je de snelheid kunt regelen met de PWm die je er tijdens de DC op kan staan. Dat deel vat ik niet helemaal...

HMH. Door met PWM de spanning te verhogen of verlagen, zal de gemiddelde magnetische kracht verminderen of vermeerderen, waardoor de motor meer of minder kracht krijgt.
Het laten aantrekken en afstoten van magneten, dient te gebeuren op dezelfde frequentie waarmee de motor draait. Deze wordt met de hall-sensor gevolgd. Om de snelheid (eigenlijk de kracht) te verminderen moet je de stroom verminderen, de motor gaat dan trager draaien, afhankelijk van de belasting.

aha, ik begijp dus helemaal goed. Het is dus idd exact hetzelfde als bij een stappenmotor: met de frequency bepaal je de toeren en dmv PWM kun je dan idd de kracht regelen (je regelt dan dus idd ook de gemiddelde stroom)

an als je dus zo schakelt als op die wikipedia veraal gebruik je dus eigenlijk een BLAC motor een beetje: dus je bouwt een vorm van AC met PWM ipv een echte DC zoals je bij een stappenmotor zou doen....

ik begrijpt het (volgens mij) helemaal heren, bedankt!

En dank zei jouw topic begrijp ik het ook nu. :)