Hoi ik vraag bij deze om hulp.
Ik ben bezig met de plannen voor een prototype quad fiets.

Het gaat om het volgende, ik zoek een dynamo waarmee ik een 250 watt electro motor kan voorzien van voldoende stroom om voluit te kunnen draaien, zonder het gebruik van een accu.

Het is de bedoeling dat de dynamo door mijzelf wordt aangedreven, dus kort gezegd, ik trap de dynamo aan middels versnellingen en de dynamo zorgt voor voldoende stroom voor het aandrijven van de electro motor.

Ik heb al vele dynamos gezien op het internet maar begrijp nog niet hoe ik het beste uit kan rekenen wat voor een soort ik nodig heb, simpelweg omdat ik nog geen kaas heb gegeten van electro.
Vandaar de vraag om hulp.

Alvast bedankt.

Wat je dan maakt, is een elektrische versnellingsbak.

Toch gebruik je óók nog een machanische versnellingsbak.

Waarom wil je het stel dynamo-motor er tussen hebben? Ze geven alleen maar verlies, plus extra gewicht.

je kan beter zelf met een ketting de achterwielen aandrijven dan. ga je sneller mee gaan want je hebt minder verliezen.

ik weet zelf niet of een mens in staat is 250watt te produceren???

Jawel, met enige oefening kun je dat tientallen minuten volhouden (ikke niet!.. :)). Zie blz. 9
http://www.raes.org.uk/cms/uploaded/files/SG_HPAG_evans.pdf

ja, da is dus wat ik bedoelde hé.

tuurlijk haal je 250watt, maar als je dat maar 30sec volhoud is het ook de moeite niet hé.
maar een electromotor van 250watt aandrijven, moet je met de verliezen al dik 300watt produceren hé. is al behoorlijk veel. geef mij maar een verbrandingsmotor en wat benzine :-)

Inderdaad, maar goed, je vraag is wat voor dynamo je moet hebben.
Wat voor motor gebruik je?
Als dat een dc motor is met koolborstels en permanente magneten, kun je zo'n zelfde motor nemen en die als dynamo gebruiken.

Een top wielrenner kan een uur lang 500 watt leveren :P

Wat voor motor gebruik je?
Als dat een dc motor is met koolborstels en permanente magneten, kun je zo'n zelfde motor nemen en die als dynamo gebruiken.

Dit klinkt heel juist zonnepaneeltje, maar dan heb ik meteen een vraag, zou dat dan inhouden dat het een 1 op 1 energie overbrenging is, dus 1 keer rond bij de dynamo motor is 1 keer rond bij de dc motor?

ik gebruik ook nog geen motor want ik ben nu alleen nog maar informatie aan het opdoen, alvorens ik ga ontwikkelen.
dus alles staat nog open en alle advies is welkom.

1:1 kan je denk ik vergeten. Bij dat soort motoren hangt het toerental af van de spanning, en zal dus bij belasting inzakken. Bij een synchroonmotor zou het toerental wel gelijk moeten blijven, afgezien van slip als hij het niet meer trekt.