Hello,
Ik heb een zuurstof sensor (sk-25)van figaro. Van de fabricant heb ik een aansluit schematje gekregen.
http://www.uploadarchief.net/files/download/ke%20circuitexample.pdf
Twee van de componenten ken ik niet. Het zijn de 2 componenten na de zuurstof sensor.
In de specificaties staat er dat deze component bestaat uit een spoel 0.01µH een condensator 1µC. Ik heb al wat rond gevraagd maar niemand weet juist wat het is.
Ik denk dat deze component bestaat uit 2 spoelen en een condensator (lcl-filter).
Maar voor de zekerheid vraag ik het hier.
Heeft deze component een specifieke naam?
Is het mogelijk om deze in 1 chip te kopen?
MGP
LDmicro user.
Dat is een componentje ter grootte van een condensator ingegoten in epoxy , met 3 aansluitingen voor printmontage.
Het bevat een C met 3 aansluitdraadjes met over de 2 draadjes een ferrietkraaltje, dat alles ingegoten.
Meestal gebruikt om RF(HF) in de signaallijnen tegen te houden.
Oudere videospelers zitten er vol van en in alle kleuren.
Hoe dat noemt weet ik nu niet direct...
MGP
LDmicro user.
Idd, "signal line noise filter", heb eens in een oude cataloog van RS gekeken.
Uw foto's zijn de recentste uitvoering, deze die hier in het laadje liggen (zoals eerder beschreven) zijn de oudere uitvoeringen.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
wat ga je daar mee doen ? ik gebruik die dingen om nitrox te analyseren.
die sensoren zijn heel gevoelig voor beschadiging.
de schemas zijn goed maar je mag daar niet zomaar elke willekeurige opamp in draaien. je hebt een opamp nodig met heel lage biasstroom ( picoamperes)
je kan daar ook niet zomaar aan meten. een digitale multimeter heeft meestal al een te lage ingangsimpedantie.
als je meer info wilt : go for it.
ja ik ben een soort stage aan het doen in een Spaans instituut (niet voor school).
We zijn verschillende project aan het ontwerpen rond energy efficiency. In dit project is het de bedoeling verschillende parameters op te meten. Temperatuur, CO, O2,CO2,stroom verbruik,.... en de opgemeten info via zigbee module te versturen.
Voor de SK-25 sensor was ik van plan om de LF411 opamp te gebruiken (bias stroom 50pA).
http://pdf1.alldatasheet.net/datasheet-pdf/view/8582/NSC/LF411CN.html
ALs je meer info hebt graag.
free_electron normaal email gekregen.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 5 mei 2009 17:35:47 schreef ITG:
Voor de SK-25 sensor was ik van plan om de LF411 opamp te gebruiken (bias stroom 50pA).
brrrr. dat ding drift gelijk zot.
MAX4461 gebruiken. dat zijn echte instrumentatie amps.
Al over de calibratie nagedacht ?
ik meet op .1% juist.
ja eigenlijk wel
maar de sensor is zeer moeilijk precies te calibreren want hij is van verschillende eigenschappen afhankelijk bij het calibreren.(zuurstof concentratie, temperatuur, luchtdruk, luchtvochtigheid).
Bij calibratie moeten deze eigenschappen een bepaalde min of meer constant blijven waarde hebben (wat moeilijk is).
probleem is ook dat de sensor regelmatig opnieuw gecalibreerd moet worden ( onder normale omstandigheden om de +/- 6 maand. niet normale omstandigheden +/- om de week).
De sensor wordt in ons project toe gevoegd om een idee te krijgen van de zuurstof niveau. maar een 100% exacte meting is momenteel niet zo belangrijk.
hoe kun jij tot op 1% juist meten door een electrisch ciruit toe te voegen of door rekening te houden met de eigenschappen (temp.,luchtdruk,...) ?
ik weet bevoorbeeld dat met de AD680 + opampke en weerstandekes de invoed van de temperatuur op de sensor kan verkleind worden.
Ik ga nog wat naar oplossingen zoeken.