Ik ben op zoek naar service manual van mijn autoversterker, heeft iemand er eentje voor me?
De audio komt niet door, wel wat hoogfrequente rommel zo af en toe. Volgens mij gaat het fout op het begin, maar lastig meten zonder schema. Voedingsspanning aanwezig en eindtorren OK, 4/4 kanalen werken niet volgens mij.
-edit-
O waarschijnlijk lukt het wel met de datasheets van de chips:
M5243P12
en
uPC1270H
[Bericht gewijzigd door JuuL op (23%)]
Ben al een eind gekomen, de negatieve voedingspanning voor de opamps is onvoldoende.
De schottkydiode bij de PNP transistor meet niet helemaal goed. Ook is de opdruk eraf en het zwarte streepje is er ook niet meer, hij meet ook in beide richtingen 750mV, volgens mij is deze defect. Ik weet echter niet welke schottkydiode er in hoort te zitten...
Boven de goede diode en onder de kapotte diode.
Aan de positieve kant zit ook een schottkydiode (misschien zelfde diode?) met de opdruk: "191". Is dit dan een 1N191 of ...?
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Hoeveel maakt het uit of je misschien een iets andere diode erin doet?
1n191 zou kunnen, maar die zitten normaal gesproken wel in een andere behuizing.
Vervang het gewoon door één of andere shottkey, en kijk wat er gebeurd.
Wat is het doel van die diode in de schakeling?
Hij zit bij de voeding, van de ground naar de basis (dus bij de twee transistoren, één voor positieve spanning en één voor negatieve). Waarvoor is dat eigenlijk? Om pieken naar gnd af te voeren? Ik wil wel eerst weten of het kan, voordat ik de obsolete opamps ed opblaas
En zo ja, welke kan ik hiervoor nemen? De voeding behoort +/-15V te zijn en er komt +/-22V binnen bij de torren.
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Dat zijn hoogstewaarschijnlijk 2 zenerdiodes, elk 15V 400mW voor de pos en neg voedingspanning. Veel voorkomdend probleempje bij autoversterkers. Meeestal met serieweerstand vanaf de railvoltage en transistor.
Rob.
Dag Rob,
Ik dacht in eerste instantie ook aan zeners, maar ik vond het symbool passen bij een schottky diode. Nu zie ik trouwens zenerdiodes met 1 of 2 streepjes, wat is het nou officieel dan? Of wordt dit idd overal door elkaar gebruikt?
Ik heb een schema gemaakt:
Kleine weerstand is trouwens 1k4, grote is 100E.
Hieruit blijkt dat het idd zeners moeten zijn, je omschrijving klopt ook als een bus
Het klinkt ook veel logischer. Dus twee zeners van 15V/400mW moet goed zijn? En de "191" codering, kan iemand mij dit nog uitleggen? Alvast bedankt.
Juul
12V HiFi
Zenerdiodes altijd in sper gebruiken en hiervoor kan je vanalles pakken, gewoon een zener 15V/400mW is prima.
Snellere diodes (schottky's o.a) heb je alleen nodig in de smps van de versterker.
Symbool is wellicht amerikaanse notatie van een zener?
Rob.
Dankje, ik ben er eigenlijk wel van op de hoogte, maar goed dat je het even zegt.
Heb de 15V/0.5W zeners geplaatst en de voeding is nu netjes +/-15V, ik denk dat hij weer werkt. Ik zal even controleren met de scope 
-edit-
Geweldig hij doet het weer!
waarom ze dan besparen op twee zeners...
12V HiFi
Mooi zo! Tja.. krap bemeten voedinkjes zijn eerder regel dan uitzondering, ook bij duurdere "merk" versterkers.
Rob.