Iemand al eens gekeken naar het nieuwe bouwpakket van Elektor? De Wheelie (https://www.elektor.nl/wheelie) is een soort Segway. Buiten het feit dat je die dingen nergens ziet lijkt het mij meer een gadget dan wat anders.

Nu is de prijs bekend van het Elektor bouwpakket.
Ik had mij iets andere prijs voorgesteld, maar een fractie van wat Elektor vraagt..
Als een normale Segway rond de 5400€ kost (http://www.segway.nl/index.php?pagina_id=58), kost de Wheelie er 1599€.

Ik begrijp niet waarom die dingen zo duur zijn.
Wie is er van zin een te kopen?
Wat vinden jullie er van?

https://www.elektor.nl/Uploads/2009/6/elektor-wheelie.jpg

is die foto van die vent representatief voor de doelgroep van het artikel?

Om eerlijk te zijn vind ik m - als ie werkt zoals een segway, naar de elektuur standaard niet erg duur. Maar ja, dat zegt niet zo veel, ding ziet er eigenlijk niet uit en waarschijnlijk kan een goede hobbyist met de huidige beschikbare tiltsensoren en een gejatte rolstoel van oma een goedkopere, mooiere en betere maken...

Ik heb hem op de EA beurs gezien.
Hij ziet er niet zo tof uit als de Segway, maar er zin dan ook een factor 3 in de prijs.
Door het ontwerp lijkt hij ook hoog, maar hij is lager dan de Segway.

Het gebruik van de ElektorWheelie op de openbare weg is afhankelijk
van de in Nederland en België (of andere landen) geldende wetten. Voor
de ElektorWheelie is door Elektor geen aanvraag voor toelating op de
openbare weg gedaan en kopers wordt dan ook geadviseerd zich op de
hoogte te stellen van de regelgeving in zijn/haar land voordat hij/zij met de
ElektorWheelie de openbare weg op gaat. Elektor International Media BV
aanvaardt hiervoor geen enkele aansprakelijkheid

Jammer dat ze er niet gewoon bij kunnen zetten dat het gebruik op de openbare weg in NL niet mag. Je hebt kans dat ze hem in beslag nemen als ze je aanhouden.

In Belgie denk ik dat dat mag, maar je hebt een verzekering nodig, en die is niet goedkoop dacht ik.

Het is maar een gadget in mijn ogen...

Ik had ook plannen om hem te bouwen maar toen ik de prijs van Elektor zag heb ik het nog even op de lange baan gezet. Het is wel een bouwpakket maar de elektronica zit al in elkaar. Ik denk ook dat het goedkoper kan.

Ik geef liever 3.5x zoveel uit aan een echt Segway. Vergis je niet, een echte is veel beter uitgerust en getest, ik voelde me als beginner gewoon meteen veilig op zo'n ding (zeker in beginner-modus).

Het hele probleem is dat we in Nederland zo bekrompen zijn dat het op de openbare weg niet gebruikt mag worden, voornamelijk omdat zo'n ding niet gekeurd kan worden omdat er geen rem op zit. That is, er zit wel een rem op, maar (uiteraard) niet volgens de conventionele opvattingen die de RDW moet volgen. Maarja, iedereen die snapt hoe zo'n ding werkt zal begrijpen dat een paar remblokjes absoluut niet kunnen werken.

Ik vind het logisch dat de elektor wheelie niet zonder keuring op de openbare weg mag. Je zal als fietser maar door een op hol geslaagde elektor wheelie omgebeukt worden.

Een elektrische step mag ook al niet op de weg. Echter heb ik dat vaak gedaan, zelfs een paar keer aangehouden. Dan vragen ze echter niet om papieren, maar waar je ze kan kopen... :P Er zit bij mij zelfs blauwe verlichting onder, daar werd ook niets over gezegd. Maar het risico bestaat natuurlijk dat er wel een is die je van de weg plukt...

Op 19 juni 2009 10:35:54 schreef shizzle dizzle:
Ik vind het logisch dat de elektor wheelie niet zonder keuring op de openbare weg mag.

Ik doelde er meer op dat zo'n ding uberhaupt al niet gekeurd kon worden. Tegenwoordig kan dat geloof ik wel, en geven ze een tijdelijke kentekenplaat uit totdat de categorie zelfbalancerende bromfiets is ingevoerd.

Na wat Googlewerk kwam ik op deze site terecht: www.zzaag.org
Hier wordt een zelfde voertuigje helemaal tot in de details beschreven. Het lijkt qua ontwerp als twee druppels water op de Elektor Wheelie en wordt als bouwpaketten aangeboden voor ongeveer 550 Euro. Er wordt gebruik gemaakt van precies dezelfde motoren, wielen, versnellingssensor en gyro. Ook op de hoofdprint staat een ATMega32 centraal. Zelfs de broncode is ook in Bascom geschreven. Zou er een samenwerkingsverband zijn tussen de ontwerper van dit voertuig (Peter Lustig) en Elektor?
Een groot verschil tussen de echte Segway en deze klonen is het ontbreken van dubbel uitgevoerde systemen (redundancy). Als bij een kloon (Wheelie of ZZaag) een storing optreedt en de motoren stoppen er plotseling mee, kun je lelijk ten val komen. hiervoor waarschuwt Peter Lustig op zijn website. Hij zegt dan ook dat het rijden op de ZZaag gevaarlijk kan zijn en dat het voertuig niet geschikt is voor gebruik op de openbare weg. Een goedkeuring door de RDW lijkt me dan ook onmogelijk.
Desondanks is het leuk speelgoed en daarvoor is het ook bedoeld.

Erg jammer, Elektor lijkt na de reflow-oven (ook al een project waar ze niet zo open over de herkomst zijn) ook op de wheelie een belachelijke winstmarge te nemen. Bij het artikel staat geen vermelding van een naam van een externe ontwerper, dus een samenwerking zal het wel niet zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (13%)]

Tja, gewoon big business dus. Een 'samenwerking' zou best kunnen in de zin dat Elektor een zakje geld aan Peter Lustig heeft gegeven (danwel een percentage van de opbrengst), in ruil voor het niet noemen van zijn naam.

Waar zetten ze geen belachelijke winstmarge op? Bestel maar eens een CD-tje, of een boek...

Op 21 juni 2009 02:51:08 schreef senior:
Na wat Googlewerk kwam ik op deze site terecht: www.zzaag.org
Hier wordt een zelfde voertuigje helemaal tot in de details beschreven. Het lijkt qua ontwerp als twee druppels water op de Elektor Wheelie en wordt als bouwpaketten aangeboden voor ongeveer 550 Euro. Er wordt gebruik gemaakt van precies dezelfde motoren, wielen, versnellingssensor en gyro. Ook op de hoofdprint staat een ATMega32 centraal. Zelfs de broncode is ook in Bascom geschreven.

daar word je wel nieuwsgierig van. wat zou er gebeuren als je dat op deze manier aankaart in het elektor forum. Word je tactisch gemodereerd, of krijg je een lulverhaal over 'hoogwaardige onderdelen'?

Ik ga hem sowieso al niet kopen. (met de fiets maak je minder kans op vallen/lege accu's)
En er is niks maar dan ook niks nutig aan.
Wat is er buiten het blingbling gehalte nu zo interessant aant?

Flikken ze het elk jaar opnieuw om zo van die dure projecten(toch voor de student) te koop aan te bieden waar je zelf niets meer aan moet bouwen/solderen?

e:/ wedden dat je niet durft? >:)

Nou, call me a geek, maar ik heb een paar uur op een echte Segway rondgereden, en dat is gewoon ontzettend gaaf. Als die dingen geen 6000 euro zouden kosten dan wist ik het wel. :)

Maar zo'n bouwpakket is grappig, maar kan gewoon niet aan een Segway tippen. Als ik de filmpjes zie van mensen die er al een tijd op geoefend hebben en dan nog niet soepel rijden, dan weet ik het wel. Met een Segway reed ik zo weg, en remde ik met piepende banden zonder vallen. IK dus, als zuivere beginner. Tel daar de fail-safe implementatie van een echte Segway bij op, en dan is me dat wel wat centen meer waard (maar geen 5500) dan zo'n bouwpakket waar ik uberhaupt de straat niet mee op zou gaan.

Op 21 juni 2009 10:03:00 schreef flipflop:
Waar zetten ze geen belachelijke winstmarge op? Bestel maar eens een CD-tje, of een boek...

Gelukkig hebben we daarom voor Nederlandse boeken een vaste boekenprijs. Leverancier verdient er natuurlijk wel iets aan, maar niet enorm. Ook afhankelijk van de omzet die ze hebben natuurlijk. Helaas geld dat niet voor buitenlandse boeken die in Nederland worden verkocht.

Voor CD-s's in het inderdaad een heel ander verhaal, daar wordt de ouderwetse platenzaak door de entertainment industrie gewoon kapot gemaakt. Marges en inkoopprijzen daar zijn gewoon niet meer reëel.. :)

Op 21 juni 2009 02:51:08 schreef senior:
...en wordt als bouwpaketten aangeboden voor ongeveer 550 Euro. ..

Ik zie geen kit van €550. Hoe kom je hier dan aan?

iemand heeft een 1tje vergeten denk ik
elektor wheelie bestelpagina

komt tijdelijk op €1499 zonder verzendkosten en €1549 met verzendkosten.

It have been taken a few weeks, but now the beta is finished. The final goal of the zzaag-project was to show, that it is possible to build a selfbalancing scooter with standard components for less then euro 550,-. Many people out there are interested in building a segway by there own. I have finished the documentation, hope everyone could understand the "howto".
This document show how things work, what kind of motors are used, how steering works etc.

Remember all parts are diy, so if you have any suggestions to improve something, please give your ideas to the whole world ;)
The zaagg was build with components from fun-Components.eu. The zzaag-firmware for the universal motorcontroller could be downloaded here

http://www.fun-components.eu/

En zie ik nu scheel of zo? Want ik kan nergens de source codes/bouwtekeningen vinden van de elektor wheelie . Met enige handigheid kan je toch perfect de boel zelf maken, maarja dan verdienen ze er zelf niets meer op ...

Op 21 juni 2009 13:19:19 schreef 2N3055:
Ik zie geen kit van €550. Hoe kom je hier dan aan?

It have been taken a few weeks, but now the beta is finished. The final goal of the zzaag-project was to show, that it is possible to build a selfbalancing scooter with standard components for less then euro 550,-.

Zie fun-components.eu onder 'kits'. Alle sub-kitjes samen is <550 euro.

Op 21 juni 2009 13:29:06 schreef watchout3:
iemand heeft een 1tje vergeten denk ik

Nee, het ging hier over de zzaag, die dus zo'n 1000 euro onder de Elektor-prijs zit (en schijnbaar hetzelfde is).
e/ je zag het zelf inmiddels

Op 21 juni 2009 13:33:51 schreef Jochem:
Zie fun-components.eu onder 'kits'. Alle sub-kitjes samen is <550 euro.

Die had ik ook gezien, maar ik had het idee dat het niet alles was, accu's komen er in iedergeval nog bij.

Ook bij zzaag en elektuur is het zelfde hoe ze de potmeter voor het stuur hebben aangesloten. Ook het schema van de sensorprint is presies hetzelfde.

Op 21 juni 2009 12:09:04 schreef THW Mark:
[...]
daar word je wel nieuwsgierig van. wat zou er gebeuren als je dat op deze manier aankaart in het elektor forum. Word je tactisch gemodereerd, of krijg je een lulverhaal over 'hoogwaardige onderdelen'?

We zullen het morgen(maandag) weten; http://www.elektor.nl/forum/forum/algemene-forums/alle-hens-aan-dek/el…

Dat is natuurlijk ook de eerste plek waar die vragen thuis horen ;-) Ik zal me tzt ook eens op dat forum aanmelden als trouwe lezer.

Overigens verwacht ik geen censuur, de vraag zal gewoon doodgezwegen worden zoals de vraag van 28/09/2008 over de Reflow-oven waar hetzelfde probleem speelt.

Mijn voorzichtige conclusie: Elektuur is vergeten bij een paar van zijn handelswaren aan de toegevoegde waarde te denken. Ik hou het forum daar wel even in de gaten of zal zelf deelnemen voordat ik definitieve conclusie trek natuurlijk.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (60%)]

Op 21 juni 2009 13:16:01 schreef RoelA:
Gelukkig hebben we daarom voor Nederlandse boeken een vaste boekenprijs...Voor CD-s's in het inderdaad een heel ander verhaal..

Ehm, ter informatie: Elektuur levert niet zomaar boeken en CD's, maar hun eigen uitgegeven materiaal. Ze bepalen dus echt wel hun eigen prijs. Zomaar 30,- voor een Elex-CD met scans(!) van de oude uitgaven erop. Tja... Maar goed, off topic