Hoi, probleempje met een versterker (DAP AUDIO soundmate 3)
600 W.
Er zou 380V of een onstabiele spanning op terecht zijn gekomen.

Eindtrappen bestaan uit complementair 2SA1941 en C5198.
De diodemeting is in orde.
Er is spanning 44V en -44V maar die meet ik op de basis én op de emitter.
Ik dacht dat de spanning enkel op de collector hoorde te staan??

Nu, als ik een audiosignaal aansluit zonder dat ik de amp opzet hoor ik het signaal duidelijk op de speaker!!
Ik dacht dat de opamps die in het voorversterker circuit zitten voedingsspanning nodig hadden om het audiosignaal door te laten?

Alle fuses zijn intact, echt vreemd :)
Iemand ene idee?

Ps; schema is welkom :)

Als er inderdaad overspanning is geweest, kun je ervan uit gaan dat er flink wat defect is.
Die spanningen die je meet correleren niet met het feit dat de torren op de diodetest wel goed meten...
Op de bases moet resp. plus en min 0.6V (ongeveer) staan, de emitters praktisch nul.
(Tenzij het een Sziklai pair is met de collectors aan de uitgang, maar dan nog moet er minstens 0.6V verschil zijn in BE spanning).

Dit soort zaken lijkt veel op blikseminslag qua gevolgen, er kan dus heel wat defect zijn.
Ik zou gewoon beginnen met de eindtorren en drivers los te nemen en dan nog eens goed doormeten, vervolgens naar voren werken.
E.e.a. ervan uit gande dat de voeding nog heel is.

[Bericht gewijzigd door KT88 op (11%)]

Dat de audio op de speaker kwam is normaal, is doorverbonden.
De ventilator is defect.

Ik heb een NPN en een PNP eindtor losgesoldeerd en volgens mij zijn ze in orde.

Diodemeting naar basis, van collector en emitter, rond de 420mV.

Hoe zou het komen dat de voedingsspanning over de basis en emitter staat??

Ik meette ook geen spanning over de 669A NPN voorversterker.

Die BE spanning is wat aan de lage kant, maar het zou kunnen.
Wat meet je tussen CE?

Verder kan er zoveel gekke "onlogische" schade zitten in een versterker met overspanning dat het niet te beredeneren is, dus ik vrees dat je flink moet gaan meten aan alles.....

DAP is overigens een merk waar je voor 2 uurtjes arbeidsloon een nieuwe hebt, maar dat weet je zelf ook wel denk ik. ;)

Correctie BE en CB spanning ligt rond de 500mV.

CE is oneindig.

Dat is normaal.
De fout ligt dus elders........ik wens je sterkte! ;)

Hangt er helemaal van af hoe de schakeling is opgebouwd. Bij een complementaire schakeling kan de voeding aan de emitters van de transistoren staan. In dat geval zitten de collectoren aan elkaar en daar zitten dan de speakers aan. Zijn de voedigen in evenwicht en de schakeling in balans, dan staat op de collectoren 0 volt.
In het andere geval kan de spanning op de collectoren staan en zijn de emitters verbonden. Dan hangt de speaker dus aan de emitter.

Groetjes Hans.

Yup.

Op 3 juni 2009 20:53:50 schreef KT88:
(Tenzij het een Sziklai pair is met de collectors aan de uitgang, maar dan nog moet er minstens 0.6V verschil zijn in BE spanning).

En ik meen me te herinneren dat dat ook het geval is, ooit eens een posting hier gezien van iemand met een dergelijke versterker.

Ik had nog nooit gehoord van een gemeenschappelijke collector schakeling.
In de meeste gevallen hangt de speaker aan de emitter.

Kan ik het afleiden adhv waar de vermogenweerstanden zitten?

Zonder een schema is toch moeilijk :)

Kan ook een klasse D of PWM versterker zijn!

Dit wordt de laatste tijd meer en meer in gebruik genomen bij actieve systemen.

Dit principe van versterking is iets anders dan de conventionele,hou daar rekening mee!

Ik had nog nooit gehoord van een gemeenschappelijke collector schakeling.

Hij bestaat echt en is iets eenvoudiger dan de gemeenschappelijke emitter schakeling.
Bij de gemeenschappelijke collector schakeling zitten de drivers direct DC gekoppeld aan de eindtrap en krijgt daar zijn voeding vandaan.
Bij de gemeenschappelijke emitter schakeling heeft de drivertrap een aparte voeding.

Groetjes Hans.

Hey eerst en vooral bedankt vr de hulp.

Het is inderdaad een gem. coll. schakeling !