Jullie kennen de tuimelaar misschien nog wel. Een speelgoed met een halve bol als onderkant waarin een behoorlijk gewicht zit. Als je het speelgoed ding een duw geeft tuimelt het heen en komt door het gewicht onderin altijd weer rechtop stil te staan.
Ik ben bezig met een afstudeerproject waarbij ik een stuk of 50-100 van deze tuimelaars wil maken, maar dan met LED lampjes erin die reageren op de beweging van de tuimelaar. Beweging= aan, stilstaan= uit.
Ik ben totaal niet bekend op technisch gebied. Ik hoop dan ook dat hier iemand is die weet hoe dit gerealiseerd kan worden en het liefst dit ook voor mij uit kan werken. (niet alle 50 of 100, maar gewoon 1 stuk, dan hoop ik de rest zelf te kunnen maken)
Dit alles moet op een korte termijn gerealiseerd worden.
Jefster
High voltage rock n' roll!
Een accelerometer en een uc lijkt me dan vrij gemakkelijk maar is eigenlijk gigantisch overkill. Dan denk ik aan een kwikschakelaartj (of de moderne variant uiteraard) en een monostabiele multivibrator met een goed getimede aan-tijd 
Ik ben bang dat een kwikschakelaartje niet nauwkeurig genoeg is, omdat de tuimelaar 360 graden rond gaat.
Is er nog een andere optie?
En wat is de moderne variant van de kwikschakelaar?
Ik kwam pas de malibu sambabal tegen. Deze reageert ook op beweging en is best heel gevoelig. Zoiets zoek ik.
link foto sambabal: http://fotos.marktplaats.com/kopen/6/15/S95mi4clQ13zVSEzuLBPOQ==.jpg
Iemand een idee wat daarvoor gebruikt is?
Principe van de al oude "tilt schakelaar" uit een flipperkast toepassen.
Een metalen bolletje binnen een metalenring. Bij een beetje uitslag tikt het bolletje tegen de ring en gaat je LED aan.
Kan je mooi wegwerken in het contragewicht van de tuimelaar.
jup, of een hangende veer met daar een kogeltje aan waarbij het geheel in rust midden in een ring hangt, het resultaat is zo ongeveer het zelfde.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op 14 mei 2009 19:50:37 schreef rosalie:
Ik ben bang dat een kwikschakelaartje niet nauwkeurig genoeg is, omdat de tuimelaar 360 graden rond gaat.
Die moet je even uitleggen; waarom gaat dat ding 360 graden rond, en waarom heb je ook maar enige nauwkeurigheid nodig? Is het niet zo dat het licht gaan moet gaan als het ding niet meer (ongeveer) rechtop staat?
Ik geloof dat Spyball in hun alarmen voor motorfietsen een systeem gebruikt met een metalen kogel in een huis met een heleboel metalen contactjes; als het patroon van contactjes waarmee de kogel contact maakt veranderd na het inschakelen van het alarm, gaat deze af.
Je kunt nadenken over het detecteren van het al dan niet rechtop staan van de tuimelaar, over lineaire versnellingen, hoekversnellingen of hoekverdraaiingen.
Hoeveel ruimte heb je beschikbaar, en heb je verder nog bijzondere eisen?
Als er vloeistof in de tuimelaar zit (ik zie zo'n drinkbeker voor kinderen voor me), zou je daar ook niet mee kunnen doen. Een stukje folie onder de bodem en aan een kant van de beker, en dan de capaciteit meten, bijvoorbeeld.
theove
Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
Tilt Switch: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=700444
Op 14 mei 2009 22:50:13 schreef SparkyGSX:
Die moet je even uitleggen; waarom gaat dat ding 360 graden rond, en waarom heb je ook maar enige nauwkeurigheid nodig? Is het niet zo dat het licht gaan moet gaan als het ding niet meer (ongeveer) rechtop staat?
Ik bedoel dat een tuimelaar niet alleen maar van links naar rechts beweegt maar ook van voren naar achter, en alles wat daar tussenin zit. Een kwikschakelaar kan volgens mij alleen maar van links naar rechts, wat zou betekenen dat de kwikschakelaar niet werkt als de tuimelaar van voor naar achter beweegt.
Het licht moet inderdaad uit gaan als de tuimelaar recht op staat. Bij alle tuimelende bewegingen moet het aan zijn.
dan heb je zoiets als bij een moto alarm, 4 schakelaars
èèn in elke richting.
de start situatie zet de status van de schakelaars in het geheugen, en van zodra de toestand van èèn schakelaar veranderd weet je dat er beweging is.
Zo kan je vertrekken vanuit elke mogelijke stand
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Hugo had het reeds over een ouderwetse tilt-switch uit een flipperkast. Deze is eenvoudig zelf te maken met wat ijzerdraad en iets van een gewichtje. Door daarvoor een kegel met schroefdraad te gebruiken kun je hem makkelijk afstellen.
Dit is het principe. Zo lomp als deze hoeft natuurlijk niet.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ja, maar om daar nou met de hand 50-100 kleine exemplaren van te gaan zitten maken, lijkt me ook niet echt een handige oplossing.
Als je nou 2 metalen ringen neemt, met een dunne kunststof ring ertussen, en daar een klein metalen kogeltje in legt, die, als de beker rechtop staat, door de zwaartekracht onderin licht conische gat gaat liggen. Ik zal een poging doen om het te tekenen, om het idee duidelijk te maken:

Zwart is dus metaal, geel is kunststof. Kunststof ringen kunnen je gewoon kopen, de bovenste en onderste delen kun je redelijk eenvoudig maken door een blind gat te boren met een boor van de juiste diameter, die je eventueel onder een andere hoek kunt slijpen, om de bodem minder sterk conisch te maken. De bovenkant mag ook best conisch zijn, het lijkt me juist handig als het ding niet reageert als de beker ondersteboven staat, aangezien de meeste mensen bekers en glazen ondersteboven in de kast zetten.
Je zou het geheel in elkaar kunnen lijmen, anders kan ik zo gauw even niet bedenken hoe je het eenvoudig bij elkaar zou moeten houden.
Het kan natuurlijk ook met 1 metalen ring, als je de bodem ook van metaal zou maken.
EDIT (ik blijf bezig): misschien is het zelfs nog eenvoudiger te doen, zie de tekening hieronder:

Hiervoor neem je een klein blokje aluminium, waar je op dezelfde manier een gat in boort. Hierin klem je, met een stuk papier of stevig plastic, een metalen buisje, die weer afsloten is met een kunststof plug, die kun je op maat zagen en er in drukken, of met kunsthars of zo maken. Verder is het idee hetzelfde, alleen is de constructie veel eenvoudiger.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (18%)]
Jochem
Ehhhhmmmm.... om daar 50-100 kleine exemplaren van te maken is makkelijker? 
Die tekening van mij was ook maar ter illustratie, in principe kun je 1 pen aan een oogje bovenin hangen, en een gebogen pen aan de zijkant onderin. Dat lijkt me toch zeker niet meer werk dan jouw constructie.
Maar als het om even-snel gaat, dan zijn er gewoon kant-en-klare oplossingen, ik meen hierboven al genoemd.
Thevel
Golden Member
@SparkyGSX
De onderste tekening is het zelfde idee als de tilt switsch waar theove naar linkte, en die is gewoon te koop...
[Bericht gewijzigd door Thevel op (13%)]
SparkyGSX
Ja, ik denk dat het veel gemakkelijker is om daar 100 exemplaren van te maken.
Voor 100 stuks van die tilt switches van Conrad zou de TS al 236 euro lichter zijn. Ik weet niet wat het budget is, en of de werkuren ook betaald moeten worden.
Een constructie van 3 stukjes draad hoeft inderdaad ook niet veel werk te zijn, vooral als je het buigen van die stukjes onder de knie hebt, kun je er vrij snel een hoop van maken. Die constructie lijkt me alleen niet iets minder betrouwbaar en zeker minder stevig. Als je de beker een keer hard laat vallen, kunnen de draadjes zodanig verbogen zijn dat het ding niet meer werkt.
Maar mijn idee lijkt me ook niet zo moeilijk hoor: je neemt een stuk aluminium van, zeg, 200x200x25mm, boort daar in een mooi patroon 100 gaten in met een kolomboor, en zaagt 100 stukjes koperen buis, waar je een of een paar lagen tape omheen draait. De diameter van het gat kies je zo dat de koperen buis met de tape er strak in zit. In plaats van de plug zou je ook de buis plat kunnen knijpen, maar dan loop je het risico dat het balletje af en toe vast komt te zitten. Je zou de buis wel plat kunnen knijpen, en dan op een pen schuiven en het gesloten einde vlak slaan met 1 flinke tik tegen een bankschroef.
Het enige lastige lijkt me hoe je een elektrische aansluiting maakt met het aluminium, maar ook dat kun je eenvoudig doen door eerst hele kleine gaatjes te boren voordat je de grote boort, en het ding met een klein parkertje of zo aan de printplaat vast te schroeven, of daar een draadje (eventueel met oog, wel zo netjes) mee vast te schroeven.
Nogmaals, ik weet niet wat het budget van de TS is, en wat de rest van het project kost. Als het geheel 4 euro per stuk mag kosten, is een hellingschakelaar van 2,36 euro te veel. Als het een commercieel project is, waarbij een kostprijs van 10 euro goed is, zou ik die dingen bij Conrad kopen.
@thevel: damn, er gaan ook altijd mensen met mijn ideeën aan de haal 
theove
Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
Je kunt buis nemen van 8 mm inw.: http://www.klushandel.nl/product_info.php?products_id=109203
Daarin een lagerkogeltje: http://www.fietsonline.com/kleinmateriaal-lagers-kogels-c-182/kogels-1…
2 afdekdopjes: http://www.skiffy.nl/docs/menufr.cfm?taal=nl&ID=xyxz3676174A4&…
Eén contact aan het buisje en één door de afdekdop.
Is wel even werk maar je bent voor ca. 2 kwartjes p.s. klaar.
SparkyGSX
Een koperen of messing buis lijkt me handiger, omdat je daar gemakkelijk aan kunt solderen. Als je S39 of zo gebruikt, is ijzer ook nog wel te solderen, dus een stukje ijzeren buis zou ook bruikbaar kunnen zijn, en je zou het huis ook van ijzer kunnen maken, al is aluminium natuurlijk gemakkelijker te boren en zagen.
Geschikte messing buis zou je in een modelbouwzaak kunnen vinden, en die kogeltjes kunnen ook wel goedkoper, denk ik. De dopjes zou je standaard kunnen inkopen, als je de juiste maat kunt vinden voor een leuke prijs, anders zou je die ook kunnen zagen van een stukje stafmateriaal met de juiste diameter. Je zou zelfs stukjes van een lijmpatroon kunnen gebruiken. Het ligt er maar net aan hoe hobby-bob het mag worden natuurlijk.
Jochem
Och joh, kosten is natuurlijk geen probleem. Dit riekt naar een kunst-project. Op de een of andere manier voelen ambtenaren altijd de dringende behoefte om mijn en jouw belastingcenten daarvoor beschikbaar te stellen.
Yellow Walk
De beste stuurlui staan aan wal
Hoe technisch/ingewikkeld moet/mag het zijn:
Hangend voorwerp die in ruststand een lichtsluis onderbreekt.
Bij een minimale beweging wordt het hangend voorwerp verplaatst en zal het lichtsluisje actief worden.
Er zijn wel duizend mogelijkheden, wat te denken van Hall elementen..
UPDATE:
Piëzo element, Ericsson had een bewaker bewakings systeem "Wie bewaakt de bewaker" Hierin zat een piëzo schakeling als movement sensor. Ben al even aan het zoeken geweest, maar ik kan er zo snel niets over vinden.
http://coffre-fort-alarme-serrurerie-grille-metallique.technisecurite.…
UPDATE:
MURATA - PKS1-4A10 - SENSOR, SHOCK, PLASTIC CASE
http://nl.farnell.com/murata/pks1-4a10/sensor-shock-plastic-case/dp/16…
[Bericht gewijzigd door Yellow Walk op (10%)]
SparkyGSX
Natuurlijk zijn er duizend mogelijkheden, maar de vraag is welke oplossing het simpelste, goedkoopste en betrouwbaarste is voor zo weinig mogelijk geld.
Helaas heeft de TS al een paar dagen niets van zich laten horen, dus we weten nog steeds niet wat de eisen precies zijn.