Automatisch shutt-off voor voeding electrostaten

Ik heb onlangs electrostaat luidsprekers gebouwd.
De hoogspanningseenheid word gevoed met een adaptor met een variabele stand van 1,5 tot 9 Volt.
Nu schijnt de levensduur van electrostaten aanmerkelijk te kunnen worden verlengd als men de spanning eraf haalt als ze niet in gebruik zijn.
Ik zou natuurlijk een schakelaartje kunnen zetten tussen de draad die van het stopcontact naar de adaptor loopt.
Maar veel mooier zou zijn als de stroom automatisch zou worden onderbroken als er bijv. 10 minuten achtereen geen geen signaal meer komt van de versterker.

Zo'n apparaatje schijnt niet kant en klaar te koop te zijn en in een electronicazaak heeft men mij verwezen naar circuitsonline.

Ik ben echter een volstrekte leek op electronica gebied en weet zelfs niet eens hoe zo'n apparaatje/ schakeling heet en waar ik dus op zou kunnen zoeken in het forum.
Ik heb het maar automatische shut-off schakelaar genomend maar daar kan ik niets op vinden.

kan iemand mij vertellen hoe zoiets officieel heet en waar ik dat zou kunnen vinden ?

En vooral ook of het gemakkelijk door een leek te maken is en of i.d. anders misschien toch ergens kant en klaar te koop is.

Bi voorbaat hartelijk dank !!

M.Vr.Gr.

Bas

Een leek met electronica, maar toch electrostaten zelf bouwen.
Applaus.

Dat heb ik gedaan onder supervisie van iemand die het veel vaker heeft gedaan. Een soort bouwpakket. En de electronica heeft hij weer elders voor mij besteld. Alleen dit onderdeel (auto shut-off schakelaar) zit er niet op. Vandaar.

P.S. 1: Ze doen het overigens verbazingwekkend goed.

P.S. 2: Hoort dit item het beste in audio of betreft mijn vraag wellicht een meer algemene toepassing die in dit geval toevallig voor een audiotoepassing bedoeld is en zou ik mijn vraag daarom niet beter in een ander forum kunnen plaatsen ? En zo ja, in welke dan ?

P.S. 3: Weet je toevallig ook hoe zo'n apparaatje/ schakeling heet ?

Groet,

Bas

[Bericht gewijzigd door Bzz op (36%)]

Dit zou bruikbaar moeten zijn als je de ingang verzwakt zodat hij geschikt is voor speakerniveau:
http://sound.westhost.com/project38.htm

Geweldig !!

Gisteren mijn vraag gepost en binnen 24 uur al een uitgebreid antwoord.
Fantastisch

Reuze bedankt !!

Groet,

Bas Eisenga

Nog één opmerking:
Bij mijn QUAD electrostaten staat in de handleiding vermeld om de hoogspanning NIET af te sluiten; het duurt te lang voor de membranen weer volkomen op spanning staan!
Als ik het doe, komt zowel laag als hoog pas na vele minuten op niveau.
Bedenk dat de membranen geen perfecete geleider zijn en dat je eigenlijk een condensator aan het laden bent. Reken de RC-tijd maar eens uit als je de capaciteit van de memebraan schat, meet of uitrekent en dat vermenigvuldigt met de Ri van de hoogspanningsvoeding. Eigenlijk hoort daar ook de Ri van de membraan bij.

OK, dan zou ik ze dus moeten uitschakelen nadat ze bijv. een uur geen signaal meer hebben gekregen.

Ik hoop dat er in dat schema ook een timer is geintegreerd.
(Ik heb geen idee want ik kan geen electronica schema's lezen).

Maar als dat zo is dan overweeg ik de onderdelen te gaan bestellen en hoop ik dat het me lukt om e.e.a. in elkaar te solderen.

(Ik denk dat ik er toch nog maar even een deskundige over moet raadplegen want ik moet natuurlijk niet riskeren dat ik de boel kapot maak).

Ik elk geval bedankt voor de tip. Een forse timer/ vertraging in bouwen dus.

(P.S.: Mijn membraan wordt overigens heel snel binnen een seconde opgeladen omdat ik, toen ik de flie met koolstof insmeerde helemaal rondom met kwastje een dikke lijn koolstof heb aangebracht vanaf het punt waar de hoogspanning contact maakt met de membraan zodat de folie van alle kanten opgeladen wordt).

Bas

Mijn ervaring is dat het zeker 15 tot 20 minuten duurt, voordat de weegave 'correct' is.
De mijne staan dus ook altijd aan. Alleen tijdens langere afwezigheid, als ik de niet-essentiële groepen afschakel, gaan ze uit.

bzz, het gegeven schema heeft een timer van ongeveer 20 minuten ingebouwd. Als je zegt dat de jouwe snel opstart, dan zou dat moeten werken. De handleiding daar zegt dat je de waardes kan opschroeven om langere tijden te krijgen. Ik zou dat niet doen. De 100uF en 10M waardes zijn al behoorlijk op de grens. Let ook even op de hint om een zwevende node te maken van het knooppunt van de condensator, weerstand en gate-van-fet. Bovendien heb je niet zomaar een condensator nodig. Als ik de goedkoopste 100uF condensator bij farnell kies (6 cent / stuk) http://nl.farnell.com/multicomp/mcmr10v107m5x7/capacitor-100uf-10v/dp/… , dan blijkt dat ie 3uA lekstroom heeft. Maximaal 5 minuten ontlaad tijd.... Neem je de allerduurste van 86 euro, of de een-na-duurste (23 euro) dan zijn ze nog steeds niet goed genoeg....