Ik heb een idee voor een project, een 'endurance' wedstrijd met robots van technici, studenten, kunstenaars, ingenieurs etc.
Een wedstrijd tussen volledig !zelfvoorzienende! robots die onderling de strijd aan gaan om uit te maken wie het langst blijft functioneren in een groot maar afgesloten circuit.
Is daar (hier) belangstelling voor?
groet
Sander
En wat precies moeten die robots doen? Een destruction derby? Afleggen van een bepaald parcours / hindernisbaan?
Ze moeten blijven geheel zelfstandig blijven bewegen, blijven varen om precies te zijn. Niet meer niet minder.
Dus dan gaat het er om wie de energie zuinigste schakeling ontwerpt en de beste accu's / batterijen gebruikt 
Er vanuit gaande dat er meerdere mensen in staat zijn om een robot te bouwen die vooruit blijft lopen en te draaien bij een muurtje, kan dat een hele lange wedstrijd worden...
Onder andere, maar roest, tegenstanders, reigers en andere dieven, er liggen uiteraard allerlei gevaren om de hoek. Kan me voorstellen (althans dat hoop ik) dat het wel een aantal weken kan gaan duren.
Er moeten natuurlijk ook richtlijnen zijn. De maximale lengte/breedte zal wel de belangrijkste restrictie zijn.
Binnen die maten een 'body' met een zo goed mogelijk drijfvermogen en lage weerstand om een zo'n groot mogelijke accu mee te kunnen slepen.
Microcontrollertje er in, alles met schakelende voedinkjes. Snelheidsmetertje, actuators kortstondig activeren wanneer hij bijna stil komt te liggen (om natuuuuurlijk energie te besparen).
Dat kan inderdaad nog wel eens een heeele lange wedstrijd gaan worden lol
En endurance moet ook lang duren, wellicht dat uiteindelijk vorst nog een bedreiging vormt 
Ik zat te denken aan maximaal 0,50m² oid
Oja en verplicht een klein boeitje aan een lijntje mee om igv zinken het bootje weer terug te kunnen vinden.
Veel meer regels lijken me niet nodig
[Bericht gewijzigd door v164 op (21%)]
En dan zonnepanelen en zeilen? En wat is voortbewegen, drijven. In geval van bootjes lijkt het me wel genoeg om binnen een bepaald gebied te blijven. Dus als je wegdrijft weer terugvaren.
klein is fijn
Moderator
Je wilt die dingen een jaar lang buiten in een vijver laten ronddobberen?
Allemaal leuk en wel, maar des te langer een wedstrijd duurt des te minder mensen hebben zin om mee te doen. Zelf zou ik bijvoorbeeld geen zin hebben om eerst flink je best te doen (want er gaat veel werk in zo'n boot zitten), en vervolgens anderhalf jaar wachten om te weten dat je nog steeds niet gewonnen hebt.
En dan ben je de laatste die nog vaart na twee jaar en dan is de organisator nergens meer te vinden? Ik zeg niet dat je kwaad in de zin hebt, maar zo'n eenmansactie brengt behoorlijk wat risico's met zich mee voor de deelnemers. Niemand kan immers in de toekomst kijken. Wordt het door een vereniging of een bedrijf georganiseert, dan zit je al iets beter. En als de TU zoiets zou organiseren, dan zit je helemaal prima. Die zijn er zeker weten over zoveel jaar nog wel.
Maximaal 0.5m2? Dat zijn flinke boten.. Daar kan je gerust een flinke accu in stoppen en een zonnepaneel bovenop leggen. Als je dat een beetje fatsoenlijk ontwerpt gaat dat jaren mee.
Wat is het doel van de wedstrijd? Wil jij gewoon weten wat de beste boot is (en wil je anderen het werk laten doen), of moet het een of ander kunstproject worden? Al voor 10 boten van 0.5m2 heb je een flinke vijver nodig, anders wordt het binnen notime een demolition derby..
Last but not least, wat zijn de prijzen? Eeuwige roem? Ik neem aan dat je al kan bedenken dat weinig mensen daarvoor een fatsoenlijke boot gaan bouwen.
Oke, 0,5m² is te groot om een echte uitdaging te zijn heel goed om te weten, 0,10m² (een ouderwets LP zeg maar) weer en te grote uitdaging?
Doe van de wedstrijd, goed gezien klei is fijn, een kunstproject. Het lijkt mij een mooie wedstrijd om te zien wie nu het vernuftigst is, technici of kunstenaars, amateurs of ingenieurs? Er is iig een grote vijver beschikbaar en wellicht een hele vaart. En ja demolition is een optie die ik niet uitsluit, maar hoe vind je als zelfstandig opererend bootje die andere boten om te vernietigen, of hoe blijf je bij die andere en de kant (het riet) uit de buurt.
Het project wordt georganiseerd vanuit een Schouwburg/Galerie, over de continuïteit hoef je je dus geen zorgen te maken. Maar langer dan een half jaar gaat dat niet duren, denk je wel?
De prijzenpot naast eeuwige roem, daar gaat bij voldoende belangstelling wel werk van gemaakt worden, uiteraard. Een leuke Rijncruise bijvoorbeeld 
ik voorzie nu al grapjurken die een radar inbouwen, als een WAANZINNIGE andere bootjes gaan zoeken en er een hamer op laten vallen/lek boren enz. enz.
gevolg is dat alle concurrentie uitgeschakeld is en hun de overwinnaar zijn. einde wedstrijd in circa 1 dag! zolang hun accu het maar trekt!
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
d'r zijn nog geen regels... Een RC bestuurd iets mag dus ook. Geen radar nodig... En waarom bestuurd? En totaal stuurloze cirkelzaag die de hele vijver doorraast kan toch ook?
Of iets met een anker en een compariment springstof wat losgelaten word... Alle andere bootjes uit de vijver kaboemen met een flinke golf, en zelf blijven hangen aan een zwaar anker...
Het idee voor een wedstrijd is leuk, heel leuk zelfs, maar hou er rekening mee dat het in de huidige vorm gegarandeerd uit de hand loopt... Of stel wat regels op.
Ik wil best meedoen BTW. Mijn "robot" heeft als enige functie om op de bodem van de vijver, of ergens daar in de buurt, een LED te laten knipperen... En dat houd 'ie minstens 'n jaar vol. Ofwel: groot blok ingietspul met in het midden wat zuinige (orde nanoamperes) logica die eens in de minuut een LED stevig (12mA) laat knipperen, dat alles op een 2Ah batterij (met hele lage zelfontlading). Knipperpatroon: 59,5 seconden uit, halve seconde aan. Ga het niet uitrekenen, maar moet lukken, een jaar. Tenzij iemand me de vijver uit kaboemt. Maar de electronica kost toch 3x niks, en ingieten doe ik wel met een flink blok kaarsvet, kost ook niks en gaat goed zolang niet 1 v.d. andere boten een duikboot-met-een-boor is. Of iemand op het idee komt de hele vijver op te warmen tot het smelpunt van kaarsvet. (het moest varen... Ach, dan doe ik niet mee. Of een motortje ipv de led maar dat krijg ik niet waterdicht...)
Het lijkt me een leuke wedstrijd, alleen word een jaar lang een beetje langdradig...
Bovenstaande post moet niet hard worden opgevat, eerder humoristisch, eventueel in cartoonstijl
Op 21 april 2009 07:35:02 schreef GJ_:
Zo'n wedstrijd is er toch al? Alleen is die vijver dan een oceaan.
Vertelt GJ, indien dat nl. zo is dan is het voor mij minder leuk om te gaan organiseren.
Verder vind ik er erg bruikbare suggesties en ideeën tussen de reacties zitten.
En Lucky Luke, is 0.10m² genoeg voor een cirkelzaag, een vlammenwerper? Uit de hand lopen, zou dat zo zijn, weinig tot geen regels lijkt me nou net zo leuk. Het maximaal oppervlak en de minimale beweging als voorwaarde.
Maar inderdaad, het moet niet té lang gaan duren.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
vlammenwerper, daar had ik nog niet aan gedacht... Het was een vijver he? Drijft benzine niet toevallig op water? Robotje dat van onbrandbaar spul gemaakt is een beetje benzine op het water laten drijven (dun filmpje is genoeg) en ontsteken, zijn ook alle andere bootjes weg...
Natuurlijk kan een totale chaos ook grappig zijn, maar het moet niet gevaarlijk worden... En een een vijver waar een cirkelzaag in rondraast, een bom in ontploft en tegelijk een laagje brandende benzine op ligt (Als er geen regels zijn sluit ik een dergelijk tafereel niet uit, al is het misschien een beetje vergezocht) kan best een klein beetje (understatement) gevaarlijk zijn...
Er is een oceaanrace voor zeilbootjes. Weet eigenlijk niet precies wat daar het doel van is, behalve lol. Drugstransport? 
ook bovenstaande met een korreltje zout nemen aub.
Weinig regels OK... Maar het verbieden van brandbare, explosieve, of anderzinds gevaarlijke stoffen / voorwerpen lijkt me toch wel zo verstandig...
hahaha
ik lach me ziek om je creativiteit luke!
ps. was al ziek thuis...
maarem kon net geen handleiding vinden toen ik zocht op "depth charge DIY"
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (52%)]
Lucky Luke
Ik wil maar even laten zien dat regels nuttig zijn, anders krijg je gekke mensen die gekke dingen gaan doen.
Depth charge... wat dacht je van <knip>, <weggehaald>, of <vervangen>?
En dat dan goed mengen.
kan een mod hier even in knippen zodat het echt lijkt? En dan deze regel weghalen?
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (19%)]
Een kleine hoeveelheid trage springstof moet toch toegelaten zijn vind ik, zo'n fotofilmdoosje buskruid ofzo.
Aan een duikboot zonder torpedo's is ook niks 
Of maakt iets met een hydraulische ram met een springstof op de kop...
Of neem een volledig kunststof romp, schroef en roer en zet de vijver onder hoogspanning 
en toen werd het erg stil met het verhaal van TS...
gaat er nog wat komen of sterft dit een stille dood?
Vooralsnog gaat dit zeker gebeuren en met de alhier gekregen input ga ik 'stoeien'
'U hoort nog van ons'