Ik heb hier een philips bSure SV2 LC 3132 binnen gekregen waarvan de lamp (132W UHP) defect is. (dat zie ik doordat het buisje in het midden gebroken is)
Als ik de beamer in het stopcontact steek gaan de ventilators draaien en gaat het lampje van stand-by oranje branden.
na een paar seconden hoor je een relay klikken en begint er iets te zoemen (denk de hoogspanning) en een paar seconden later klikt de relay terug en stopt het zoemen, dit herhaalt telkens.
Is het zoemen normaal?
Ik had ergens op dit forum gelezen dat je ook kon testen of alleen de lamp defect was door in de plaats van de lamp een grote weerstand te hangen.
Ik had ook al gelezen dat je de lamp door een ander type lamp kon vervangen, door welke types lamp kan je een UHP lamp vervangen en moet je deze dan op de hoogspanning aansluiten of moet je dit omleiden?

Dank bij voorbaat

Op 5 augustus 2009 17:28:01 schreef Bart_meeuwis151:
Als ik de beamer in het stopcontact steek gaan de ventilators branden en gaat het lampje van stand-by oranje branden.

ik denk dat er meer aan de hand is als je ventilators gaan branden. :)

foutje, sorry

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 8 augustus 2009 00:24:54 (88%)]

hobby-ist

Honourable Member

Er ist wieder da...

Altijd een origineel lamp gebruiken. Anders alleen maar ellende ivm uitlijning licht etc.

Je kunt de lamp idd vervangen door een vermogensweerstand.
Je kunt de weerstand uitrekenen door uit te gaan van 132Wat en 100V over die weerstand. Heb even geen rekenmachine bij me, dus moet je zelf maar even uitrekenen.

De tv/beamer ziet of de lamp defect is. Het VSA "praat" nl met de beamer/tv. Het VSA ziet geen verschil tussen een lamp of een weerstand.

Nieuwe LCD toestellen van philips praten ook met de voeding:)
Zelfs het serie nummer van de voeding moet je opnieuw invoeren bij vervanging ahahaha.
Van het SSB moet je dit 3 KEER doen anders geen netverbinding ohohoho wat doen ze toch weer moeilijk daar

@ Tv-don Wel lastig als je dat dan moet vervangen.

@ hobby-ist Ik weet dat de kwaliteit van het beeld achteruit gaat met een andere lamp maar ik heb niet veel geld en het beeld moet voor mij ook niet echt héél goed van kwaliteit zijn.
Dat met die vermogensweerstand zal ik binnen kort eens proberen, eerst nog maar eens langs de elektronicaboer dan.
Is het normaal dat de beamer zo zoemt als er geen lamp aangesloten is op de hoogspanning?

Het kan zijn dat ik misschien een heel stomme vraag stel maar xenon lampen werken op hoogspanning en lampen van beamers ook, zou het mogelijk zijn om zo'n xenon lamp gewoon op de hoogspanning van een beamer te hangen of is dit niet mogelijk door frequentie, spanning, vermogen of iets anders?

Zoef de Haas.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Beamerlampen zijn heel speciale dingen, daar kan je niets anders in zetten. Egale lichtverdeling is essentieel, verder mag de lamp bijna geen IR uitstralen, omdat anders de LCD units verbranden. (Die lampen zijn niet voor niets zo duur!)

Groetjes Hans.

hobby-ist

Honourable Member

Er ist wieder da...

bart,

Let wel even op dat de test-weerstand een high power vermogensweerstand is. Als je 132W in een 75W weerstnad propt ontploft hij. Verdeel het vermogen over meerdere power-weerstanden, en zet er een ventilator op.

Als je geen lamp aansluit hoor je idd een "buzzing sound".
Dat zal ongeveer 100-500 Hz zijn van de ontsteekfrequentie.
Er zit een vonkbrug in die doorslaat met een kets. Tijdens de doorslag genereert de lamp-driver-electronica ontsteekpulsen van ongeveer 5 of 20kV.

ok, bedankt.
Ik ga dan eerst eens testen met zo'n vermogensweerstanden of de beamer dan aangaat en als hij dat doet koop ik een nieuwe beamer lamp.

Hebben jullie misschien nog tips om de levensduur van de nieuwe lamp zo lang mogelijk te maken?

hobby-ist

Honourable Member

Er ist wieder da...

Ja,

Lamp nooit opstarten en na 1 minuut weer uitzetten. altijd minimaal een uurtje.

Airflow rondom de lamp iets opvoeren. De ventilator maakt dan wel meer lawaai, maar je hebt ook (dure) ultra low noise fans.