Ik wil controleren of voeding goed is met een scope. Ik wil kijken of er niet te veel rimpelspanning is enz.

dan zet ik de probe van de scope op 12 volt uitgang van de voeding en zet ik de scope op AC meting. Als ik dan b.v. de 12 volt lijn van de voeding wil bekijken, op welke amplitude instelling moet ik m`n scope dan zetten. Bijvoorbeeld 5 volt ac? Ik heb begrepen dat je dan kan inzoomen met de amplitude setting (ook wel div op andere scope).

Dus waar moet ik hem dan ongeveer op zetten, de div/ampl instelling, wil ik het correct meten?

Ik ben bezig met een voeding van een lcd monitor, waarbij ik slechte elco`s heb vervangen. Nu wilde ik kijken of het nu beter was, dus beter gefilterd secundair. Zet ik hem dan op 5 volt/div dan is die lijn wel mooi vlak, zet ik hem op 1 volt/div dan word het al stuk slechter. Zet ik hem op 0,1 volt/div dan is er veel 'storing' te zien.
Ik meet dan een 14 volt secundair spanning

Ik weet niet wat normaal is voor een voeding zeg maar.

Rimpel kun je toch ook gewoon met een multimeter op AC meten?

oh is dat zo? dus multimeter op ac stand en dan gewoon een dc spanning meten? heb geprobeerd en meter geeft 8,6 mv. zegt me alleen niet veel :)

mmm .met een goede multipmeter moet dat lukken.
met een scoop ook. scoop in AC stand en verticale op 100mV per divisie. je mag zakken tot 10 mV per divisie.of nog lager als je scoop dat kan ( je vist immers naar rotzooi in het millivolt bereik) let wel scoop in AC zetten !!!

Een SMPS werkt op een vrij hoge frequentie. (kan zelfs 1MHz zijn). Veel multimeters doen 't niet zo goed op hoge frequenties...
Een scoop is beter geschikt om (HF) rimpel te meten...

heb foto gemaakt
http://www.imagedumpert.nl/images/784_scope.jpg

ziet er erg beroerd uit hé. Dit is 12 volt lijn. Wel vreemd want heb alle elco`s gemeten met esr meter en paar vervangen, zou nu goed moeten zijn. Blijkbaar wat gemist :(

Moeilijk te zeggen. 100mV is wel wat veel, maar het ligt eraan waar het voor gebruikt wordt.
Als het enkel voor backlight is, kan het best zijn dat het zo hoort...
Trouwens wel de voeding normaal belasten tijdens het meten, anders kunnen er ook vreemde dingen gebeuren.
Veel voedingen schakelen tegenwoordig bij lage/geen belasting om in een soort 'green' burst mode om stroom te besparen.

Veel multimeters hebben maar een frekwentiebereik van ong. 20kHz op AC V. Dus een scoop is veel beter.
Verder gaat een eenvoudige multimeter van sinussen uit en rimpel is geen sinus. Een TRMS meter is beter maar heeft maar een beperkte maximale crest factor (vaak minder dan 7) en dat kan bij naald of piek pulsen tot grotere meetfouten leiden.

Afhankelijk van de voeding kan 100mV rimpel normaal zijn.
Zeker voedingen die voor computers en aanverwante zaken ontworpen zijn hebben vaak een hoge rimpel.

Is de scoop goed aangesloten?
Het lusje gevormd door een aardtouwtje-met-krokodil kan zoveel oppikken, dat ik 100mV rommel meet terwijl de meetpen op hetzelfde punt staat als de aardkrok.. :(.