Hallo, ik heb een ruitenwisser motortje van een nissan micra van de achterruit, dit moment staat hij in rust stand bovenaan, en met de slag gaat hij rechts naar onder (mijn ruitenwisser motor staat links onder me raam, dus stand van de ruitenwisser omdraaien gaat niet)
Ik zal dus electrich iets moeten omdraaien zodat (als dat mogenlijk is dan) hij in zn ruststand naar rechts (ruitenwisser horizontaal) gaat, en bij inschakelen gelijk naar links gaat (ruitenwisser vertikaal)
Ik heb zelf al geprobeerd de zwarte en de zwart paarse draad om te wisselen, maar dan krijg ik sluiting en vliegt me 10A zekering eruit.
De bruine draad is de massa.
De zwarte draad gaat via een BY 255 Diode naar de motor toe.
De zwart paarse draad weet ik zo niet wat die doet. (mischien niks)
Zou het kunnen zijn dat hij wordt geschakeld door een wisselspanning? en dat hij de stroom maar via 1 kant inlaat ivm de diode?
Hieronder de foto.
Midden onderaan staat: Rear Window Defogger Switch
http://www.fusion-motorsport.co.uk/k11/k11_nats.jpg
Mijn vraag is dus: Wat moet ik veranderen om de ruststand en de uitslagstand om te draaien? Is het alleen een kwestie van de diode omdraaien? of maak ik dan de boel stuk?
Mod-edit: Posters hang je aan de muur...
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (3%)]
Is voor het overneem kontact, haal de plaat er maar af dan zie je koperbanen lopen.
om het moment van aan zetten zet je een puls op draad I
de motor graat draaien en het sleep contact maakt verbinding met de volgende baan en zorgt voor een constante spanning op de motor (deze draait maat 1 kant op, heen en weer beweging is meestal mechanisch)
anders zou als je een puls geeft de motor willkuerig ergens gaan staan op de ruit.
bij het einde van de slag, glijd de loper weer van de baan af met constante voeding en stopt.
de loper glijd iets door naar een nieuw contact, hierop geef je weer een startpuls, of konstante spanning voor continu aan.
de diode zal er voor zorgen dat de stroom niet terug kan lopen.
normaal proberewn om de zwart en de paarse omte draaien, maar dan ook de diode omdraaien zou kunnen werken.
je hebt nu sluitng gemaakt door de diode, meet deze na, die heeft een flinke klap gehad en kan dus defect zijn.
defect = sluting, of kompleet onderbroken.
vervangen zijn de kosten niet.
waar de motor start en stopt is afhankelijk van de contacten waaar de sleper overloopt
[Edit 1], na nogmaals op de foto te kijken:
orgineel:
bruin = massa
paars = + (constant ?)
zwart = + (puls aan ?)
omdraaien:
bruin +
Paars = - massa
zwart = - puls
& diode omdraaien
nu ik het typ zie ik in dat dit niet handig is als de stuurpuls gelijk moet blijven.
ik zie maar 1 draad naar de motor gaan (voeding), massa loopt waarschijnlijk via het metalen huis.
maak eens een foto van de aansluitingen op de motor, mischien kun je die wel heel makkelijk omdraaien.
[edit 2]
na even een kleine tekening om de situtie te schetsen zie ik toch dat je met de sleepringen niet uitkomt, tja dat is aan te passen maar niet simpel.
maak het deel eens los waar de drie contacten naar buiten komen.
PS. schema kun je weinig mee, is alleen maar het deel van de ECU