Geachte Lezers
Wie zou mij even verder op weg kunnen helpen ?
Ik ben bezig met het zoeken van onderderdelen, schema's informatie over het volgende.
Ik ben bezig met een display in mijn auto die aan een soort van klep vast zit die je handmatig open en dicht sluit.
Nou wil ik deze automatiseren doormiddel van dat als je je contactslot aanzet met de sleutel deze opent en op het moment dat je het contactslot uitzet deze ook weer automatisch dichtgaat.
Nou heb ik hier en daar wat gelezen over bi relais, stappenmotors etc etc etc. Maar nog niet echt de oplossing gevonden hiervoor.
Wie zou mij kunnen helpen hiermee?
Bij voorbaat dank
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Moet je ook nog een aandrijving voor die klep maken? Wat voor klep is het, een brandstofkraan of iets dergelijks?
In alle gevallen waarbij je een motor o.i.d. gebruikt om te klep weer te sluiten, zul je er voor moeten zorgen dat deze na het sluiten geen stroom meer kan trekken. Het gemakkelijkste is waarschijnlijk om een DC motor met eindschakelaars te gebruiken, waarbij je een relais op de geschakelde voeding gebruikt voor het kiezen van de draairichting. Je zou een RC servo kunnen ombouwen, dan heb je al een DC motortje met vertraging in een kleine behuizing voor niet al te veel geld.
nou daar ben ik mee bezig maar daar zie ik geen probleem mee wil doormiddel van tandwielen of een tandheugel de overbrenging maken.
Het gaat mij eigenlijk meer om het electronische zoals je al zei de motor moet automatisch stoppen op het moment dat hij open staat en zodra hij ook weer dicht gaat
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als de motor niet verder kan, neemt het stroomverbruik toe. Daar kun je op afschakelen. (Eventueel ook nog een tijdslimiet inbouwen voor de zekerheid)
Je kan ook gebruik maken van een Servomotor(jte) om ze te sturen, weet je ineens in welke stand de klep staat.
Maar dat afschakelen gebeurt dat doormiddel van een relais,
Zeg eerlijk hoor ben een mega amateur hier meer een huis en tuin amateur hahah, weet het wel allemaal aan te sluiten als ze me het uitleggen maar met technische termen heb ik af en toe even moeite.
Nou gaf arco aan dat als de motor een stroomverbruik toeneemt dat je deze kan laten afschakelen, maar dan vraag ik mij af hoe je dat afschakelen dan doet gaat dat doormiddel van een relais of dergelijk? en op het moment dat het afgeschakelt staat en je draait het contact dan om klapt hij dan ook weer terug ?
Kuijl
Al doende leer ik.
Dan zou een eindschakelaar inbouwen de gemakkelijkste oplossing zijn.
Als de klep open is wordt er een schakelaar ingedrukt die het contact van de motor onderbreekt waardoor de motor stopt met openen. En dan weer een andere schakelaar die het zelfde doet maar dan als het klepje dicht is.
Mark
Voor een stappenmotor kan je gebruik maken van de L297 en L298 (zie link), en een µcontroller. Deze heeft speciale aansluitingen voor de stroom door de motor te meten.
Je kan het signaal van de contactsleutel gebruiken om de klep te sturen.
de µController kan je dan ook meteen gebruiken voor het display aan te sturen.
Je zult dan nog wel voeding moeten voorzien voor als je de motor afzet, maar dat kan je rechtstreeks van de batterij halen.
Kijk dit is helemaal top zeg ik had nooit zoveel reacties verwacht 
Nou moet ik zeggen dat de display nu op dit moment al wordt gevoed dus hoef hier weinig meer aan te doen, moet ik dan alnog die ucontroller gebruiken ?
Het kan natuurlijk ook analoog, een paar opamps voor de stroom in de gaten te houden, een 555 voor het kloksignaal naar de L297.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
@Nick Meynen: als ik de kennis en ervaring van de TS zo inschat, is een stappenmotorregeling met een microcontroller nog even een brug te ver. Daarbij is het ook helemaal niet nodig; als ik het goed begrijp, hoeft die klep alleen maar helemaal open of helemaal dicht.
@TS: ik denk dat dit het gemakkelijkst is: 
Idd Sparky hij hoeft alleen maar of helemaal open of helemaal dicht en helemaal te gek dat je het schema voor me hebt willen tekenen erg blij mee, nou ga ik nog vervelender zijn behalve het motortje wat voor onderdelen zou ik precies nodig hebben om deze schema te laten werken ? moet ik dan denken aan relais of .....
Any iedereen bedankt voor het meedenken ben jullie erg dankbaar 
SparkyGSX
Je hebt dus 2 geschikte schakelaars (microswitches o.i.d.) nodig als eindschakelaars, met verbreek contacten. De onderdelen die daar onder staan zijn diodes, dit kunnen simpele, trage types zijn, maar ze moeten de stroom door de motor wel aan kunnen. Welk type geschikt zou zijn, is dus afhankelijk van grootte van de motor. Het rechthoekige blokje links is samen met de twee "schakelaars" rechts ervan een relais met 2 wisselcontacten.
Sparky
Topper man thanx voor je uitleg
nog even 1 vraag heb ik hier een 3 polige motor voor nodig ?
en de relais is dat gewoon een normale relais ?
SparkyGSX
Dat relais is in zoverre een normaal relais dat je wel moet opletten dat je 2 wisselcontacten hebt, niet alle relais hebben dat. Als je in de buurt van Arnhem woont, kun je zo'n relais en de diodes wel bij mij op komen halen.
Je hebt geen 3-polige motor nodig, dat zijn meestal asynchrone motoren, voor krachtstroom en zo, of borstelloze motoren, die er ook voor lage spanning zijn, maar die zijn zeker niet gemakkelijk aan te sturen. Een gewone DC motor met borstels is het gemakkelijkst.
Hoi mede-amateur,
Ik heb pas ook een display in m'n auto gemotoriseerd.
Misschien vind je het leuk daar een blik op werpen;
http://volvolvo.nl/forum/topic,6013.0/
Daarbij heb ik gebruik gemaakt van een microcontroller (PIC), niet dat het noodzakelijk is hoor maar meer omdat ik voor m'n plezier al in die materie gedoken was en er een leuke toepassing voor zocht.
De microcontroller geeft zoals anderen ook al opmerkten net even wat meer luxe- en beveiligingsmogelijkheden als snelheidsregeling en max.stroom / tijd.
Laat je nooit ontmoedigen door complexiteit, ik ben zelf maar gewoon metaalbewerker met intresse in elektronica.Gewoon vragen en lezen.
Microcontroller is beslist niet noodzakelijk voor dit projectje.
Met boerenlogica en eindschakelaars/relais lukt het ook.
succes.
Hallo 240diesel
Wat een super gaaf project heb je neergezet zeg ! nou moet ik zeggen dat ik denk niet zo ver ga komen als jij hebt gedaan. Maar super bedankt voor je tip mocht je nog andere hebben hou ik mijn aanbevolen 
Nou terug van weggeweest, het is een beetje een hectisch jaartje geweest.
Aller eerst wil ik iedereen enorm bedanken voor alle hulpzame reacties hier. Thanx all 
Na lange tijd weinig aan hobby te kunnen werken heb ik het allemaal weer opgepakt en dergelijk spullen besteld om het bovenstaande schema in het echt te kunnen maken. Ik loop nu alleen een beetje tegen het feit wat voor motortje ik moet gaan gebruiken en hoe sterk deze moet zijn of wel deze te regelen valt.
Zou iemand mij kunnen helpen hiermee ??
Heb betreft een klepje van plastic wat op en neer moet, nou is het niet heel zwaar en het klepje hoeft niet al te snel open of dicht, maar volgens mij is dit te regelen met een spanninsregelaar.
Ik ben op zoek geweest bij conrad en ben dan ook een motor tegen gekomen waarvan ik denk dat dat wel genoeg zou zijn, maar ja kan het ook helemaal mis hebben natuurlijk.
gegevens motor :
Krachtige transmissiemotor 12 V= 1:18
Afm.: (Ø) 36 mm
Nominale spanning: 12 V
Continu toerental: 6200 omw/min
Max. belastingsstroom: 0,7 A
Nullast-stroom: 0,32 A
Tandwielreductie: 18:1
Aslengte: 15 mm
As-Ø: 6 mm
Voedingsspanning: 12 V
Max. draaimoment: 2.25 Nm
Onbelast toerental bij 1,5 V: 340 omw/min
Belast toerental: 326 omw/min
Mijn vraag aan jullie is zou dit motortje genoeg zijn voor het gene wat ik wil doen? en zo ja welke diode of relais heb ik hiervoor nodig ?
Zo niet wellicht dat iemand mij kan helpen met het uitzoeken van een motortje ?
Hoor het al te graag van jullie en alvast bedankt
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (40%)]
TheBasher
Don't build anything you can't take apart
ik zou bij de geschakelde 12V over de spoel ook nog een vrijloop diode zetten. 1N4001 of 1N4007 does the trick denk ik.
En je hebt een relais nodig dat bij 12Vdc schakelt en een stroom van 1.5A ongeveer kan hebben op zijn contacten, en hem dan nog kan verbreken.
Niekski
Een rommelig bureau is het teken van een genie.
Okee zal de info zeer zeker meenemen al moet ik eerlijk bekennen dat ik even moet graven om specifiek te begrijpen wat je bedoeld maar kan me er iets bij voorstellen bijn het gene wat je omschrijf. Hiervoor in ieder geval enorm bedankt.
Zou je me ook een advies kunnen geven op het gene over de motor en diodes die gebruikt moeten worden ?
Je hebt helemaal geen diode nodig.
Bijna dezelfde brug, met twee relais, maar dit kan natuurlijk ook met een dubbelpolig relais. De stopknoppen kunnen ook startknoppen zijn:

Op 12 november 2010 08:51:28 schreef niekski:
ik zou een 4148 ofzo nemen, iets snellers ipv iets dat veel stroom aankan.
Die ontploft bij een beetje motor. Gewoon 1N4007.
Niekski
Een rommelig bureau is het teken van een genie.
Okee dus weer een andere oplossing haha moet erbij zeggen ben een mega amateur he dus gewoon een huis en tuin amateur dus shema's en termen zijn voor mij heel erg nieuw maar door veel zoeken en lezen kan ik me enigzins in sommige dingen in thuis vinden.
Wat ik hieruit begrijp is dus dat doormiddel van 2 microschakelaars en 2 relais kan de motor open en dicht ?
Wat het schema betreft wat bedoel je precies met het symbool waar logo op staat ?
Op 12 november 2010 09:37:53 schreef GJ_:
Je hebt helemaal geen diode nodig.Bijna dezelfde brug, met twee relais, maar dit kan natuurlijk ook met een dubbelpolig relais. De stopknoppen kunnen ook startknoppen zijn:
[afbeelding]
[...]Die ontploft bij een beetje motor. Gewoon 1N4007.