De bedoeling van deze opstelling is om een "mandje" te verwisselen tussen twee bakken.
Die twee bakken staan op ongeveer 50cm van elkaar.
Het mandje moet telkens 1 minuut in elke bak blijven en dan mag de motor het wisselen. Dus ik heb iets nodig wat die motor kan besturen denk ik.
Wat zou ideaal zijn om dit te realiseren?
Is een elektromotor ideaal, of een stappenmotor?
Ik heb gelezen dat ik in combinatie met de elektromotr twee eindeloopschakelaars kan gebruiken om te detecteren wanneer hij moet stoppen. Maar hoe werkt nu juist een eindeloopschakelaar?
Welke stuurelektronica zou ik het best gebruiken?
PLC? Als ik met een PLC werken moet ik dan ook altijd een CPU PLC base unit kopen?

Dit kun je eventueel ook in een frequentieomvormer programmeren.
Bij een PLC moet je uiteraard minimaal 1 CPU hebben. De goedkoopste PLC die ik ken is de Koyo Click: ongeveer 80 euro, met al de nodige I/O on-board. De software is gratis, de kabel een euro of 15.
En dat is een volwaardige PLC met alle mogelijkheden die de dure ook hebben.
Op 9 februari 2009 19:30:42 schreef GJ_:
Dit kun je eventueel ook in een frequentieomvormer programmeren.
Kan een AC motor hier ook voor dienen? Want eigelijk moet die motor maar een halve toer doen. Dan is die AC motor toch nog niet goed gestart of hij moet al stoppen.
Wat is dan de nauwkeurigheid? Gaat hij altijd op dezelfde positie stoppen?
Bij een PLC moet je uiteraard minimaal 1 CPU hebben. De goedkoopste PLC die ik ken is de Koyo Click: ongeveer 80 euro, met al de nodige I/O on-board. De software is gratis, de kabel een euro of 15.
En dat is een volwaardige PLC met alle mogelijkheden die de dure ook hebben.
Ok bedankt!
Bestaan er dan PLC modules die rechtstreeks een AC motor of DC motor kunnen aandrijven.
Op 9 februari 2009 20:29:17 schreef jef:
Kan een AC motor hier ook voor dienen? Want eigelijk moet die motor maar een halve toer doen....
Bestaan er dan PLC modules die rechtstreeks een AC motor of DC motor kunnen aandrijven.
Je moet toch een reductor gebruiken denk ik?
En een PLC die rechtstreeks motoren kan aansturen is zeldzaam. Bij Phoenix hebben ze wel inline I/O met electronische motorstarters maar dat is hier niet aan de orde.
Een FO met ingebouwde PLC is wel een mogelijkheid en net zo simpel natuurlijk. Er zijn er meerdere die dat hebben. Met sommige drives hoef je voor dit soort taken de on-board PLC zelfs niet eens te gebruiken omdat de logica die gewoon met je parameters in te stellen is al voldoende is.
Op 9 februari 2009 20:45:52 schreef chrome:
reductie kast gebruiken?
Ja dit zal ik zeker moeten gebruiken. Maar is een AC motor gemaakt om positioneer opdrachten te doen(ideaal)?
Ik heb trouwens juist gelezen dat je ook een servo motor kan nemen.
PLC modules voor motors bestaan niet denk ik, gewoon relais gebruiken.
In het geval dat ik een AC motor gebruik:
GJ zei dat ik een frequentieregelaar moest gebruiken, ik veronderstel dat ik dan geen PLC meer nodig heb. Wat kan je daarin programmeren? snelheid, stoppositie, omkeren na een bepaalde tijd.
In het geval dat ik een brushed DC motor gebruik:
Kan ik de PLC dan gebruiken i.s.m een relais.
Hoe zou ik de motor dan kunnen laten omkeren?
In het geval dat ik een brushless DC motor neem:
Hierbij dacht ik dat je altijd een driver moest kopen, dus is een PLC hier ook niet vereist denk ik.
ps: ik heb beginpost ook even aangepast om het iets duidelijker te maken.
Voor een brusshless heb je idd een kist electronica nodig. Voor een ac servo ook trouwens. Maar die zijn wel geknipt voor dit werk, alleen wat duurder.
Als het een hele kleine massa is en voor de hobbie kun je ook een modelbouwservo gebruiken.niet dus.
In de FO's die ik normaal gebruik kan dit gemakkelijk, zelfs zonder de PLC te gebruiken. Daar zitten in de gewone logica voldoende mogelijkheden inclusief timers. Als het ietsje moeilijker word heb je dan altijd de ingebouwde PLC achter de hand.
Met een beetje intelligente servodrive (met ingebouwde ascontroller) is dit overigens ook een eitje, maar ik kreeg niet de indruk dat het hier om tienden van millimeters ging.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (47%)]
Op 9 februari 2009 21:09:09 schreef GJ_:
[...]
Je moet toch een reductor gebruiken denk ik?
Was dit een vraag naar mij toe?
Ik moet zeker geen reductie gebruiken, maar ik moet het "mandje" wel in een trage beweging overbrengen naar de andere bak, en daarvoor heb ik een laag toerental nodig denk ik.
Op 9 februari 2009 21:19:44 schreef GJ_:
In de FO's die ik normaal gebruik kan dit gemakkelijk, zelfs zonder de PLC te gebruiken. Daar zitten in de gewone logica voldoende mogelijkheden inclusief timers. Als het ietsje moeilijker word heb je dan altijd de ingebouwde PLC achter de hand.
Ok, ik wil dit wel eens proberen om te werken met een frequentieregelaar. Maar met een FO kan je alleen maar werken met een wisselspanningsmotor (AC motor)?
Dus ik moet op zoek gaan naar een gewone AC motor met een hoge reductie. Bestaan er motoren met zo'n hoge reductie? Bijvoorbeeld: Motor doet nominaal 1000tr/min -> reductie nodig van 1000:1 om aan één toer per minuut te komen.
Of zegt u, nee in het geval dat u een FO gebruikt heeft u geen reductie nodig, want de frequentieregelaar zorgt er wel voor dat de motor een zeer laag toerental aankan en dat de beweging niet in schokken gebeurt?
Met een beetje intelligente servodrive (met ingebouwde ascontroller) is dit overigens ook een eitje, maar ik kreeg niet de indruk dat het hier om tienden van millimeters ging.
Het is inderdaad geen millimeter werk, dus de servo motor zou overkill zijn.
Met een 1:1000 kast word het wel een hele slome taart. Bovendien zijn dat soort kasten vaak nogal aan de prijs. Met een FO zijn niet zondermeer hele lage snelheden te halen.
Als het echt zo langzaam moet heb je uiteindelijk maar een relatief klein motortje nodig. En dan is het wellicht de moeite om eens te kijken naar Maxon met een planeetoverbrenging.
Is de toepassing industrieel? Is er een budget? of is het hobby? Dat is toch ook allemaal bepalend voor de te maken keuze.
Op 10 februari 2009 22:47:47 schreef GJ_:
Als het echt zo langzaam moet heb je uiteindelijk maar een relatief klein motortje nodig. En dan is het wellicht de moeite om eens te kijken naar Maxon met een planeetoverbrenging.
U begrijpt toch ook dat dit niet "zo" snel kan bewegen, want anders vliegt de vloeistof uit de bakken en slingert het mandje veel te fel, waardoor het de bak kan gaan raken.
Is de toepassing industrieel? Is er een budget? of is het hobby? Dat is toch ook allemaal bepalend voor de te maken keuze.
Het is wel degelijk een industriële toepassing. Het budget ligt rond de 1000 a 1500 euro. Maar natuurlijk liefst zo laag mogelijk, want je moet je concept ook kunnen verdedigen.
Alvast bedankt voor de reacties
Ik heb ook nog eens gezocht op het internet en ik dacht dat ik ook misschien een gewone DC motor kon nemem.
Kan ik er dan niet voor zorgen dat die DC motor om draait na een minuut? Hoe zou ik daar elektronisch aan kunnen beginnen?
Ik dacht een teller te nemen die na een ingestelde tijd de twee voedingsdraden zou gaan omwisslen. Bestaat zo een soort tellertjes en hoe zou ik die draden kunnen omwisselen.
Daar istie weer, voor de zovvelste keer:
Een timer kan, maar dan moet je wel eindschakelaars gebruiken voor de eindstanden. Die kun je ieder in een van de beide plustouwtjes opnemen als een NC kontact.
Klopt het wat ik hieronder zet?
Voor naar links te draaien:
RL + / RR -
Voor naar rechts te draaien:
RR + / RL -
Voor de schakelaars RL en RR, moet/mag dit een timer schakelaar zijn? Bestaat dit?

Ik ga hieronder eens proberen uit te leggen hoe ik het schema zie werken.
Wanneer de motor rechts staat:
- Eindeloopschakelaar 2 onderbreekt de + lijn (motor stopt)
- timer begint te lopen en bereikt eindwaarde
- Schakelaar RR moet naar de '-' geschakeld worden
- motor begint te draaien en gaat tegen eindeloop 1 aan
- eindeloop 1 onderbreekt de + lijn (motor stopt)
- timer begint te lopen en bereikt eindwaarde
- schakelaar RL moet naar '-' en RR naar '+' geschakeld worden
- motor begint te draaien en gaat tegen eindeloop 2
Opmerking: Hoe kan ik ervoor zorgen dat die draden naar respectievelijk + en - worden geschakeld?
[Bericht gewijzigd door jef op (28%)]
Je eindschakelaars zitten goed.
Linksom draaien is relais RL, rechtsom draaien RR. Als je alleen maar heen en weer wil en stoppen op de eindschakelaars kun je ook simpelweg een puls/pauze timer een dubbelpolig relais aan laten sturen.
Uitendelijk zal blijken dat een Logo of iets dergelijks het simpelste en goedkoopste is.
Op 22 februari 2009 12:30:14 schreef GJ_:
Je eindschakelaars zitten goed.
Linksom draaien is relais RL, rechtsom draaien RR. Als je alleen maar heen en weer wil en stoppen op de eindschakelaars kun je ook simpelweg een puls/pauze timer een dubbelpolig relais aan laten sturen.
Ik heb dit concept eens bekeken en dit lijkt mij een goed idee. Ziehier mijn schema:
Wat ik mij wel afvraag is hoe die eindeloopschakelaar de lijn terug kan bekrachtigen. Ik bedoel hiermee:
Wanneer motor aan eindeloop komt, gaat hij de lijn onderbreken. Maar hoe wordt die lijn terug bekrachtigd, want als de timer zijn eindewaarde heeft bereikt moet de motor terug draaien, maar die endeloop ontbreekt die lijn nog.
Ik heb hier een link gevonden van een puls pauze relais, bedoelde je zo iets?
http://www.zettlerelectronics.nl/pdf/zettlertimers/unitimerNed.pdf
Uitendelijk zal blijken dat een Logo of iets dergelijks het simpelste en goedkoopste is.
Dit is dan van siemens.
http://www.automation.siemens.com/logo/html_76/products/01LOGO/02Basic…
Aan de analoge uitgang van deze modules sluit je dan een relais om uw motor om te draaien(dubbelpolige)?
En de eindeloopschakelaars sluit je aan op een digitale ingang, wanneer die ingnag dan laag wordt, betekent dit dat de motor de eindstand bereikt heeft en moet hij de analoge output onderbreken.
Als je nou je eerste schema dat je maakte op basis van het mijne en dat laatste vergelijkt zie je dat die eindschakelaars op een andere plek zitten.
Die Zettler is leuk maar als je de prijs naast die van een Logo zet ben je snel om naar de Logo. Daar zitten ook timers in, inclusief een puls pauze. Plus nog vele andere mogelijk nuttige functies.
De analoge uitgangen moet je niet gebruiken! Gewoon twee normale uitgangen, een voor linksom en een voor rechtsom. Daarnaast heb je nog twee simpele relais nodig en twee eindschakelaars.
Op 22 februari 2009 14:26:32 schreef GJ_:
Als je nou je eerste schema dat je maakte op basis van het mijne en dat laatste vergelijkt zie je dat die eindschakelaars op een andere plek zitten.
Juist ja, die zitten allebei op de plus lijn.
Dus dat wil zeggen dat ik mijn eindschakelaar van in de - lijn moet overzetten naar de + lijn, dus eigeljk twee in serie.
Die Zettler is leuk maar als je de prijs naast die van een Logo zet ben je snel om naar de Logo. Daar zitten ook timers in, inclusief een puls pauze. Plus nog vele andere mogelijk nuttige functies.
Ja je kan gelijk hebben, heb helemaal geen idee van de prijs.
De analoge uitgangen moet je niet gebruiken! Gewoon twee normale uitgangen, een voor linksom en een voor rechtsom. Daarnaast heb je nog twee simpele relais nodig en twee eindschakelaars.
Hier is de datesheet waarin ik aan het zien ben.
https://mall.automation.siemens.com/WW/guest/index.asp?aktPrim=0&nodeI…
Bedoel je dan dat ik de relais outpus moet nemen van zo'n logo module. Dus ik neem dan gewoon 2 enkelpolige relais.
Kan ik de eindeloopschakelaars niet op een digitale ingang zetten? Wat begrijp anders niet hoe deze terug bekrachtigd worden.
Ik bedoel hiermee:
Wanneer motor aan eindeloop komt, gaat hij de lijn onderbreken. Maar hoe wordt die lijn terug bekrachtigd, want als de timer zijn eindewaarde heeft bereikt moet de motor terug draaien, maar die endeloop ontbreekt die lijn nog.
Op 22 februari 2009 14:38:59 schreef jef:
Bekijk mijn schema eens goed
OK, had nog niet gezien dat je dit gepost had.
Even een vraage op voorhand: Die relais van in het schema moet toch bekrachtigd blijven om in de '-' te schakelen.
Als dit klopt dan heb ik hieronder iets neergeschreven:
Waneer R1 actief = R1 schakelt naar min / motor rechts draaien / meest rechtse eindeloop gaat + onderbreken / motor gaat stoppen.
Wanneer R2 actief is = R2 schakelt naar min / motor links draaien / meest linkse eindeloop gaat + onderbreken / motor gaat stoppen
Wanneer R1 en R2 allebei actief = motor gaat stilstaan omdat allebei naar min.
Op
22 februari 2009 14:38:59 schreef jef:
[...]
Juist ja, die zitten allebei op de plus lijn.
Dus dat wil zeggen dat ik mijn eindschakelaar van in de - lijn moet overzetten naar de + lijn, dus eigeljk twee in serie.
Mijn vorige reactie klopt dan ook niet!
Eigelijk zou je uwe eindeloop dan wel in de schakelaar moeten kunnen imbouwen.
[Bericht gewijzigd door jef op (26%)]
Op 22 februari 2009 14:56:25 schreef jef:
Waneer R1 actief = R1 schakelt naar min / motor rechts draaien / meest rechtse eindeloop gaat + onderbreken / motor gaat stoppen.Wanneer R2 actief is = R2 schakelt naar min / motor links draaien / meest linkse eindeloop gaat + onderbreken / motor gaat stoppen
Wanneer R1 en R2 allebei actief = motor gaat stilstaan omdat allebei naar min.
Juist. En als je relais met een wisselkontact gebruikt betekend dat dus dat je ook geen sluiting kunt maken. Een veilige schakeling dus. Voor de hulprelais zou je kunnen denken aan twee stuks Releco C10-A10BX in S10 voetjes.
Waarom noem je dat een hulprelais?
Ik heb hier de datasheet gevonden.
http://releco-comat.net/en/Relays-IRC/C10-A1x.pdf
Dit is eem relais met een AC/DC bridge rectifier 24 V, 48 V. Wat bedoelen ze hiermee?
Waar moet je dan de eindeloopschakelaars zetten als je een dubbelpolige relais gebruikt zoals aangegeven in mijn vorige tekening?
Op dezelfde plek als in mijn schema. 
En het is een hulprelais omdat ie niet bedoeld is voor zware lasten. Maar voor een klein motortje voldoet ie prima. Die brugcel is rondom de spoel ingebakken en maakt hem geschikt voor AC en DC. Bovendien hoeft er dan geen blusdiode meer bij. Ik gebruik deze omdat ik dan maar een type op de plank en in de auto hoef te hebben. Dat bespaart weer in de voorraad. Ik heb van deze altijd enkele tientallen liggen.
De dubbelpolige versie heb ik per ongeluk ook liggen. (fout besteld). Dat is de C12-A21BX. Als je ooit in de buurt van Eindhoven bent kun je er zo een meekrijgen. Opsturen doe ik echter niet. Wel altijd bellen, ik ben nogal eens op pad. Op de administratie is meestal wel iemand aanwezig.
oftewel, mn vriendinnetje
.
Op 22 februari 2009 15:57:11 schreef GJ_:
Op dezelfde plek als in mijn schema.
http://www.uploadarchief.net/files/download/dubbelpolige2.jpg
Ok, ik ben dus verplicht om twee enkelpolige relais te nemem omwille van de veiligheid en omdat ik die twee eindeloopschakelaars daar niet kan plaatsen in de realiteit(zie tekening)
Die brugcel is rondom de spoel ingebakken en maakt hem geschikt voor AC en DC. Bovendien hoeft er dan geen blusdiode meer bij.
Waarom moet die blusdiode er dan niet? Wat heeft dat te maken met de brugcel?
De dubbelpolige versie heb ik per ongeluk ook liggen. (fout besteld). Dat is de C12-A21BX. Als je ooit in de buurt van Eindhoven bent kun je er zo een meekrijgen. Opsturen doe ik echter niet. Wel altijd bellen, ik ben nogal eens op pad. Op de administratie is meestal wel iemand aanwezig.
Misschien dat ik binnenkort wel in buurt ben.
Zou u mij nog een prijsindicatie kunnen geven voor de relais en de logo module.
Thanks
Op 22 februari 2009 16:31:10 schreef jef:
Ok, ik ben dus verplicht om twee enkelpolige relais te nemem omwille van de veiligheid en omdat ik die twee eindeloopschakelaars daar niet kan plaatsen in de realiteit(zie tekening)
Kan wel hoor. Ik zie geen enkel probleem.
Die brugcel is rondom de spoel ingebakken en maakt hem geschikt voor AC en DC. Bovendien hoeft er dan geen blusdiode meer bij.
Waarom moet die blusdiode er dan niet? Wat heeft dat te maken met de brugcel?[/quote]Die brugcel zit al bij de relaisspoel. Daar is dus geen blusdiode meer nodig.
Misschien dat ik binnenkort wel in buurt ben.
Zou u mij nog een prijsindicatie kunnen geven voor de relais en de logo module.
Die relais kun je zo meenemen. Een logo heb ik even niet op de plank, maar als je een dag of twee vantevoren belt heb ik hem. Voor een nette studentenprijs (daar gaat mn winst
) moet je me even mailen.
Op 22 februari 2009 16:44:33 schreef GJ_:
Kan wel hoor. Ik zie geen enkel probleem.
OK ja nu heb ik het gezien! Sorry voor het misverstand.
Die brugcel zit al bij de relaisspoel. Daar is dus geen blusdiode meer nodig.
Maar een blusdiode dient toch om de energie bij het uitschakelen van de relais af te voeren. DUs ik zie niet juist in hoe die brugcel hetzelfde kan doen.
Die relais kun je zo meenemen. Een logo heb ik even niet op de plank, maar als je een dag of twee vantevoren belt heb ik hem. Voor een nette studentenprijs (daar gaat mn winst
) moet je me even mailen.
Normaal zou ik toch alleen de base module moeten hebben van logo veronderstel ik. Maar de maximale stroom voor de relais uitgangen bedraagt 10A met een resistieve load en maar 3A met een inductieve load, dus met mijn motor.
Dus de piekstroom van mijn motor mag niet hoger zijn als 3A? Of moet ik daar geen rekeing met houden omdat ik een relais ga gebruiken?
Ik ga nog even zien naar de eigenschappen van mijn DC motor.
Welk type relais heb je liggen van de dubbelpolige? De 24, 48 of 60V type. Zit die socket er dan ook bij?
Ok zal je nog een mailtje sturen.