Hallo ik heb onlangs een zeer oude olivetti m21 gekregen die al wel een hdd heeft en een 5,25 inch diskette station.

nu is het zo dat de computer perfect werkte tot ik hem vandaag opstartte, met de melding Rom basic not available. weet iemand hoe dat zo ineen keer kan gebeuren? en vooral hoe vertle ik hem dat ie weer op de c shijf moet gaan zoeken.

ik wilde met deze pc een beetje programeren en gaan gebruiken voor een larp setting in een soort van laboratorium opstelling.

die is inderdaad oeroud, probeer eens van een bootdiskette op te starten

Meestal is dan de HD (MFM of RLL) kapot, geen idee wat je verder met die oude brol moet aangezien ik al Pentium 4 PC's voor 25 euro bij de kringloop zie.

helaas heb ik geen bootdiskettes want iedereen heeft zijn 5,25"schijven weggegooid inmiddels die ik ken. is hier iemand die dos heeft, er staat dos 3.30 op de hdd.

die pc was gratis en gewoon een leuke machine, die binnen de larpsetting er ook goed uitziet

Als deze een losse HD controller heeft zou je eens kunnen proberen of hij nog wel goed in het slot zit.

Groeten, Bram

hij heeft idd een losse hd controller, maar die zit gewoon goed vast.

als iemand een dos diskette nog heeft op 5.25" hoor ik het graag. want hij wil nu automatisch vanaf de a drive opstarten.

ik heb vandaag de geheugen batterij vervangen, maar dit mocht ook niet baten, hij kan nog steeds zijn rom niet vinden.

inmiddels is de meldign veranderd in fixed disk not ready en een primary boot strap, nu ziet hij de hele schijf niet meer, de disk start wel netjes op en de kopjes lijken op het gehoor netjes te werken, maar kan het zijn dat de hdd of de controller kaduuk is?

[Bericht gewijzigd door Menerik op (28%)]

sorry dat ik oude koeien uit de sloot haal
maar ik heb een boot disk die werkt op een M21

zoek je er nog 1?

Mooi aangeboden, maar na 16 jaar zal het toch wel opgelost zijn :S

als het niet opgelost is dan kan ik nog wel wat met de onderdelen :P

Op zaterdag 15 maart 2025 22:44:47 schreef robt797:
als het niet opgelost is dan kan ik nog wel wat met de onderdelen :P

Je had ook zelf kunnen opzoeken dat de topicstarter na 2013 niet meer actief is geweest op dit forum