Hallo,
Ik heb onlangs een arduino board gekocht dat normaal gesproken vanuit een USB aansluiting of een externe voeding wordt gevoed. (www.arduino.cc)
Ik heb wat zonnecellen liggen die ik graag zou willen gebruiken om dit board te laten draaien. liefst met een batterij er tussen.
Het idee is dan als volgt:
- De zonnecellen laden de batterij
- als de batterij vol is gaat de arduino aan
- de zonnecel en de batterij laten het board zo lang mogelijk draaien.
een paar vragen:
- hoe zorg ik ervoor dat het board altijd netjes dezelfde spanning krijgt (5,5v op de usb plug) ook als het schemert, de batterij leeg is, of de zonnecel volle zon krijgt?
- hoe kan ik ervoor zorgen dat als de batterij onder een minimum komt het board uit gaat en pas weer aan gaat als de batterij weer vol is?
Wie kan mij helpen?????
Videomodulator
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Welke stroom heb je nodig voor de arduino, en welke stroom/spanning kan je zonnecel leveren?
Er bestaan erg kleine en handige ICtjes voor geschakelde voedingen, de ncp1400A bijvoorbeeld, die uit een ingangsspanning van 0.8V (en eenmaal hij draait tot 0.2V) een nette +5V kunnen maken, specifiek voor batterijtoepassingen dus. Door slim gebruik te maken van de enable-ingang van dergerlijk IC, en een goeie laadmethode die zolang mogelijk de batterij blijft bijladen (eventueel met een zelfde type schakelende voeding om stroom uit de zonnecel naar de batterij te pompen) kan je wel een leuk systeempje maken.
Hi!
De stroom die ik nodig heb is heel beperkt. 5 volt en zo'n 100 mA is voldoende.
De 4 zonnecellen die ik heb leveren ieder 1,5v en 50 mA, dus dat zou, als ik het goed begrepen heb, in serie geschakeld meer dan genoeg moeten zijn.
Ik heb even 'geGoogled' op de ncp1400A en kan die chip wel vinden maar zag geen plaatje in hoe die moet worden gebruikt. Ik ben vrij nieuw in dit hele electronica-spul, dus ook heel erg afhankelijk van duidelijke plaatjes 
Weet je een voorbeeld van zo'n "leuk systeempje" te vinden????
Nogmaals dank!
Videomodulator
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Voor 100mA moet hij voldoen, het schema is erg eenvoudig en vind je terug in de datasheet. Je kan het wel best op een print maken, op een breadbord kan je niet veel met SMD componenten. Bij Sparkfun kan je het kant-en-klaar kopen: http://www.sparkfun.com/commerce/product_info.php?products_id=8999 .
Je zonnecellen in serie zullen max 1.5*4 = 6V leveren bij max 50 mA, daarmee kan je 4 oplaadbare batterijen in serie opladen, die volgeladen (1.3*4=) 5.2V en leeg (0.9*4=) 3.6V leveren. Druppelladen mag AFAIK bij alle batterijen op 1/10C, je hebt 50mA, dus als je batterijen van 500mAh of hoger gebruikt kan je gewoon een schottky-diode tussen de zonnecellen en de batterijen zetten (en is er geen stroombegrenzing nodig).
Dan nog het in/uitschakelen, dat gebeurt via de CE pin, steek er een spanning lager dan 0.3V op en hij schakelt uit, spanning hoger dan 0.9V of gewoon laten zweven om in te schakelen. Daar moet je nog ff naar kijken hoe je daar mee kan spelen om alles te laten werken zoals je wil.