Een stappenmotor met 2 spoelen bekrachtigd heeft 1.4 keer meer koppel dan een stappenmotor met maar 1 spoel bekrachtigd. Een stappenmotor die in half stap werkt zal constant afwisselen tussen deze 2. Vermits dit niet echt optimaal is en alleen maar aanleiding kan geven tot problemen vroeg ik mij af of je op het moment dat er slechts 1 spoel actief is de stroom 1.4 keer zo groot mag maken. Deze overschrijd dan wel de nominale stroom die op de kentekenplaat staat. Maar naar mijn mening is deze bepaald aan de hand van het motor vermogen wanneer er 2 spoelen actief zijn. Door de stroom 1.4 keer zo groot te maken overschrijd je dat maximaal vermogen nog steeds niet.

Iemand die hier ervaring mee heeft en weet of dit klopt en/of problemen met zich mee brengt?

Alvast bedankt.

Er zijn meer zaken om rekening mee te houden; ten eerste is de warmteontwikkeling bij 1.4x de nominale stroom meteen 2x zo groot (I^2*R). Daarbij wordt de hele motor misschien niet te heet, maar de warmte kan vaak slecht weg vanuit de wikkelingen die het diepst begraven liggen, en als die doorbranden is de motor alsnog stuk. Tenslotte moet je bij permanente magneet motoren ook nog oppassen dat het de demagnetisatiestroom niet overschrijdt.

Misschien dat het wel goed gaat als je snel genoeg blijft stappen en zorgt voor voldoende koeling.

http://www.compumotor.com/catalog/catalogA/A04-A08.pdf zie blz A6 rechtsboven

This does not overdissipate
the motor because the manufacturer's
current rating assumes two phases to be energized
(the current rating is based on the allowable case
temperature). With only one phase energized, the
same total power will be dissipated if the current is
increased by 40%. Using this higher current in the
one-phase-on state produces approximately equal
torque on alternate steps (see Fig. 1.10)