goeden dag/middag/avond
ik heb een vraag betreft elko condensator
heb hier een versterker voor me liggen en wil de grote elkos en kleine elkos vervangen (versterker is 15 jaar oud ) dus het kan denk ik geen kwaad ??
er zitten 2 elkos in van 63 volt 5600 uf en 2x 12.000uf wil er goede in zetten maar die ik heb gezien zijn 10.000uf en voor de 12.000uf wil ik ze vervangen door 20.000 uf ?? want de preciese waarde die ik nodig heb kan ik niet vinden kan het kwaad om grotere waardes er in te zetten of komt er dan verandering in het geluid
de kleine elkos zijn geen probleem dus goed aan te komen
het is trouwens een sony versterker uit de es lijn
tevens wil ik metaal draadjes of verbindingen (je kent ze wel) het lijken van die nietjes die op de print zijn gesoldeerd door koperen gebruik ze uit een coaxs kabel
alvast bedankt
(heb nog niks eruit gesloopt want ik wil op save spelen heb geen zin in vuurwerk want de jaarwisseling is al weer geweest )
De voedingselco's kan je gewoon vervangen door die van een grotere waarde, maar ik denk dat ze met 15 jaar nog wel even meekunnen.
De draadbrugjes lekker laten voor wat ze zijn, die hebben geen invloed op 't geluid.
Als er niks kapot is dan zou ik het niet doen. Het zijn dure rakkers en kunnen nog wel wat langer mee dan 15 jaar.
MAAR het kan natuurlijk nooit kwaad.
dank u voor de berichtjes
ik had nog een vraagje waar kan ik nichcon elkos aankomen
of welk merk zijn de beste of betere ??
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Idd, die grotere typen kosten al een beetje.
Vervangen kan altijd, en de capaciteit mag groter zijn ook, maar ook weer niet pakken groter maken, dat wordt de oplaadstroom bij opstart te groot.
- - big bang - -
P.S. draadbrugjes die bvb. lelijk geworden zijn kan je altijd vervangen, daarmee misdoe je niets.
[Bericht gewijzigd door big bang op (19%)]
De markt in losse parts is er beperkt tegenwoordig, het zijn meestal spullen uit china. De stuks prijzen zijn niet leuk meer.
Laatst nog 10000MFD 80VDC elco's nodig gehad voor een palladium versteker, deze waren 25 euro ex btw per stuk. Heb het ding maar defect verkocht.
Je kan het bij sony in badhoevedorp proberen als je de bestelnummers hebt. Maar dat is ZEKER niet goedkoop.
Daarom , niet zomaar vervangen omdat je er een beter gevoel bij krijgt.
welk type versterker is het?
Anoniem
Als de versterker nog goed werkt, blijf er dan gewoon af. Elektronica behoeft geen preventief "onderhoud" zoals een auto waar je jaarlijks de olie ververst.
Je zult er evenmin de muziekkwaliteit of het vermogen mee opdrijven.
Het feit dat je met zulke ideeen rondloopt verraadt je onervarenheid. De kans is dus des te groter dat je een werkend apparaat kapot maakt. Wie heeft je in godsnaam zulke onzin aangepraat?
Op 21 april 2009 21:00:53 schreef elkotje:
tevens wil ik metaal draadjes of verbindingen (je kent ze wel) het lijken van die nietjes die op de print zijn gesoldeerd door koperen gebruik ze uit een coaxs kabel
opletten met coax kabel, daarvan zijn de meeste GEEN koper maar ijzer/staaldraad met een laagje koper rond. dit voor de reden dat hoogfrequent zich enkel op de schil van de koperdraad verplaatst, en dus de kern geen nut heeft. koper staat nogal duur dus kunnen ze de kern evengoed vervangen door iets goedkopers. zover zou ik toch ook niet gaan vervangen hoor
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 22 april 2009 22:13:58 schreef grotedikken:
Als de versterker nog goed werkt, blijf er dan gewoon af. Elektronica behoeft geen preventief "onderhoud" zoals een auto waar je jaarlijks de olie ververst.
Grotendeels mee eens, maar niet helemaal. Gangbaar onderhoud (door Philips zelfs voorgeschreven) is het nasolderen van zwaar belaste solderingen in televisies en dergelijke.
In dit geval zou onderhoud aan een versterker niet zo zinnig zijn. Modificeren is een ander verhaal, soms kan dat lonen, maar dan heb je het niet over even een paar elco's steken.
ontstof de boel liever als je onderhoud wilt plegen, met een stofzuiger heb ik hier al verschillende keren gelezen
Anoniem
Op 23 april 2009 19:55:30 schreef maartenbakker:
[...]Grotendeels mee eens, maar niet helemaal. Gangbaar onderhoud (door Philips zelfs voorgeschreven) is het nasolderen van zwaar belaste solderingen in televisies en dergelijke..
Nu moet ik toch eens goed lachen hoor 
De doorsnee koper van een tv kan dit niet zelf uitvoeren.
En ik heb nog nooooit iemand met een goed werkende tv naar de reparateur weten gaan om even de solderingen na te zien.
Vooropgesteld dat de eigenaar dit zou weten.
Waar jij het over hebt zal wel een instructie zijn bij een reparatie om meteen ook maar die solderingen na te zien , terwijl het ding toch open ligt.
Op 23 april 2009 08:55:08 schreef fcapri:
[...]opletten met coax kabel, daarvan zijn de meeste GEEN koper maar ijzer/staaldraad met een laagje koper rond. dit voor de reden dat hoogfrequent zich enkel op de schil van de koperdraad verplaatst, en dus de kern geen nut heeft. koper staat nogal duur dus kunnen ze de kern evengoed vervangen door iets goedkopers. zover zou ik toch ook niet gaan vervangen hoor
Ik heb in mijn lange carriere als hf technicus al héél veel soorten coax door mijn handen zien passeren, maar één met een verkoperde ijzeren kern, heb ik nog nooit gezien. Ik ga niet beweren dat het niet bestaat,maar dat "de meeste van ijzer zijn",
lijkt me toch sterk.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (34%)]
buitend ie cheapass gamma coax kabel heb ik er eigenlijk nog nooit tegengekomen die volledig koper zijn.
daarom heb ik ff 2 stukjes van men rollen genomen. de zwarte is kabel voor buiten, de witte is kabel voor binnenshuis.
en beide hebben dus een ijzeren kern (grijs) met eenx telenet technieker ben, en we voor het goeie contact het koper licht moesten opschuren omdat er van fabriek af een coating op zit.
nu mochten we ook niet teveel schuren omdat we anders de koperlaag wegschuren.
de reden dat de kern zelf niet koper is, is omdat het signaal enkel over de schil loopt, en dus een volledig massief koperen kern gewoon verspilling van het koper is.
neem maar eens een koperdraad (zoals mijn type), ontbloot een heel deel en schuur dan de kern eens op.
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/eo/coax1.jpg
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/eo/coax2.jpg
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/eo/coax3.jpg
edit: toevoeging
http://en.wikipedia.org/wiki/Coaxial_cable
hier bij description: Sometimes copper-plated iron wire is used as an inner conductor.
ik heb eigenlijk beroepsmatig nog maar enkel die tegengekomen met ijzeren kern met daaron koper.
daarom dat ik TS ook waarschuwde hierover. deze kabels zijn NIET geschikt om DC stromen te sturen, aangezien ze slechter geleiden. en voor soldeerbruggen, zal je natuurlijk de coax zoeken met harde koperkern.
ik gebruik dus vooral coax voor montage, en niet tussen muur en TV aangezien deze daar te hard voor is
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Kan je dan ook testen met een sterke NeoDymium magneet lijkt mij. Dan weet je het zeker dat het geen koper is.
- - big bang - -
prachtig idee.
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/eo/coax.jpg
big bang