hallo,,
ik heb enig ervaring in jal, maar de vraag is hoe kan ik nou 38khz voor de irled maken.
met de pic 16f877
ik wil namelijk de ir detectoren aansturen voor op mijn robot.
grtz robo
[Bericht gewijzigd door robokop op (19%)]
Het kan een heel erg stom antwoord zijn, maar met PWM ?
Voor de rest weet ik niet zo goed hoe je ze moet aansturen... ik denk dat ik nog eens verder moet kijken in het boek Pic Microcontrollers... Dat zal voor morgen zijn 
**correctie: straks
Fire_IC
"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford
include pwm_hardware
include 16f877_bert
-- PWM for 38 kHz IR modulation
-- define all the parameters and include the library
const pwm_frequency = 38_000 -- pwm frequency in Hz
const pwm1_dutycycle = 50 -- dutycycle in percent
const pwm2_dutycycle = 50 -- dutycycle in percent
-- init and start only PWM1
PWM_init_resolution (true, false)
-- stop the PWM
PWM1_stop
ik had stukje gevonden in de libraries, maarja als ik dit wil compileren lukt dat niet. krijg ik in eens van die fouten dat hij het niet herkent.
weet u toevalllig wat dat is
Ik zou het niet onmiddelijk proberen met de libraries van Bert.
Welke gebruik jij op dit moment ?
Ik heb zijn boek even nagekeken, en daar gebruikt hij nergens een frequentie. Je gebruikt deze wel om bijvoorbeeld gegevens over te dragen. (IR afstandsbediening).
IR detectie gebeurt iets anders; als hij op xxcm afstand staat, wordt het licht door het object teruggekaatst. En op dat moment krijg je een hit. Dit is niet gemaakt om afstanden te gaan inschatten. Op 20cm gaan meten hoe lang het licht onderweg is, daar kom je met een µC niet mee toe vrees ik.
ik gebruik het boek pic microcontrollers,en de standaard librariesdie erbij horen. maar de afstand hoeft niet gemeten te worden. het is alleen voor het ontwijken van obstakels
mvg robo