Ik ben momenteel bezig de matsumin valvecaster te maken.
(check google, meer dan genoeg info)
Alles is al gemaakt maar mijn schakeling werkt niet.
Na een hoop 'gefoefel' heb ik ontdekt dat de spanning die over de heater van mijn ECC82 vacuumbuis van Ehx (pin 4 en 5) staat maar de helft is van wat ik er aan leg. Een 9V batterij geeft dus maar 4.5V wanneer aangesloten aan de heater. (batterij volledig opgeladen)
Ik heb ook al een oude adapter van een of ander toestel gebruikt dat (volgens het opschrift) 9Vdc geeft (volgens V-meter 17.5V). Hiermee stond over de pinnen toch al 9V en begon de buis al wat licht te geven. Waar zou het nu aan kunnen liggen dat de spanning gehalveerd wordt en hoe komt het dat de adapter een dubbele spanning geeft dan aangegeven?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Een 9V batterij is helemaal niet gemaakt om zulke stromen te leveren. Netadapters zijn berucht om veel hogere spanningen bij deelbelasting. Je moet die 17V niet lang volhouden, de gloeidraad is berekend op 12,6V dus de buis zal hard slijten. Hij zou echter wel gewoon moeten spelen.
Edit: Ik kan niet lezen, je adapter zakt ook in. Hij levert dus net als je batterij te weinig stroom. Dit neemt niet weg dat je buis op 9V gloeispanning toch zeker wel geluid zou moeten geven.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (26%)]
Pin 4 en 5 doorverbinden en tussen dit knooppunt en pin 9 6,3V gloeispanning zetten.
Dit soort buisjes is niet bedoeld voor batterij voeding.
Of tussen pen 4 en 5, 12,6V gloeispanning aanbieden.
Bij 12,6V is de gloeistroom 150mA, bij 6,3V 300mA.
ik ben inderdaad niet van plan dit te gebruiken met batterijen, tenzij ik na 2 minuten gebruik zou willen herladen 
Maar hoe verklaar je dat die voeding meer geeft dan aangegeven en de buis daar toch nog 9V van maakt?
Hoeveel stroom kan die adapter leveren?
Dit soort dingen zijn kwa spanning over gedimensioneerd. Bij een beetje belasting blijft er van de spanning echter niets meer over.
ik heb een hoop spanningen zitten testen en ik denk dat het probleem aan de platen ofzo moet liggen. De heater werkt goed.
Hoe zou ik die platen kunnen testen?