Beste
Ik ga een nieuw project starten.
Het moet een robot worden die zelf zijn lader zoekt als de batterijen het begeven. hierover moet ik zelf nog wat opzoeken. maar ik wou graag even jullie mening horen. Zou dat voor problemen kunnen geven als ik 4 identieke dc motoren gebruik als aandrijving en die stuur met een pwm signaal. of zou de robot nooit in een rechte lijn rijden.
dit alles ga ik sturen met een pic die ik programmeer in basic
grts
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Zonder terugmelding gaat het ding inderdaad nooit rechtuit rijden, als je alle wielen apart aandrijft.
Op zich is het niet zo moeilijk om ervoor te zorgen dat het ding wel rechtuit rijdt hoor, als je de motoren voorziet van incrementele encoders, en de snelheid softwarematig gaat regelen. Een kleine afwijking kun je natuurlijk altijd krijgen, maar die kun je met een beetje moeite wel heel klein maken.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Klopt. Verder moet je ook gaan voorzien in een schakeling die nauwkeurig de toestand bijhoud van de accu's. Dat er nog genoeg energie over is om het laadstation te bereiken indien het wat verder weg staat.
En hoe wil je dat ding automatisch laten koppelen met de lader?
- - big bang - -
hmm ja bedankt ik denk dat ik dan gewoon 2 motoren ga pakken ik wil het niet te duur en ingewikkelt maken in het begin ksal wel zien als hij mooi recht rijd of niet desnoods speel ik wat met weerstanden tot ik ze ongeveer gelijk krijg.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Waarom niet meteen voorzien in de terugmelding? Zorg in ieder geval dat je de mogelijkheid hebt om dat later in de software te bouwen. Als je daar nu rekening mee houd met de keuze van de motoren (met encoders dus) en de indeling van de I/O van de microcontroller en de print, is dat later niet eens zoveel werk.
Automatisch koppelen lijkt me inderdaad ook lastig; je zou het mechanisch op kunnen lossen, bijvoorbeeld door 2 redelijk grote metalen vlakken te nemen, die contact maken met een paar sprieten waar laagspanning op staat, bijvoorbeeld. Een inductieve koppeling zou natuurlijk ook kunnen, maar dat is niet echt eenvoudig.
ik had inderdaad aan 2 plaaten gedacht en op de robot ook 2plaaten verbonden met een veer zodat hij er gewoon moet tegen rijden hoe hij het laad station moet vinden ben ik nog niet aan uit mss via infrarood ofzo
ja maar het is maar als hobby dus ik laat die terugkopeling van motoren wel achterwege moest het teveel verschil op zitten maak ik wel een nieuwe alvast bedankt