hallo iedereen,

probleem
ik ben bezich met een project waarbij ik draden moet wikkelen om een cilinder. hierbij maak ik gebruik van 40 klossen met garen die worden afgewikkelt om de cilinder door de cilender te roteren. om de draden op spanning te houden wil ik de klossen op elektromotoren plaatsen en deze in tegengestelde richting een moment laten leveren. de uiteindelijke draairichting van de motor is dus tegengesteld aan het moment dat de motor levert.
ik had het plan om deze motoren paralel te schakelen en ook een potmeter hierbij paralel te schakelen zodat ik de stroom over de motoren kan regelen om te voorkomen dat ze doorbranden.

mijn vraag
1-is het mogelijk om op deze manier met elektromotoren te werken
2-is het mogelijk om dit proces te automatiseren: dus wanner de stroom te hoog wordt, doordat de elektromotor vast loopt, de stroom te reduseren.

alvast heel erg bedankt

Een frequentieregelaar, instellen op het benodigde koppel etc.

Stroom regelen van motoren die parallel staan? Hoe had je dat verzonnen?

Het zal vast wel werken. Een mechanische oplossing is doorgaans simpeler en betrouwbaarder. Kijk even hoe eea. bij een naaimachine werkt.

Ga eens kijken hoe bandspanningsregelaasr bij bandrecorders werken.
De goedkopere mechanisch (frictiekoppelingen), mijn REVOX A700 middels de haspelmotoren, met een gecompliceerd en nukkig tegenkoppelmechenisme :(.

Misschien frictiekoppelingetjes uit oude cassettrecordertjes gebruiken??

Als je een gelijkstroommotor neemt kun je die kortsluiten. Dan heb je een rem. Let wel op als je die te zwaar belast fikt je spoel door. Met een beetje uitzoek werk moet dit wel gaan. Misschien een vermogensweerstand erachter zodat je dit ook nog kunt regelen.

Succes

Wel eentje met een permanente magneet nemen!!! Weerstand // aan de motor.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (71%)]

tidak ada en bart-d heel erg bedankt, ik ga even een testopstelling maken.

Ik heb dit in het verleden wel gedaan met een kleine stroombron op een DC motor, wat een bepaalde kracht geeft.

Maar die opstelling liep heel lankzaam [edit] en vooruit. Loopt het harder dan zul je ook het andere quadrant in moeten kunnen, als ik uit mijn hoofd goed redeneer. Misschien een power-opamp als stroombron ?

Als het enkel snel loopt lijkt gewoon belasten mij een prima suggestie.

[Bericht gewijzigd door Aart op (11%)]