Gtech
boost = boost
ik zal mij eerst even voorstellen,
ik ben marcel 24jaar en vooral actief in de gemotoriseerde voertuigen,
hoor jullie al denken wat doetie dan hier? ik zal het uitleggen,
ik heb een moderne toyota motor van bouwjaar 2001 in een bmw van 1983 gebouwd,
foto ter indicatie:
http://i161.photobucket.com/albums/t233/zoetahmeerdah/mr2.jpg
dit werkt allemaal vrij aardig op een klein probleempje na, je raad het al. de toerenteller.
de bmw werkt met een klassiek toerentalsignaal van een ordinaire 6 cilinder. 6 pulsen per 1 keer rotatie van de nokas. gewoon een simpele bobine en een rotorkap met 6 kabels eraan.
de toyota motor, wat ook een 6 cilinder is, heeft 3 DIS bobines, dat houd in 3 bobines met alle3 2 kabels.
nu lijkt mij logisch dat je dan 1 bobine pakt, deze vonkt 2 keer per nokasomwenteling,
nu zou ik hier 6 pulsen van willen maken, op de 1 of andere manier om de bmw toerenteller aan te kunnen sturen.
de DIS bobines werken met een constante plus, en een ontlading door een massa puls.
nu adviseren ze om daar geen signaal van af te takken voor een toerenteller omdat je dan de vonk verzwakt,
maar ik heb dus ook een toerenteller gevonden die op de inductie werkt van de bobinekabel, dus een kabel eromheen wikkelen.
maar ik heb geen idee met wat voor kabel dit moet en hoeveel keer je moet wikkelen.
maargoed, om een lang verhaal kort te maken, is er een schakeling die 2 inductie signalen per nokasomwenteling van een bobinekabel om kan zetten naar eentje die er 6 geeft om de toerenteller van de bmw aan te sturen?
alvast heel erg bedankt!
mvg
marcel
Jammer dat je profiel niet is ingevuld, maar ik heb hier nog zo'n module liggen
6 x signaal bobines in, 1 RPM signaal uit.
benleentje
Golden Member
Als je om alle 3 de bobine kabels een draadje wikkelt dan heb je toch al 6 signalen. Hoeveel wikkelingen dat moeten zijn geen idee.
Wat voor pulsen wilt de toere teller eigenlijk zien. En wa is de max spanning die de ingang aankan.
Edit. Te langzaam getypt
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Hihi, ik heb ook zo'n VVT-i blok, maar dan 3 cylinder 998 cc.....
Even serieus, is het plaatsen van extra omwentelingssensors misschien een optie? Misschien op een nokkenasriemwiel?
Of misschien is het mogelijk om de stuursignalen van de 3 bobines te mixen (diode-OR poort) en zo alle pulsen op 1 lijn te krijgen?
Gtech
boost = boost
shiptronic:
ow, meteen maar even ingevuld. 
heb je daar iets meer info over toevallig? ik ben wel benieuwd, maar ik heb 3 bobines geen 6. het zijn 3 dubbele bobines (zegmaar 1 bobine met 2 kabels eruit die op hetzelfe moment vonken)
benleentje:
klopt, dan heb je 6 signalen. maar ik wist niet of dat zou werken.
ik heb vandaag even geexpirimenteerd of de toerenteller daarop reageerde, ik had gewoon 1 draad om een bobinekabel een stuk of 6x gewikkeld, maar dat gaf geen resultaat. maar dat was gewoon een probeersel, maar mischien dee ik het wel verkeerd, (verkeerde draad of te weinig windingen)
Je hebt toch 6 ingangen, op elke bobine zitten 2x -1 aansluiting en 1x +15
3 bobine's x 2 signaalen = 6 -1 signalen, deze module combineerd ze tot 1 6cilinder -1 signaal.
zal morgen even kijken zit wel een boekje bij , maar dat is niet zo spannend , mischien dat er nog een voeding bij op moet ?
tja zoetermeer is niet echt om de hoek,maar als je langs rijd mag je hem eerst uitproberen, onder het genot van een kop koffie.Als er nog wat afgesteld moet worden , hebben we nog wel wat meet apparatuur 
PDF van de 6 cil kan ik even niet vinden, maar dan zitten er nog 2 groene draden extra aan, bruin is de uitgang.
er zit ook nog iets van een versterker in zodat je de ingangen niet belast en geen vermogen van de trekt, of de boel ontregeld
PDF 4-cil : http://www.aeb.it/products/sundry-items/388
die ik heb liggen is voor een 6 cil : http://www.aeb.it/products/sundry-items/388
de instruktie is van de 4 cilinder : http://www.aeb.it/products/sundry-items/387
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (13%)]
Gtech
boost = boost
nee, op 1 bobineblok zitten 2 draden. een -1 en +15 aansluiting
dus ik heb totaal 3 signaaldraden op 6 bougies.
elke bobine splitst zich in 2 kabels die op hetzelfde moment vonken. elke keer dat die bobine geactiveerd word gaat er een vonk verloren (wasted spark principe)
zwolle is wel aan te rijden dat is geen punt 
die versterker waar je het over hebt die zorgt dat je geen vermogen onttrekt van de bobines klinkt perfect!
ik heb even snel wat in elkaar getekend, mischien is het dan iets duidelijker.
trouwens, al zou het met de 6 cilinder toerenteller niet gaan, ik heb ook nog een bmw 4 cilinder toerenteller liggen. mischien is het dan mogelijk om 2 coilpacks daar op aan te sluiten met dat apperaatje?
[Bericht gewijzigd door Gtech op (15%)]
got it
3x DIS bodine dus , zal morgen nog eens in de manual kijken, zal een kijken of ik ook echt multiplyers kan krijgen van 3 => 6
Heb je misschien gegevens van de ECU?
De ECU heeft zelf volgens mij ook een toerental-uitgang.
Het helpt als je erachter kunt komen hoe de toerenteller was aangesloten in je donorauto (de Toyota).
Voor de rest is het omzetten van de pulsen niet moeilijk. Zou je eventueel kunnen doen met een klein microcontrollertje en een kleine voeding met een lm7805.
Qua onderdelen ben je dan minder dan 10 euro kwijt, maar je moet wel kennis van zaken hebben, want anders wordt het nogal moeilijk...
Groeten Hendrik
Sterker nog: volgens mij ben je er al als je dit toepast...
EDIT: volgens mij moet het schema nu kloppen...
[Bericht gewijzigd door Hendrik op (41%)]
volgens mij kun je die weestand,transistor wel vergeten, een normale toerenteller hangt ook rechtstreeks aan de bobine, en zal geen belasting vormen.
elek bobine word dubbel gepulst x 3=6 pulzen dus dat moet werken. kan alleen niet zo znel zien of de diodes goed om staan .
zorg er wel voor dat je zeker weet !!! dat de toerenteller van de BMW, gesturd word door de bobine, de "modernere" modellen worden gestuurd van uit de ECU, en die kun je niet rechtreeks aan de bobine hangen, die spanningen zijn veel te hoog, met het risico dat je je hele dashbord vernield !!!!