Wat zijn allemaal de punten waar je voor moet opletten bij het kopen van een 2e handse oscilloscoop?

ook qua technische spec's.

ps *heb al gezocht in forum, niets te vinden erover*

Op 30 november 2003 12:19:31 schreef willyp:
Wat zijn allemaal de punten waar je voor moet opletten bij het kopen van een 2e handse oscilloscoop?

ook qua technische spec's.

ps *heb al gezocht in forum, niets te vinden erover*

- Bandbreedte (moet je zelf weten wat je ermee doet...)
- Leeftijd
- gevoeligheid
- kleinste/grootste tijdsbasis
- Aantal kanalen

voor iemand die "standaard" dingen doet zou ik zeggen 2*30Mhz 2mV gevoeligheid ofzo

Kijk in ieder geval of hij het gewenste frequentie bereik heeft. Verder moet je een niet al te oude nemen. Of het moet een professionele zijn, die gaan veel langer mee. Bij de meeste prof. scoops krijg je ook vaak de manual erbij (gebruikshandleiding en alle schema's)

Zelf heb ik 2 scoops: een Philips 3370 een prof. 150MHz 25Kg waar 5 verschillende units in kunnen 1 kanaals 2 kanaals 2 verschillende 4 kanaals en een spectrumanalyser. met manual. Ik heb alleen een 4 kanaals unit en de scoop heeft een kinderziekte. Probleem in de hoogspanning.
De scoop die ik gebruik is een Tektronix D10 single beam met manual waar ook verwisselbare units in kunnen. Ook een prof. Heb ik gekocht voor 35 euri:-)

Ja ik ben opzoek naar een standaard type... het is gewoon heel handig, nu ikbezig ben met die Pwm schakeling, ik moet steeds naar school om iets te testen, en dan heb je iets vergeten thuis of iets nodig van thuis, moet je weer half uur terug rijden etc etc dus een eigen scoop bespaart me *zeker in toekomst* me heel wat tijd.
Wil ook een lab voeding aan schaffe... iets meer werken dus in kerstvakantie ^-^

Op 30 november 2003 13:46:25 schreef willyp:
Ja ik ben opzoek naar een standaard type... het is gewoon heel handig, nu ikbezig ben met die Pwm schakeling, ik moet steeds naar school om iets te testen, en dan heb je iets vergeten thuis of iets nodig van thuis, moet je weer half uur terug rijden etc etc dus een eigen scoop bespaart me *zeker in toekomst* me heel wat tijd.
Wil ook een lab voeding aan schaffe... iets meer werken dus in kerstvakantie ^-^

als je een symmetrische blokgolf van 20Mhz op een 20Mhz scoop wil meten ga je een sinus meten dat is de BANDBREEDTE niet de maximale freq van het signaal

wou dat maar eventjes zeggen

als je een symmetrische blokgolf van 20Mhz op een 20Mhz scoop wil meten ga je een sinus meten dat is de BANDBREEDTE niet de maximale freq van het signaal

wou dat maar eventjes zeggen[/quote]

dus eigenlijk minimaal een 30 mhz?

Op 30 november 2003 13:51:02 schreef willyp:

wou dat maar eventjes zeggen

dus eigenlijk minimaal een 30 mhz?[/quote]
nope
1ste harmonische = 3* de grond freq

60Mhz niet genoeg voor 20Mhz blokgolf

ja moet tot de 27ste harmonische gaan om op een goede meting te hebben

maar 20Mhz blokgolf zal je wel niet hebben denk ik

kijk gwoon eens op marktplaats! een enkele keer heb ik geluk gehad :) 0-15Mhz scoopje van philips, 1978 ofzo uit de TU hoorn

0-15Hz is een beetje weinig! :P

Maar ik zoek dus ook nog een scoop, wat mag ik verwachten voor 150 euro? Het hoeft geen nieuwe te zijn, tweedehands is ook goed.

Op 30 november 2003 15:00:20 schreef Benadski:
Maar ik zoek dus ook nog een scoop, wat mag ik verwachten voor 150 euro? Het hoeft geen nieuwe te zijn, tweedehands is ook goed.

Weinig...

oude 0...20Mhz

Voor ca €300,- heb je een Tek465 bij Baco in IJmuiden.
http://www.baco-army-goods.nl/
Dit zijn zeer goede tweekanaals scoops

Kijk anders heen hier voor een idee van de prijzen:
http://www.helmut-singer.de/
Hou er wel rekening mee dat dit volledig gereviseerde en opnieuw gecallibreerde tweedehands scoops zijn.

Op marktplaats worden soms voor weinig goede scoops aangeboden. Ik heb mijn Tek465 ook daar vandaan voor €80,-

zijn hameg scoops van een beetje goede kwaliteit ? (en philips?)

Op 30 november 2003 15:15:50 schreef poteronassi:
zijn hameg scoops van een beetje goede kwaliteit ? (en philips?)

Hameg => heel goed
Philips => goed
Tektronix => heel goed
lecroy (onbetaalbaar) => elite

Op marktplaats vind je er genoeg. Je moet wel met verschillende woorden zoeken. keuze zat uit verschillende merken, leeftijden, opties en prijzen. Als er niet iets bij zit wat je zoekt moet je gewoon om de zoveel tijd opnieuw zoeken. Er staat altijd wel wat bij.

Zoek eens op mijn naam, ik heb in januarie of februarie ook eens zo een topic geopend. Mischien ben je daar wat mee

Voor de labvoeding, ik op mijn werk twee stuks PS3010's van HQ-power van bij ACE-systems. Prima voeding voor een nette prijs !

Voor de scoop, kijk ook of het scherm niet is ingebrand, voor de rest, zie hierboven

[Bericht gewijzigd door Antoine op ]

: 0-15 mhz een beetje weinig?

niet als ie gratis is

Op 30 november 2003 19:36:36 schreef Antoine:
Voor de labvoeding, ik op mijn werk twee stuks PS3010's van HQ-power van bij ACE-systems. Prima voeding voor een nette prijs !

Voor de scoop, kijk ook of het scherm niet is ingebrand, voor de rest, zie hierboven

wat is de "nette" prijs dan? :)

Ik heb nog wel een scoop te koop als je intresse hebt.

Kenwood Trio - 2 kanaals 20Mhz

Bedankt voor die marktplaats tip! Ik ben nu ook de gelukkige bezitter van een scoop! Voor maar 40 euro een dubbelstraals 20MHz, incl. handleiding en probe! :)

Op 3 december 2003 10:00:25 schreef Benadski:
Bedankt voor die marktplaats tip! Ik ben nu ook de gelukkige bezitter van een scoop! Voor maar 40 euro een dubbelstraals 20MHz, incl. handleiding en probe! :)

Gefeliciteerd met je aanwinst.

En wat voor een is het als we vragen mogen?

Het zal wel niet super zijn, maar het werkt. Het is een Handykit 202E (met componenttester, XY mode, Z-ingang, externe trigger).

Er zit alleen geen beam finder op en ook omdat ik de trigger niet op auto had gezet duurde het ff voordat ik een rechte lijn zag, maar gelukkig doet ie het! :)

De probe is trouwens schakelbaar op 1X en 10X.

Ik heb nu een vrij versleten scope, 2 kanaals tot 50mhz en ik zit vaak bijna ten 'einde' te meten, maar ik zou eigenlijk beter een logic analyzer gebruiken ipv een scope om mijn AVR's te debuggen :P