Beste cnc'ers en geinteresseerden,

ik ben zelf bezig met een eenvoudige cnc freesmachientje (loopafstand: 200x200x150mm) en maak alle onderdelen handmatig. ik bedoel hiermee dat ik geen numerieke machines gebruik voor het boren en frezen van gaatjes. Hierbij heb ik gemerkt hoe moeilijk het is om nauwkeurig gaatjes te boren (zelfs tot op 0.5mm is nog een uitdaging!!). Ik gebruik gewone trapeziumschroefdraad (dus geen (dure) ballscrews...)

Dus had ik graag van u geweten hoe nauwkeurig uw cnc-machine werkt (grootte van de machine is dan ook handig om te weten).

ps: ik ben ook geinteresseert in het werk van anderen, dus als u een foto van uw cnc project wil posten, go ahead!

mijn cnc in opbouwfase

[Bericht gewijzigd door pater noster op (15%)]

tja.... hoe nauwkeurig .... ik wil binnenkort ook weer dingen gaan verbeteren.... dat mechanische blijft moeilijk....

hoi,

ik denk dat de meeste hobby machines niet veel verder komen dan 0.05 mm. Men zegt vaak wel onder de 1/100, maar dat is onzin. Ga een stuk aluminium frezen (kost kracht) en daar gaat je nauwkeurigheid. bedenk ook dat het niet alleen de precisie is van het positioneren van de kop, maar ook de precisie waarmee de tafel geplaatst is. Als een van de assen niet recht op de andere staat, verlies je ook nauwkeurgheid. Zoals ik op je foto zie, kun je best nog wat verstevigen aan de z-as. Hiermee bedoel ik het deel wat je z-as aan je tafel verbind.

Ik zie trouwens dat je een boormachine gebruikt. Om te boren is dat prima, maar voor het frezen van metalen is dat echt not done. Je lagers in je boormachine zijn niet gebouwd om radiale krachten aan te kunnen. Je machine slijt dus veel sneller.

Ik heb nu 1 machine cnc, nauwkeurigheid heb ik geen idee van, maar ik schat rond de 0.05. Over 2 weken ga ik verder aan mijn portaalcnc. In mijn onderschrift staat een link naar de website.

succes.

Groeten Rik

Als je het werk van andere wil zien cnczone.nl bv

Ik heb mijn machine ook gewoon met (electrisch) handgereedschap in elkaar gezet, en zoals je ook op mijn homepage kan zien viel de nauwkeurigeid me niet tegen....

bijvoorbeeld dit:

http://www.arjan-swets.com/cnc/arjan.jpg

is gemaakt met mijn machine op een A3 tekenvel, met ipv een frees een parkerpen...

en als je dat printje zie... zou dat moeten kunnen met een dun freesje.... alleen freesjes van 0,2 ofzo breken zo... en het is vaak lastig om de printplaat vlak op je tafel te krijgen... vaak als je het aan de buitenkant klem, gaat het bol staan, waardoor je in de midden dieper je materiaal in gaat.....

mooimooi, ik zie dat jullie over heel wat materiaal beschikken, daar ben ik jaloers op!!! maar ik ga mijn arsenaal ook beetje proberen aanvullen (grootste probleem is plaatsgebrek...)

en even uit curiositeit: waar kopen jullie je materiaal? vb stappenmotoren, freesmachientje, spindels,...

ik heb fantastische precisie en kan alles. ik laat mijn materiaal maken bij emachineshop.com als het complex is.

voor simpel snijwerk ga ik naar iemenad om de hoek hier die met een 5tal enorme mitsubishi lasersnijbanken staat (grootste werkstuk : 3 meter op 5 meter).

ik heb vorige week plexi laten snijden ( 75 werkstukken met speciale vormen , binnegaten , afgeronde hoeken etc.

theeft me , plexi inclusief 90 dollar gekost....

daarvoor kun je zelf niet beginnen knoeien. ik lever een dxf af en een paar uurtjes later mag ik het gaan ophalen

Op 12 juni 2009 15:12:35 schreef pater noster:
...0.5mm is nog een uitdaging!!...

Als je een gat aftekent en met de hand boort, is 0,5mm wel het meest nauwkeurige wat je kunt halen. Met een eenvoudig freesbankje van Buitelaar (www.buitelaar.nl) (nou ja, eigenlijk zijn dat coordinatenboormachines, maar je kunt er met beleid ook heel redelijk mee frezen) lukt het wel om iets op een paar honderdsten te bewerken.
Ik ben nu ook net begonnen een cnc router te maken. Als die uiteindelijk op 0,05 nauwkeurig is klap ik in m'n handen.
Nauwkeurigheid is ook afhankelijk van de manier van frezen. Trapeziumdraad zal altijd nog speling hebben (en kogelomloopspillen zijn ook nooit precies nul), maar daar kun je rekening mee houden door alle bewerkingen vanaf de zelfde kant te benaderen. Dit werkt wel weer allen bij een bewerking waar de snedediepte en verspaningskrachten niet te groot zijn, anders trekt de frees zich in het materiaal. Frees je een groef vol door het materiaal heen, dan zal de frees gaan zwabberen door de speling in de schroefdraad.

www.uploadarchief.net/files/download/cnc.jpg

Op de spindel van die boormachine zal ook wel wat speling zitten. Tel die ook maar bij de totale speling op.
Verder heb ik m'n bedenkingen bij de stabiliteit van het portaal. Dat zijn toch wel erg lange, dunne stripjes waar alles aan hangt.

het portaal moet idd nog wat verstevigd worden. het zal een driehoeksconstructie worden (of hoe je dat noemt). Het probleem is dat ik al het framemateriaal rondsel bij pier en pol en soms heb ik daar wat geduld voor nodig. mijn tafel is ook nog niet aangekomen...

met mijn manier van bouwen is het niet de bedoeling om een zeer grote nauwkeurigheid te verkrijgen, eerder om wat ervaring op te doen. in de toekomst zal ik het geheel dan iets wat professioneler maken (mbt de constructie dan). Ik denk blij te zijn met een nauwkeurigheid van 0.5mm. Hiermee kun je dan toch ook al wat leuke dingen doen.

Steppers zijn ook nogal licht, dus zal beperkt blijven tot alu, hout, plastic,...

@rikkepic: interessante sites met heel aanvaardbare prijzen! (beter dan de sites die ik al gevonden had...)

@rikkepic: je bent cnczone.nl vergeten ;)

Op 14 juni 2009 02:46:00 schreef free_electron:
ik heb fantastische precisie en kan alles. ik laat mijn materiaal maken bij emachineshop.com als het complex is.

voor simpel snijwerk ga ik naar iemenad om de hoek hier die met een 5tal enorme mitsubishi lasersnijbanken staat (grootste werkstuk : 3 meter op 5 meter).

ik heb vorige week plexi laten snijden ( 75 werkstukken met speciale vormen , binnegaten , afgeronde hoeken etc.

theeft me , plexi inclusief 90 dollar gekost....

daarvoor kun je zelf niet beginnen knoeien. ik lever een dxf af en een paar uurtjes later mag ik het gaan ophalen

tuurlijk je heb helemaal gelijk.... maar je moet zo'n machine ook al hobby zien...

dus het is ook leuk om zo'n machine te maken, want als het puur gaat om de werkstukken die er straks uit moeten komen, kan je het beter zo doen als jij zeg....

alleen al de frezen en materiaal wat je in het begin verziek , kan je heel wat laten maken bij bedrijven zoals jij omschrijf.

Op 14 juni 2009 10:47:46 schreef Willis:
[...]
.... Trapeziumdraad zal altijd nog speling hebben (en kogelomloopspillen zijn ook nooit precies nul), maar daar kun je rekening mee houden door alle bewerkingen vanaf de zelfde kant te benaderen. ...[...]

ik gebruik ook trapezium draadeind 12x3... alleen heb ik overal dubbele moeren gebruikt... met tussen de moeren een druk veer.... dus eigenlijk gebruik ik 1 moer voor vooruit, en de 2de moer voor achteruit...
en tja... ik heb het niet uitgeklokt, maar met heel fijn graveerwerk zag het er goed uit....

ik heb de X-Y tafel geklokt en kwam in 1 hoek op een verschil van 0.2 mm. Bereik frees X-Y =280 x 335 mm. Zou ik nog vlak kunnen frezen. Machientje staat op cnczone.nl bij foto collectie "cnc frees hout"
eerst M12x1.75 draadeind gebruikt maar dit vervangen door trapezium M12x3. De speling haal ik eruit door de bevestiging vaster aan te draaien. Het is hout dus het veert wat. Ik ben al blij als het licht loopt. :-)

Een truk om nauwkeurig te boren met een onnauwkeurige kolom boormachine is gebruikt maken van een boormal.

Het komt erop neer dat je eerst een gaatje boort in een stuk plat staal van 5 mm.
Daarna meet je met een schuifpasser heel nauwkeurig waar het gaatje staat tov de randen van het plat.
Daarna klem je het plat met een klem tang heel nauwkeurig op het te doorboren stuk. Nameten of het platje echt juist staat en dan boren.
Met deze methode kun je met een onnauwkeurige kolom boor tot op 0.1 mm boren
jan
ps zelfs met een spelingsvrije kolom boormachine is deze manier van werken heel handig, omdat ze er voor zorgt dat de boor niet kan 'weglopen'

Ik gebruik, zeker bij kleine gaatjes, altijd een nc-boor van 6mm om ze eerst te centeren. Dan lopen de boortjes ook niet weg.
Zoiets als de bovenste 3 dus op dit plaatje:
http://www.ashertools.com/img_pro/CENTRE-DRILL.jpg

Op 14 juni 2009 15:22:22 schreef Arjan Swets:
[...]

ik gebruik ook trapezium draadeind 12x3... alleen heb ik overal dubbele moeren gebruikt... met tussen de moeren een druk veer.... dus eigenlijk gebruik ik 1 moer voor vooruit, en de 2de moer voor achteruit...
en tja... ik heb het niet uitgeklokt, maar met heel fijn graveerwerk zag het er goed uit....

Heb je ergens een foto van die constructie? Ben ik wel benieuwd naar.

Op 14 juni 2009 19:59:59 schreef Willis:
Heb je ergens een foto van die constructie? Ben ik wel benieuwd naar.

heb ff niet zo snel een foto, maar ik heb ff snel een schetsje gemaakt:

http://www.arjan-swets.com/cnc/dubblemoer.gif

dus 2 moeren, daartussen een veer die de moeren uit elkaar drukt...

dus eerst draai ik de moeren naar elkaar zodat de veer er voor zorgt dat de moeren beide tegen een andere kant van het draad drukt (dus eentje voor vooruit, en de andere voor achteruit).....

en dan draai ik die plaatjes aan, zodat de moeren vast gedrukt worden op het hoeklijn.

hoop dat dit begrijpelijk is? :-)

maar op deze manier heb je echt geen spelling....

ik wou dat principe oorspronkelijk ook proberen, maar als ik het geheel dan vastdraaide was er niks meer van beweging in te krijgen (ik moet wel eerlijk zijn: er was inderdaad geen speling meer...). dus nu heb ik waarschijnlijk wat speling, maar met de software kan ik dat wat beperken (KCAM)

OK, duidelijk.
Je gebruikt de veer dus eigenlijk als montagehulpmiddel. Ik dacht even dat de veer de speling op moest vangen in bedrijf.

tja je moet het ook niet vast draaien??? dan draai je 2 moeren tegen elkaar in vast op een draadeind? tja...dan heb je geen speling maar het draait niet meer ook...

nee die veer is meer voor hulp, zodat voordat je beide moeren vast zet de ene tegen de ene kant van het draad gedrukt wordt, en de andere moer tegen de andere kant....

en die veerdruk moet ook niet te hoog wezen... want dan gaat het weer zwaarder draaien.....

Ik heb ook wel zo eens een construktie gezien met een tros schotelveertjes tussen de trapeziummoeren.

Je hebt wel het nadeel dat je niet fijner kan bijstellen dan 1/6e slag van de moer. Als het fijner moet kan je de moeren van een opstaande kraag voorzien, waartussen je op 4 plaatsen bvb. 4 draadstangetjes monteert, waarover een veertje zit. Met op elk draadstangetje een moertje kan je de veerdruk traploos instellen.

- - big bang - -

sommige mensen maken ook een moer van teflon of HDPE. Je kunt dat al maken van een stuk broodplank bij de blokker. Het is dan wel handig de moer (vierkant blok) aan een kant in te slijpen, zodat je de moer kunt spannen. Als je draadstang gebruikt...

Gr. Rik

Op 14 juni 2009 14:05:36 schreef watchout3:
@rikkepic: je bent cnczone.nl vergeten ;)

ik wist niet dat die ook CNC onderdelen verkochten....(niet dus :p)