Hoi,
Ik ben vandaag al de hele dag bezig geweest met het volgende probleem; voor een robot wil ik 2 12V motortjes aansturen met een L298N. Deze is volgens de datasheet aangesloten zo als het hoort. Alleen elke keer bij het aansluiten van een motor, zakt de spanning naar 0V toe. Koppel je de motor weer los, wordt het weer 12V.
Nu heb ik het vermoeden dat het aan de sense ingang(en) (pootje 15) ligt, deze zijn nu allebei (probleem doet zich voor op beide kanalen) verbonden met de ground omdat ik die niet wil gebruiken. De voedingspanning van de motors ligt aan dezelfde massa als de logische 5 volt. Voor de diodes wordt de BYT-52 gebruikt, die snel genoeg zijn. Het geheel is al opgebouwd op een print, de zelfde schakeling heeft prima op een breadboard gewerkt.
Ik zag op een engels forum een paar keer het zelfde probleem voor komen, maar een duidelijke oplossing kwam er niet uit.
Eventuele foto's van de print kunnen gemaakt worden.
WilToyo
Maak me niet gek, ik ben al gek.
Heb je de mogelijkheid een andere motor te proberen, het lijkt erop dat je motor een te zware (opstart) belasting is voor de l298. M.a.w. de inschakelpiek van de motor is te hoog zodat de 12V in elkaar dendert.
Dacht ik ook aan, en getest. Doet nog steeds niks. De ingangsspanning blijft gelijk. Terwijl er gewoon geen stroom uit de L298 komen wil.
Als je de Sense uitgangen met de GND verbonden hebt, dat kan voor zover ik weet ook geen probleem veroorzaken... Je hebt juist een verbinding met minder weerstand naar de GND vanaf de brug...
Misschien vlakbij het IC een flinke elco over de 12V zetten? en de 100nF ontkoppelcaps op de 5V en 12V...
Edit: De L298 heeft toch ook een ingebouwde Thermal Shutdown en Overcurrent Protection?
Is de blokeerstroom van de motoren hoger als 2A? En word de L298 niet te heet?
Werkt de L298 wel gewoon als je geen motor aansluit, en de enable en in1 hoog maakt en in2 laag? (meten met multimeter)
[Bericht gewijzigd door Arjo op (12%)]
De motoren hebben een piek belasting (oid) van 800 mA geloof ik, moet dus wel lukken. Ik test telkens maar met een. Hij wordt ook niet heet of zelfs warm, en werkt wel. Ik meet gewoon 12 volt, wissel ik de inputten om, dus een veranderde draairichting, dan meet ik een negatieve spanning. Dus dat lijkt wel te werken.
Over de elco heb ik eerder gelezen en zal ik zeker gaan testen. Maar voor het testen gebruik ik een volle 12 accu van 7,4aH, die zou in princiepe daar geen probleem mee moeten hebben. En heb wel een 100nFje op de 5 volt lijn, nog niet op de 12 volt, dus zal dat ook gaan testen. In ieder geval bedankt.
Heb een 4700uF dicht bij de L298 gezet een een Ctje erbij gedaan, maar werkt nog steeds niet.
WilToyo
Maak me niet gek, ik ben al gek.
Het probleem is eindelijk toch gevonden, bleek dat de Venable aan de 12 volt lag, i.p.v. de 5 volt
. Je zou hast denken dat ie dan toch genoeg heeft:P. Maar alles werkt nu mooi. Bedankt voor de hulp.