Hameg HM604 tijdbasis afregelen

In dit topic hadden we het er al over en hier kan hij verder: hoe regel je correct de tijdbasis van een Hameg HM604 in over het hele bereik bij ontstane afwijkingen?

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
rbeckers

Overleden

Stap 1 is de duitse manual, www.hameg.com, te downloaden.
Let wel op de versie!
Stap 2 is bladzijde T3 604 "Zeitablenkung" lezen.
Stap 3 is de afwijkingen bij de diverse standen meten en opschrijven.
Stap 4 per bereik corrigeren

OK! Zal morgenavond eens kijken, alvast bedankt!

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Gister was het me wel gelukt om de achterkant van de unit los te schroeven, maar ik ben wat te voorzichtig en heb verder nog niet gevonden hoe ik de rest open kan leggen.

Het was me nog niet opgevallen dat de duitse handleiding meer informatie bevat dan de engelse :o

Edit: O, maar in die handleiding staat niet welke potmeters je dient te verdraaien, kan ik dat nog ergens terug vinden?

rbeckers

Overleden

De metalen kap kan voorzichtig naar achteren geschoven worden. Dwz de rest, chassis en front, naar voren.
Let op ivm de hoge spanningen in een scoop.
Voor afregelen stand van trimmers+potmeters noteren of fotograferen.

In het schema:
1- VC302 line adj. at 50us, trimmer, bij 5us/div.
2- VR301 x-out 0V adjust at 50us
3- VC301 time cal 0.2ms
4- VR302 time cal 0.5ms

Trimmer zullen elkaar beinvloeden.

Met het verdraaien van VR301 en VC301 ben ik gekomen tot een verbetering van ~50 % (op de CAL stand haal ik nu 7 complete signaal-lengtes) maar dus nog niet ver genoeg, VR302 verdraaien heeft een te grote impact waardoor de 1khz meting niet meer klopt en VC302 lijkt echt maar een minimale afwijking te geven.

Nog meer knopjes die ik kan proberen ;)?

rbeckers

Overleden

Nee, ik dacht dat ze dat zijn. Zal nog eens naar het schema kijken.
De 1kHz meting moet binnen 3-5% kloppen.
Er is in ieder geval en verbetering. :)

Mja een frequentie teller is zo gemaakt als ik de hits op google mag geloven, het belangrijkste voor mij is dat ik een signaal zichtbaar heb zodat afwijkingen duidelijk zichtbaar zijn.

Al zou het natuurlijk altijd handig zijn als je ook uit mag gaan van de waardes op de scope :P

Ik had al wat gezocht naar een service manual maar vooralsnog lijkt dat alleen tegen betaling verkrijgbaar te zijn

rbeckers

Overleden

Service manual van de 604 is niet nodig als je een schema hebt.
Een analoge scoop is zelden beter dan 3% op amplitude en tijdbasis. Een digitale scoop heeft wel een nauwkeurige tijdbasis.

Klopt de lengte van de x-as wel?
De interne 1kHz/1MHz bron wijkt ook af van de ideale waarde.

http://sprut.de/electronic/pic/projekte/frequenz/freq_uni_628.htm#date…

Ik blader net wat door de TIME/DIV waarden en het volgende valt mij ook op:

Wanneer ik een bron van 1 kHz pak en de TIME/DIV op 0.5 msec zet is ieder streepje 1 DIV (klopt, 2 'streepjes' is 1 golflengte en dat komt inderdaad op .5 msec uit)

Maar draai ik nu de TIME/DIV naar .2 zou je verwachten dat een golflengte dus van 2 naar 5 zou springen?
(.5 delen door .2 is 2,5 div per halve golflengte)

Echter is 1 golflengte dan 8 div...

Ik moet toegeven dat ik inderdaad de interne 1 kHz bron gebruik, ik heb zo even geen andere betrouwbare bron van 1 kHz. Wanneer ik een pic pak en daar een programma instop wat een 1kHz blokgolf genereerd (met extern 4 mhz kristal) komen deze signalen niet helemaal overeen... ik moet dus bijna een 2e scope hebben om deze in te regelen :P

Edit:
2-> 1 msec: halvering aantal golflengtes in beeld
1 -> 0.5 msec: halvering aantal golflengtes in beeld
0.5 -> 0.2 msec: hier lijkt hij een stap over te slaan, nog maar 1/4e van aantal golflengtes over

Als ik de VR's en VC's terug zet op de orginele stand en ik zet mijn scope op 1 usec lijk ik ongeveer het beeld te krijgen dat je bij .5 usec zou verwachten :/

Kan 1 van jullie eens kijken naar de schakelaars achter de TIME/DIV knop, er zitten 3 schijven achter met contactpuntjes en daartussen draait een plastic schijf met 2 goud-kleurige contactpuntjes (samen is dit dus de schakelaar)

http://frotmail.nl/schakelaar.jpg

Zie bovenstaande foto voor de contactpuntjes die ik bedoel

Mijn voorste 'schijf' (onderste op de foto) heeft in tegenstelling tot de andere 2 slechts 1 goudkleurig contactpuntje, is dat bij jullie ook zo of niet?

Ik vind het namelijk erg vreemd dat, doordat deze schijf maar 1 puntje heeft, hij 1 contact nooit kan raken... Heel toevallig is deze stand ook de stand waarop mijn TIME/DIV schakelaar een stand over lijkt te slaan

Kan iemand dit voor mij in zijn (werkende) meter nakijken?

Edit2: Ik heb net in het schema zitten kijken, daar kan ik deze schakelaars niet zo goed terug vinden, maar op de print-layout die onderin de PDF staat staat het volgende:
http://frotmail.nl/schakelaar2.jpg
De meest linkse (rood gemarkeerde) is de schakelaar in kwestie, deze heeft, indien er 2 contactpunten in zouden moeten zitten volgens mij geen functie meer. Gezien hij dan in iedere stand gewoon 2 en dezelfde punten met elkaar verbindt? De 'fout' zal hem dan wel ergens anders in zitten

rbeckers

Overleden

Ik heb zelf geen HM604 hier.

Tussen 0,2ms en 0,5ms zit er een verschil in hoe de tijdbasis werkt. Controleer bijv. de print op slechte verbindingen tussen D301 en D302.
De schakelaar heeft 4 rijen kontakten. Je kunt ook met een multimeter daaraan metenn.

Ik heb zelf het schema eens even zitten uitpluizen en ben tot volgende bevindingen gekomen:

* De tijdbasis werkt idd. verschillend tussen 0.5ms en 0.2ms. Dat wil zeggen, er zijn twee gebieden, van 1s t.e.m. 0.5ms en van 0.2ms t.e.m. 0.05µs. Kijk op pagina D11, daar staat de tijdbasisgenerator. Bovenaan staat de tijdbasisschakelaar in drie dekken: TB-A, TB-B en TB-C, daar zit een overgang in van principe tussen de stand 0.2ms en 0.5ms.

* No13, de dek die jij bedoelt is TB-A, je kan nu in het schema zien hoe die schakelt, een heel stuk niets, en een heel stuk een brug vormen.

* VR302 stelt de gelijkspanning in voor de time VAR knop(VR303), das duidelijk in het schema. Ik vermoed dat je daar het bereik van de Var knop mee kan instellen.

* VR301 zit als regelbare weerstand in de terugkoppeling van een stroombron T307 die een constante ingangsspanning krijgt door led D303, het signaal wordt nog eens gebuffert door T306 en gaat dan via R3021 en R3070 naar buiten, das de BNC op de achterkant met de zaagtand bij. Bij VR301 staat "Xout 0V Adj. at 50µs" waarbij ik vermoed dat je de nul van de zaagtand kan afregelen als de tijdbasis op 50µs staat.

* VC301 grijpt vermoedelijk rechtstreeks in op de tijdbasis tijd, daarmee kan je vermoedelijk wat bijstellen, en VC302 ook zoiets, daar ben ik nog niet helemaal achter.

Mijn Hm604 heeft op standen van 1s tot 0.5ms een afwijking van 10%, bij de bereiken van 0.2ms tot 0.05µs een afwijking van 8%. Ik zal eens kijken of ik in dit weekend de tijd vindt om het beestje nog eens te openen en bij te stellen.

- - big bang - -

Ik heb gister laat de scope eens aan de multimeter gehangen op verschillende punten.

Voor zover ik kan beoordelen zijn alle contacten rondom de schakelaars in orde, hierbij heb ik rondom de weerstanden-ketens gemeten die direct aan de schakelaar hangen. Voor zover ik kan zien loopt er van iedere schakelaar 1 'draad' naar het opstaande printje (waar ook D301 en D302 op zitten) en de contacten hiertussen lijken in orde.

Ook op het printje bij D301 en D302 zie en/of meet ik geen gekke dingen, hoewel ik de componenten zelf niet getest heb (zou niet weten hoe ik dat voor elkaar moet krijgen in-circuit?).

Voorzichtig heb ik met een kunstof pen de componenten 1 voor 1 aangetikt om te kijken of er een los contact zat maar dat leverde niets op.

En je krijgt de fout niet volledig weggeregeld?

- - big bang - -

rbeckers

Overleden

@big bang
Is de fout van 8-10% constant over alle bereiken? Beter dan 3% hoeft niet.

@No13
Heb je eventueel de beschikking over een 2e scoop? Dan kun je de spanningen en golfvormen vergelijken met het schema.

in de standaard instelling heeft hij een afwijking van 50% op 1 usec, als ik de pot-meters in de uiterste stand zet kom ik in de buurt van de 75%, dus kom ik nog de helft tekort.

Een 2e scope heb ik helaas niet tot mijn beschikking, maar ik plak desnoods voorlopig wel een aangepaste schaalverdeling over de voorkant ;)

Ik mis een deel van de schema's in mijn PDF, zo staat er wel een print layout in van het deel rond die schakelaars, maar het bijbehorende schema niet. Ook zie ik dus geen spanningen en golfvormen waarmee ik kan vergelijken.

Maar ik denk dat ik het er maar even bij laat zoals het is... Ik zou hem graag in orde maken maar ik heb nog geen idee waar ik nog zoeken kan

@rbeckers: ja, die fout is zo constant als wat, in de lange bereiken netjes 10% en korte bereiken 8%. De overgang zit tussen 0.5ms en 0.2ms, net zoals er in het schema op dat moment op een ander principe wordt overgeschakeld.
Het is dus een fout die overal meegenomen wordt, en ligt aan iets gemeenschappelijk, zoals vermoedelijk aan een verloop van een condensator o.i.d.

Ik heb nog geen tijd gehad om mijn beestje bij te regelen, maar heb er goede hoop op, binnen 3% zou mooi zijn, maar als ik dan toch bezig ben zet ik hem zo scherp mogelijk.

No13: je moet nog eens naar de Hamegsite gaan kijken, er zijn 3 manuals die downloadbaar zijn, ik heb versie 2 bekeken, alle schema's en PCB layouts aanwezig.
Je afwijking lijkt me wel heel erg serieus, daar is meer aan de hand, verlopen of kapotte component?

- - big bang - -

free_electron

Silicon Member

heb je dat schema ? post dat eens of email het me. dan kan ik meekijken ...
-edit- laat maar khebbetal. die braadworsten hebben dat natuurlijk alleen un hun kartoffelnmanual gezet ...

[Bericht gewijzigd door free_electron op zondag 24 mei 2009 21:03:02 (42%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
free_electron

Silicon Member

zeg , je 'cal' knop staat toch in zijn klikstand he ? (vr303 op frontpaneel) is kleine draaiknopje op de timebase knop ...

vervang om te beginnen eens t305 (bf256 fetje). die is bij mij al direct verdacht....

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Mijn CAL knop staat inderdaad in de goede positie (hij 'klikt' vast op de uiterste stand CW)

Als ik componenten wil gaan vervangen zal ik eerst rond moeten zoeken want die spullen heb ik niet op voorraad :)

Maar ik zal eens kijken naar de manual @ hameg site

Free, ik denk dat je T306 bedoeld, das die junctiefet BF256B.

- - big bang - -

free_electron

Silicon Member

Op 25 mei 2009 00:38:13 schreef big bang:
Free, ik denk dat je T306 bedoeld, das die junctiefet BF256B.

- - big bang - -

jep 306. kheb mijne bril niet op.

dat is volgens mij de eerste verdachte. afhankelijk van de range gebruiken ze de eerste opamp als stroombron , of gebruiken ze de fet om een sink te maken voor de oscillator. ik denk dat die fet kapot is, of toch buiten zijn specs ligt. gans die bollenwinkel is eigenlijk ene soort VCO. om stabiel te draaien op lange tijden gebruiken ze een referentiestroombron. voor korte tijdens schakelen ze over naar een ander princiepe.

[Bericht gewijzigd door free_electron op maandag 25 mei 2009 01:38:39 (17%)