lpt poort ve laptop

Kan ik uit mijn laptop even veel stroom krijgen uit men serie en parallele poort als uit mijn gewone pc.

voor het aansturen van leds en van stappemotors

Ik gebruik netadapter.

[Bericht gewijzigd door patrick b op vrijdag 26 december 2003 09:20:02

Anoniem

Led's kunnen wel met de interface schakeling van deze site, stappemotors kunnen ook met de interface schakeling maar dan moet het signaal van de computer versterkt worden.

Kdenk dat je me verkeerd begrijpt.
Ik kan dit allemaal al. dit is allemaal geen probleem maar mijn vraag is of ik dit gewoon op men laptop kan aansluiten.
zodat ik bv men max stroom waarde niet overschrijdt ofzo of is dit gewoon hetzelfde alsop men gewone pc

Als je alles via een transistor of optokoppeler gedaan hebt, en niet direkt op de LPT poort, dan kan het waarschijnlijk altijd. Als je alles direkt op de uitgang van de poort hebt gedaan dan moet je kijken wat de schakeling vraagt en wat de laptop kan geven.

Hij was al kapot toen je em aan mij gaf!!!

De poorten op een laptop leveren gewoon de minimale stroom en spanning zoals deze staat vermeld in de specificaties.

Helaas zijn deze specificaties vaak nogal ruim opgesteld. Bijvoorbeeld: RS232 werkt met spanningen tussen pos/neg 3-15V. Op een desktop PC werkt de seriele poort meestal (bijna altijd) met signalen van +/- 12V terwijl er op een laptio wel eens gebruik wordt gemaakt van +/- 5V.
Hetzelfde geldt voor de stroom op de parallelle poort. Officieel moet deze alleen bij een laag signaal een kleine stroom kunnen leveren (en bij hoog signaal slechts enkele uA).

Indien je je hardware netjes volgens de officiele standaarden hebt ontworpen kun je de hardware gewoon op je laptop aansluiten. Als je echter zomaar wat hebt gemaakt kun je nagaan welke controller er in je laptop zit en aan de hand van de datasheets achterhalen wat de maximale stromen/spanningen zijn.