Hi
ik gebruik een Nolan N-com helm op de motor en die moet af en toe opgeladen worden natuurlijk.
Voor onderweg heb ik daarvoor een lader op de accu via de aansteker.
Ik merk echter dat als ik onderweg de helm aanzet tijdens het laden, dat dan het toerental van de motor terugkoppelt als hinderlijke ruis door de helm
Moet ik die aanstekerplug ontstoren misschien ? En hoe gaat dat in principe ?
Advies wordt gewaardeerd
Waarschijnlijk is het voldoende om een flinke condensator parallel te zetten aan de oplader. Met flink bedoel ik iets in de orde van 1000en uF. Ik had dit ook met mijn autoradio (wanneer ik wat gas gaf hoofde ik een fluittoon op de speakers), en dit is opgelost door 3 1000uF condensatoren parallen te plaatsen met de voeding.
Hmmmm,
als ik bedenk dat de aansteker via de acc stand rechtstreeks gezekerd aan de accu hangt, dan is dat hetzelfde als een condensator over de accupolen te zetten ? En waarom werkt dat dan tegen die terugkoppeling van motortoerental ?
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Motor ontstoring
Heb ik de hele zooi ingebouwd (autocom en porto) is er heel veel storing op de Duc als de motor loopt. Er is een duidelijke fluittoon te horen van de dynamo en ruis en kraken van de ontsteking.
Nou heb ik zelf de voeding gebouwd voor de autocom incl. ontstoring maar de porto maakt gebruik van een autoadaptor en daar blijkt gewoon geen enkele ontstoring in te zitten.
De tijd drong want we zouden de volgende ochtend vroeg naar Sauerland gaan voor 4 dagen sturen. Dus maar weer even in de hobby-doos gedoken voor onderdelen en de volgende schakeling gemaakt op een klein gaatjesprint en de boel voorzien van een krimpkousje (ik verwerk die zooi per strekkende meter )De schakeling bestaat uit een volgewikkelde ringkern (doorsnede ~1cm) met 0,3mm gelakt koperdraad, een varkenssnuitje (hf ontstoring), een Elco van rond de 1000uF minimaal 25V en een c'tje van ~10nF. Heb voor de zekerheid ook nog een ferrietkraal over de + draad geschoven. vergeet niet de min draad aan het frame te bevestigen (eigenlijk is het zaak, om aardlussen te voorkomen) de boel op 1 punt met massa (frame) te verbinden.
Gebruik je werkelijk een `aanstekerplug` met een kabeltje naar de helm ?
Dan heb je weinig overlevingskans wanneer je eens onderuit gaat:
je breekt je nek !
ipv een vaste socket op de motor gebruik je bv een metalen DIN-plug,
waarvan je de kabel met een tiewrap aan het stuur vast maakt.
c.a. 5 a 10 cm achter de plug.
Aan het kabeltje van de helm natuurlijk een passende connector.
Als je nu onderuit gaat zul je de beide pluggen altijd recht trekken,
en ze zullen keurig losschieten als je eraan trekt.
Probeer het eens bij die aanstekerplug, en trek eens overdwars....
Dat blijft vast zitten.
De aan de kabel aan het stuur gemonteerde plug zal altijd in de
richting van de helm `buigen` dus altijd in het verlengde van elkaar.
Groeten
No_Brain
"What are we going to do tonight, Brain?". "Same thing we do every night, Pinky: try to take over the world!"
Een andere mogelijkheid die mij geholpen heeft met een klein versterkerschakelingetje op mijn motor: Elco van 4700uF parallel over de voeding. Dan een relatief laagohmige weerstand van 100 ohm in serie met de voeding. Daar achter weer 4700uF samen met een 22uF parallel over de voeding. Dan je sigarettenaanstekervoeding. Deze schakeling heeft mijn ruis totaal weggehaald (en die was enorm!).
Let wel op dat indien je deze schakeling in de motor plaatst je niet al te grote stromen door die 100 ohm weerstand moet gaan trekken anders is het niet je sigaret die rookt.
Op 1 juli 2009 13:00:15 schreef Eddied:
Gebruik je werkelijk een `aanstekerplug` met een kabeltje naar de helm ?
Nee joh....
het zit zo: In mijn eigenbouw switchboard zit een BMW chassisdeel. Daarin een BMW connector als verloopsnoertje naar een aansteker contraplug. Daarin gaat de stekkerlader, die zelf weer in een speciaal snoertje van de helm gaat. Dus alles kan in de valrichting draaien, zowel op de motor als aan de helm. En dan heb ik 3 plaatsen waar de verbinding los kan schieten. Die helmplug is de meest voor de hand liggende daarvan.