Hoe je correct een Howland stroombron kan ontwerpen

Ik was op zoek naar wat achtergrond van de Howlandstroombron voor een ontwerpje en toen kwam ik volgend zeer interessant artikel tegen:
A comprehensive study of the howland current pump,
een vrij recente application note van National geschreven door good old Robert Peace, ons aller bekend, de man waarvan zijn baard naadloos overvloeit in de draden van zijn breadboard...
Zo'n stroombron heeft vele handige eigenschappen: load kan aan grond of voeding gekoppeld worden, je kan zowel sinken als sourcen, je hebt trouwens 2 stuuringangen: ene voor sink en ene voor source. Biedt een golfvorm aan de ingang aan en je kan een sinusstroom, driehoekstroom, pulsstroom maken. Er worden 2 vormen besproken: de gewone Howland en de improved versie.
Er wordt aangeduid hoe belangrijk nauwkeurige weerstanden zijn, belang van een goede CMRR, offset e.d. dus ideaal voor ontwerpers. Zelfs currentfeedback opamps kunnen ingezet worden voor uiterst snelle stroombronnen.
Tis maar een tip.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
free_electron

Silicon Member

Op 15 mei 2009 13:30:24 schreef big bang:
Robert Peace, ons aller bekend, de man waarvan zijn baard naadloos overvloeit in de draden van zijn breadboard...

aka het beard-board of het in-beard bread-board.

en dan nu ter zake ; aangezien het hier over studiemateriaal gaat : analog devices heeft een gratis boek 'designers guide to the instrumentation amp'.
Die het niet gaat halen op de website, moet ogenblikkelijk overstappen op bloemschikken als hobby ( of werk)

... ( pdf files , je kan het ook als gedrukt exzemplaar krijgen van hen. maar ik weet niet of dat internationaal lukt... )

[Bericht gewijzigd door free_electron op zaterdag 16 mei 2009 00:16:44 (43%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ik ben benieuwd of dat laatste lukt...

:-), jij bedoelt het baardboard. Tis te hopen dat den Bob niet te veel verliesstromen met zijn baardhaar getrokken heeft op hoogimpedante circuits, stel u voor, al zijn metingen verkeerd...

In de titel van deze thread staat Howland, dus als er eens iemand dat nodig heeft komen ze hier wel op uit.

AD: Hey, goeie tip. PDFje is hier net binnengerold. Een gedrukt exemplaar zou misschien wel wat zijn, maar internationaal, tja...
Er staan in dat dokument trouwens ook nog verdere verwijzingen bij further reading, ook PDFs.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
free_electron

Silicon Member

ik heb hem aangevraagd en na 2 dagen lag hij op mijn bureau. ( ik had samples nodig van de ad5060 en 8032 )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM