D.W.
DW
Om te weten of een condensator/elco goed is moet je nogal wat weten (capaciteit, esr, verliesstroom...)
De verliesstroom moet je eigenlijk meten bij de spanning waarbij de condensator of elco wordt gebruikt.
Ik ben op zoek naar een opstelling waarbij ik in één apparaat zowel de capaciteit (als het even kan tot 1.000 µF)alsook de verliesstroom kan meten, en dit bij de juiste gebruiksspanning. Dus bij 15, 60, 150, 250, 350...V
Ik dacht de hogere spanning te halen uit de buizen-voeding transformator.
Heeft iemand een idee ?
Met dank
waarom alleen hoge waardes voor spanningen?
elcos zijn er in
6,3V
10V
16V
25V
35V
40V
50V
63V
80V
100V
200V
300V
350V
400V
etc.
misschien is het handig om ook lage waardes te kunnen gebruiken
ik ben ook wel geinteresseerd in zoiets.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Op 1 mei 2009 17:52:01 schreef Alexander Verbeek:
elcos zijn er in6,3V
10V
16V
...
Je bent de 4V-typen vergeten! 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=50&t=753
Lektester, hij meet geen capaciteit. Is ook niet zo zinvol, staat er toch op en bij dat oude spul was de tolerantie soms al 50%
Ik zat met het zelfde probleem. Ik had een C meter maar een defecte elco kan nog best een goede capaciteit hebben bij die paar voltjes. Toen een ESR meter. Erg leuk maar weer het zelfde probleem, De ESR is perfect bij een lekke elco, zo perfect dat hij zelfs DC doorlaat.
Toen het ding bedacht nav een artikel wat ik vond en gebouwd. Het schema staat onderin. Ik zet er 500V en kan dan kiezen met de draaiknop maar tussenwaarden kunnen ook door de voedingspanning te wijzigen met de variac voor de voeding. De meetuitslag blijft kloppend. Hiermee pik ik er elke lekke elco uit en kan ik ze ook formeren. erg handig ding wat ik bij elke restauratie veelvuldig gebruik.
Ik had een elco welke zeker defect was (rook en smurrie eruit) op de ESR meter was hij OK, ook met mijn neonlamp en magisch oog tester was hij OK. De capaciteit was zelfs precies wat er op de huls stond. Toen ik de lekspanningstest deed zag ik hem boven een bepaalde spanning, nog onder de werkspanning, doorslaan. Die test was niet met de hoop dat de elco nog goed was maar was een testertest om te testen welke tester nu het beste uit de test kwam tijdens het testen van deze defecte testelco. 
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Alles in een toestel, met ook nog een verliesmeting op werkspanning, mmmmmhh, ik denk dat je dat (bijna) niet gaat vinden.
Ik heb in de tijd eens een RLC meetbrugje gekocht. Op stand C geeft die 2 meetfrequenties, je kan capaciteitswaarde aflezen en op een simultaan 2e display lees je ofwel de ESR, de verliesfactor of kwaliteitsfactor.
Dan weet je al veel, en voor die spanningstest zou ik je elco via een weerstand opladen tot volle voedingsspanning met een overbrugde stroommeter in serie. Als de elco volledig opgeladen is, kan die kortsluitbrug van de stroommeter en kan je de lekstroom meten. De weerstand kan evtl. beschermen tegen doorslagstromen.
- - big bang - -
D.W.
DW
Verder breiend op mijn vraag voor een capaciteitsmeter samen met een verliesmeting bij hogere spanningen van de condensator / elko, lijkt me het schema van "HAMFORUM.NL" best bruikbaar. Hier wordt gebruik gemaakt van een analoge ma-meter voor de bepaling van de verliesstroom (samen met nog 1 evtl 2 meters).
Ik heb dan nog altijd geen capaciteitsmeter.
Nu wil ik wel de verliesmeting EN de capaciteitsmeter in één kast, zonder daar nog 'n keer een extra meter te moeten inbouwen voor de capaciteitsbepaling.
Hebben jullie een idee voor de bouw van een capiteitsmeter (in diverse stappen tot 1000 µF, of toch maar wat minder) waarbij ik dan de analoge ma-meter volgens HAMFORUM kan gebruiken voor de capaciteits bepaling.
Het is klaar dat dan de schaal moet bijgetekend worden met de capaciteits waarde.
Met dank