hallo,

ik heb voor een mechanische oplossing een ruitenwissermotor nodig en het toerental moet 2 zijn en helemaal ronddraait, nu heb ik een trafo van 14va met een regelaar waardoor je het voltage kunt regelen maar kan je bij een ruitenwissermotor ook op lager voltage laten lopen zodat ie 2 rpm maakt? Ik heb op dit forum gelezen dat een motor van ene vooruit van een fiat panda uit 1990 makkelijk aan te passen is zodat ie helemaal rond kan draaien?

Ja, je kunt hem op een lagere snelheid laten draaien door de spanning te verminderen...
Maar hoe kleiner de spanning wordt, hoe minder je de motor kunt belasten...
Op een gegeven moment is de kracht dan zo klein geworden dat de motor niet meer draait omdat de wrijvingsverliezen groter zijn dan de kracht van de motor...
Zo'n ruitenwissermotor trekt ook flink wat stroom, en ik vrees dat 14VA bij 12V iets te weinig zal zijn...
Maar je kunt het altijd proberen en misschien geeft deze motor genoeg kracht voor jou toepassing...
Anders heb je een motor die je misschien later voor iets anders kunt gebruiken, of waarmee je kunt experimenteren.
Ik zou zeggen haal zo'n motor en probeer het, je kunt er alleen maar bij leren. En voor de prijs moet je het waarschijnlijk ook niet laten.

Volledig uitgesloten.2n/min is ietsje rapper dan een secondenwijzer.
Zoek iets van een spit of grill.Dat draaid ongeveer zoiets.Ze zijn er ook in 12v uitvoering voor de camping.

Volgens mij kunnen de meeste ruitenwissermotoren gewoon eindeloos ronddraaien, vaak wordt de heen- en weergaande beweging mechanisch verzorgt, zonder de draairichting van de motor te veranderen.

Voor de snelheidsregeling kun je waarschijnlijk het beste de motorregeling van deze site bouwen, anders houd je helemaal geen koppel meer over bij zo'n laag toerental. 2rpm is wel erg traag, kun je nog een overbrenging (tandriem o.i.d.) toepassen, zodat de motor wat harder kan draaien? Op die manier wordt het koppel ook weer veel hoger.

Ik denk ook dat een 14VA voeding veel te licht is voor zo'n motor, ik denk dat het ding onbelast al meer trekt dan dat.

misschien een iets grotere voeding en dan een simpele PWM regeling zoals die van hier op de site:
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling.…
deze kan 12 volt tot 10A aan
dan heb je een regelbare snelheid voor 4 euro en minder kracht verlies

edit:
de laatste post niet gelezen waar hetzelfdein stond, sorry

[Bericht gewijzigd door joel26 op (11%)]

Bij dit soort snelheden denk ik onmiddellijk aan een spiegelbolmotor...?

maar ik denk dat die weer te weinig kracht hebben, misschien kan de TS even iets exacter uitlegen waar hij het voor nodig heeft, of het benodigde koppel ofzo

[Bericht gewijzigd door joel26 op (52%)]

Ik heb de motor nodig voor deze techniek:

http://img259.imageshack.us/img259/5648/patent.jpg

Ik heb genoeg ruimte dus zou het kunnen met een klein tandwiel op de motor en een grote op de as van de techniek? dat de motor toch nog genoeg toeren kan maken. een ruitenwissermotor kan dus niet op 4 volt lopen of iets in die richting?
Ik heb nu voor deze toepassing een conrad motor met een overbrenging van 1op3000 die draait netjes 2rpm maar hij is net wat te zwak en maakt heel veel geluid.

daarom, ruitenwisser motoren kun je je gewoon op 12V (bijv een auto accu) laten lopen met een PWM regeling van 4euro.
omdat ruitenwisser motoren ingebouwde vertragingen hebben en van zichzelf al redelijk sterk zijn, hoeft hier ook niet meer veel aan gedaan worden.
een ruitenwissermotor zou namelijk mijn keuze daarvoor zijn, dus ik zou zeggen ga eens naar de autosloop en vraag maar eens naar eentje, het zou niet veel (misschien wel gratis) kunnen kosten.

greetz, joel26

Je zou ook kunnen kijken naar een motor van een elektrisch raam, die zijn net wat kleiner. Ik weet niet hoeveel het scheelt in omloopsnelheid, een exemplaar wat ik hier had liggen, liep onbelast zo'n 60rpm. Met een PWM regeling kreeg ik die echter niet op 2rpm, eerst begint de motor alleen te piepen, en zodra hij begint te lopen is dat gelijk op 10rpm, misschien nog wel wat harder.

Weet je trouwens zeker dat je maar 2 omwentelingen per minuut wilt? Dat lijkt me nogal langzaam voor zo'n toepassing, temeer omdat er ook nog een overbrenging op de tekening staat.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (19%)]

Een ruitenwissermotor nemen met de vertragingsbak er nog aan, in die bak zit een tandwiel met sleepcontacten.
Maak daar gebruik van.
Met een PWM kun je het toerental dan nog afregelen.

Moet het perse op 12V werken? Anders kun je een motor uit een magnetron nemen, zijn standaard 2-3 RPM. Werken wel meestal op 230Vac

Dank voor de antwoorden en ideeen.

Is een magnetron motor dan sterk genoeg?

de pwm is dat moeilijk in mekaar te zetten? ik heb nog nooit zelf een schakeling in mekaar gezet.

[Bericht gewijzigd door ali20 op (39%)]

zie motorregeling van deze site.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (82%)]

Link was reeds eerder gegeven, maar toch; http://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling.…

En het leuke is, enige hulp van hier kun je ook verwachten als je die zelf gaat bouwen :)