Hoi,
Mijn naam is Tim van Eert. Ik ben 15 jaar oud en al van jongs af aan geintereseerd in elektro. Ik ben op het moment bezig met een elektro opleiding en heb al best veel verstand van elektronika. Ik wil nu een eigen robot gaan bouwen. Maar hoe moet ik beginnen? Ik heb al verschillende dingen gelezen over programeren van de robot etc. Kan iemand mij misschien enige uitleg geven hoe ik het beste kan beginnen? Ondanks mijn leeftijd hoop ik toch dat er hier wat mensen zijn die mij een kans willen geven, en niet denken dat ik er helemaal geen verstand van heb.
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Tim

wij hebben op school deze robot gemaakt en dat was niet zo heel moeilijk.
een leraar heeft op een website een beschijving ervan gemaakt om hem na te maken:
http://leerict.nl/robot/index.php

Welkom tim op CO het gaat niet van ZO Maar je moet veel opzoekings werk verrichten en je hebt de mogelijkheden internet is uw vriend.rechts. boven google en je zal het vinden groet. natuurlijk mag je hier vragen stellen maar zelf zoeken doet wonderen.

[Bericht gewijzigd door overslag op (16%)]

Tim, toen ik 7 jaar was, maakte ik al mijn eerste robot.
Maar het was er een van kartonnen dozen en wcpapier rolletjes en alufolie met enkele knipperlichtjes als ogen.:-)

Het begrip robot dekt vele ladingen.

Je moet eerst weten wat je wilt. Hoever wil je gaan? Wat moet het ding allemaal kunnen?
Heb je daartoe de middelen? Een uitgebreide mechanische werkplaats ter beschikking? want het is niet alleen elektronica.
En vooral, wat mag het kosten?

Dat soort zaken moet je zelf uitmaken.

En niemand geeft of ontneemt jouw hier kansen. Dat maak je zelf uit.

Maak je het te simpel zul je er niet veel plezier aan beleven.

Maar zorg ook dat het haalbaar is, anders eindigt het na een tijdje onafgewerkt in de rommeldoos.

15 lentes jong, is niet oud .....
Maar wat had je zelf in gedachten ?
Iets met wielen ? rubsbanden ? voledig automatisch ?

Beetje meer info. zou wel welkom zijn.

BTW Welkom hier....

Op 13 februari 2009 21:10:19 schreef riktw:
wij hebben op school deze robot gemaakt en dat was niet zo heel moeilijk.
een leraar heeft op een website een beschijving ervan gemaakt om hem na te maken:
http://leerict.nl/robot/index.php

ghaaaaaaa . sensoren. en daar zet hij dan onder leds, 7 segment displays, dat zijn geen sensors maar indicators !! . sensoren vertalen een fysisch gebeuren naar ene elektrosich signaal. indicatoren en actuatoren doen het omgekeerde. tss. leraars ...

enne. die wielen aangedreven via een servo ? sedert wanneer kan een servo 360 graden ronddraaien ? dat wiel kan 270 gradne draaien en dan is het gedaan met rijden ...

servo moet je modiviceren, zou er ergens moeten staan.
dan draait ie wel 360 graden;)

@riktw:

Bij andere robots. Staat mijn robot er tussen. Die ene met dat oranje koelblok.

Mss zijn stappenmotoren iets. Deze kun je vrij gemakkelijk aan sturen met een UC

Robin

Hoi,
Om te beginnen alvast bedankt voor alle positieve reacties!Ik wil eigenlijk een robot maken die de tennisbal van onze hond kan wegschoppen/slaan. Ik zit te denken om dit afstand bestuurbaar te maken. Heb hier nog een heleboel rommel liggen van uit elkaar gehaalde rc auto's etc.

ghaaaaaaa . sensoren. en daar zet hij dan onder leds, 7 segment displays, dat zijn geen sensors maar indicators !! . sensoren vertalen een fysisch gebeuren naar ene elektrosich signaal. indicatoren en actuatoren doen het omgekeerde. tss. leraars ...

Niet helemaal juist FE. Een led KAN inderdaad als een goedkope sensor gebruikt worden. Als daar licht op invalt geeft die namelijk een spanning af. Die kan je wel niet belasten want dan zakt ze zo in, maar aan AVR's met hoogohmige ingang ofzo zijn ze best wel te gebruiken.
Aan de hogeschool hebben wij dit eens toegepast in een Citect Scada systeem waarbij de leds zelfs de kleur detecteerden van legoblokjes (AD-conversie: tussen waarde zoveel en zoveel = blauw, waarde zoveel en zoveel = groen ...). Zo konden we sorteren op kleur met pick and place legospul, en tegen een lage prijs!

Nou ik ben er een beetje uit.
Ik heb hier nog een compleete cybot staan die voor dit project waarschijnelijk de klos is :P.
Ik wil dus een robot bouwen die een tennisballetje kan weg schieten/slaan hoe kan ik het slaan gedeelte het beste bouwen?

Met een motor die een soort katapult achteruit trekt en dan loslaat ofzo.

Zoek eens wat op internet. Ik denk dat ik ooit eens een worklog van iemand gezien had die helemaal hetzelfde deed als wat jij zou willen.

sedert wanneer kan een servo 360 graden ronddraaien

Als je de potmeter van de terugkoppeling en het "eindnokje" er uit haalt kan en zal ie als een gewone motor gaan draaien. Deze truuk word wel vaker toegepast in de modelbouw.

Groeten, Bram

Op 15 februari 2009 11:21:12 schreef T-baev:
Met een motor die een soort katapult achteruit trekt en dan loslaat ofzo.

Zoek eens wat op internet. Ik denk dat ik ooit eens een worklog van iemand gezien had die helemaal hetzelfde deed als wat jij zou willen.

Hoi, Ik heb een beetje lopen zoeken op internet maar ik kan er eerlijk gezegd niet veel van vinden. Heeft iemand misschien andere tips?
Bedankt,
Tim

Kijk eens op hackedgadgets. Daar was er een die een tennisbal afschoot en zen hond em ging halen. Stond een heel magazijn op dat ding.

Je kan je al verdiepen in stappenmotors, niet zo nauwkeurig als servo's maar wel goedkoper. Je kan ze zelfs uit printers halen (ga er nou geen printer voor kopen, loop langs je containerpark en vraag heel vriendelijk of je der een paar mag hebben voor de motortjes, schakelaars, koelelementen,... zeg er meteen bij dat ze ze wel terug krijgen :p).

Ook niet slecht is een paar tutorials over pic, avr, 8051 doorlopen en je microcontroller kiezen. Dit hoef je natuurlijk niet te doen, maar soms is programmeren met bv basic de easy way tegenover een ganse schakeling "ontwikkelen".

Zal nog eens kijken voor wat info. Lees je wel in'n latere post.

Op 14 februari 2009 13:18:07 schreef gitaarstudentje:
[...]
Niet helemaal juist FE. Een led KAN inderdaad als een goedkope sensor gebruikt worden.

jaj ne p dezelfde zwijze kan je ene relais gebruiken zeker om een magneetveld te detecteren. een gat in je dak kan je dichtem met duct tape en in nood kan en moet electronicus kunnen solderen met behulp van een lucifer zeker.

komaan zeg.

@bprosman. dat nokje verwijdere hadden ze dan wel mogen posten op hun eerste pagina. je moet 10 bladzijden doorlezen tegen dat je ziet dat ze de servo half slopen.. das dan geen servo meer he...

[Bericht gewijzigd door free_electron op (18%)]

Op 16 februari 2009 20:49:21 schreef gitaarstudentje:
Kijk eens op hackedgadgets. Daar was er een die een tennisbal afschoot en zen hond em ging halen. Stond een heel magazijn op dat ding.

Ik heb hierna een tijdje lopen zoeken maar ik heb niks gevonden. Heb je toevallig nog dit artikel?

Zoeken op "homemade tennis ball launcher" levert heel wat op....

(google)