Sinds jaren draaien wij film met een Philips FP 5 - 35 mm projektor,en gebruiken de huiskamer versterker (Philips FA 145)om het signaal van de projektor te versterken.

Op de projektor zit een voorversterker die het zwakke geluids signaal uit de fotocel eerst voor versterkt.Dit ging jarenlang goed,zonder noemenswaardige brom in de luidsprekers.Zette je de schuif van het geluid vol open,dan nog was er nog bijna geen brom waar te nemen,wel een klein beetje ruis van de voorversterker.

Nu ons huis voorzien is van een eigen aarde,aardpennen dus,
zit er behoorlijk brom in de versterker.Geef ik hem extra
aarde,door een verbinding te maken met de centrale verwarming,wordt de brom de helft minder,maar nog steeds
onaangenaam.

Het zou toch niet moeten zijn,dat de aardpennen weer on
klaar gemaakt moeten worden.Gebruik maken van de grammofoon ingang van de versterker,die heeft een ingebouwde voorversterker in de versterker kast,biedt ook al geen soelaas.Steeds weer die brom.Wie weet hier een oplossing voor?

U heeft waarschijnlijk een gnd loop gemaakt.

Dit komt zeer veel voor bij het gebruik van professionele apparatuur en consumentenrommel door elkaar.
Op internet is er veel over geschreven, als u een exacte en volledige beschijving van de installatie geeft is een specifieker antwoord mogelijk.

probeer de boel eens galvanisch te scheiden d.m.v. een klein audio-trafootje

Bedankt voor jullie waardevolle reacties.Een aardlus is dus waarschijnlijk de boosdoener.En inderdaad,op internet vond ik ook al topics van mensen met hetzelfde probleem.Zonder bekabeling is de versterker muisstil.Ik zal eens experimenteren met een aarde voor de gehele film installatie,en of een audio trafo'tje tussen versterker ingang en signaalbron.Ik zag op internet al zo'n gevalletje voor 9 Euro 95.Stereo Tulp plug in,en Stereo tulp plug uit. Ik hoop zo spoedig mogelijk te berichten dat het euvel verholpen is.

Beste Aart,en De Olde;

Het probleem is nu voorgoed opgelost dank zei jullie suggesties.Ik heb nu zelfs nog minder brom als vroeger,
toen ik die problemen met die aardlus niet had.
Drie audio trafo'tjes achter de versterker gezet tussen
de signaalbronnen.En de voorversterker van de projektor
geisoleerd opgesteld t.o.v. de massa.Ik knipte van een plastic doosje twee rechthoekige reepjes,die ik als isolator plaatjes gebruikte om de voorversterker weer op de projektor voet vast te schroeven.Dit alles bij elkaar
werkt nu grandioos.Met geheel opengeschoven volume regelaar
is heel in de verte nog een ietsie pietsie brom te horen.
In de praktijk dus onhoorbaar,want die regelaar gaat nooit
tot zijn eindje open,en zelfs dan valt zoiets niet op door
het enorme volume van de Philips FA 145 versterker.
Nogmaals hartelijk dank voor de suggesties.

Mooi dat het opgelost is, een trafootje doet wonderen, anders is het d*nd*r*n :)