http://www.rickard.gunee.com/projects/

liefhebbers van propellerclocks moeten eens op deze link gaan kijken....

Hmzz, je hebt gelijk dat met die spoelen in niet eens zo makkelijk. 2 iedentieke spoelen gemaakt op de een 13 volt wisselspanning gezet en dan lees ik om de ander 1 volt wisselspanning af met me multimeter.

Dus ik ga denk toch maar voor de sleepcontacten.

Op 23 februari 2004 16:49:47 schreef Mr GAmba:
Hmzz, je hebt gelijk dat met die spoelen in niet eens zo makkelijk. 2 iedentieke spoelen gemaakt op de een 13 volt wisselspanning gezet en dan lees ik om de ander 1 volt wisselspanning af met me multimeter.

Dus ik ga denk toch maar voor de sleepcontacten.

maar de propellerklokken werken niet met een gewone wisselspanning aan de primaire kant...maar met een 10 khz blokspanning.... dus zo ff testen met een wisselspanningje werkt niet...

Maar inderdaad is die "draai trafo" niet zo heel makkelijk te maken, na het wikkelen van tig spoelen ben ik het ff zat... Wel heb ik in via de nieuwsgroepen de tip gehad om te zorgen dat er ijzer in de rotor zit (net als bij de klok van WebHenk)... ik had een ventilatortje wat geheel van plastic is...

Het werkt bij mij wel allemaal, maar na 10 minuten vliegt de primaire spoel in de brand.... :-D

ook ben ik er achter om de electronica op de rotor zo plat mogelijk te houden, ook geen uitstekende draden enz..omdat dat het toerental vreselijk afremt....

www.arjan-swets.com

[Bericht gewijzigd door Arjan Swets op ]

Ik heb geen problemen met roterende trafo's. Het rendement is erg laag, maar werkt wel.

Maar waarom een wisselspanning van 1khz?? Wat is daar de reden van?? En dat van die draden lijkt me logisch (minder luchtweerstand)

Op 8 april 2004 16:49:43 schreef Mr GAmba:
Maar waarom een wisselspanning van 1khz?? Wat is daar de reden van?? En dat van die draden lijkt me logisch (minder luchtweerstand)

kleinere kern ?

Mijn kennis van elektronica is niet zo groot,is snap hoe een spoel werkt e.d.maar wat heeft een hogere frequentie met een kleinere kern te maken.

Rond de 20kHz geeft ie beste rendement.

Het is wel zo dat geschakelde voedingen met een hoge frequentie een trafo schakelen (20Khz. meen ik). Wanneer je met 50 Hz. zou schakelen heb je een veel grotere trafo en veel grotere onderdelen nodig.

Hallo beste mensen

Ik ben hierin ook wel geintreseert maar ik hou het simpel. Ik maak geen klok maar ik zet er gewoon een µC op met 12 fel blauwe LED's van 3mm en laat deze gewoon op een leuk patroon knipperen. Ik weet zeker dat dit er leuk uit ziet! Ik kan het altijd nog uitbreiden om er eventueel een klok van te maken maar mijn programming skills zijn nog erg laag. Dus ik begin gewoon met zoiets dan kan ik een beetje aan klooien. Daar leer ik weer van.:)
Ik heb nu een motor op 12V 7200RPM, prachtig dus. Ik heb echter geen zin in een losse batterij op het printje of sleepcontacten aan het asje. Slijt veels te snel. Trouwens er zit al een sleep contact in het motortje zelf, kan ik daar geen gebruik van maken? Ik heb het motortje netjes opengemaakt en hij bestaat uit 3 segmentjes. Ik heb al meerdere pagina's gezien waar ze in het motortje draadjes soldeerde op de plekjes waar de spoeltjes vast gesoldeerd zaten om die te gebruiken als voeding voor het printje. Ik kan eigenlijk niet echt uitvogelen wat ze nou precies doen daar. Iemand die weet hoe ik dat moet aanpakken? Ik krijg dan natuurlijk wel een wisselspanning...

Alvast bedankt allemaal!

oeps!

[Bericht gewijzigd door ·°*teslaman*°· op ]

op de segmentjes zitten de spoelen gesoldeerd daar soldeer je gewoon 2 draadjes bijop en legt die draden lagngs de spoelen tussen de kern door zodat deze bij het draaien goed blijven zitten
op de uitgaande as zit soms een glijlager deze demonteerje en aan de binnenzijde(langs de as)slijp je een sleufje waar de draadjes door kunnen de zooi weer dicht maken en je hebt een supervuile wisselspanning ,gelijkrichten filteren en bufferen en je hebt je voeding.
ook kun je uit deze vuile spanning het toerental halen.

Vet! Dus als ik het goed begrijp moet ik maar aan 2 van de 3 segmentjes een draadje solderen? Dan daarna gelijkrichten met een diode brug en geleikricht elco? En daarachter zet ik een 7805! perfect!!

Hallo, ik ben ook bezig met een roterende ledclock.
Ik had deze vraag al gepost, maar volgends mij in een verkeerd forum, en hoort denk ik meer thuis in dit topic.

Ik heb mooi een videokop uit een akai videorecorder kunnen halen. in het motor gedeelte van deze kop zitten 8 spoelen die worden aan gestuurd door een driverchip:

de 323001 M56732AL van mitshubitsi

hierin schuilt het probleem, ik zou graag gebruik maken van deze ic, maar ik heb al het internet afgestruind, maar kan geen datasheet vinden, en heb alleen de videokop nog, de rest is naar de vuilnisman.

Heeft iemand ervaring met een dergelijke chip die mij wat verder opweg kan helpen.

Ik ben momenteel een aandrijfwieltje aan het maken om de videokop met een o-ringetje aan een gewoon motortje te koppelen, maar vind het mooier, om het geheel zo klein mogelijk te maken, dus dit is niet echt een optie, maar alleen omdat ik wil gaan programmeren enzo.

Ook ben ik een soort pot, een cylinder met onderkant aan het draaien uit nylon om de electronica en ledjes in te monteren, ik hoop dat dit earodynamish is.

Het voordeel van een videokop is dat hier al twee spoelen in zitten, een ik het draaiende gedeelte en een in het stilstaande, zoals ook besproken in dit topic. Deze worden oorspronkelijk gebruikt om de videokop te laten lezen/schrijven.

ten slot nog een url: http://home.tiscali.nl/multitainer

hallo waarom moet je bij de klok van henk met een 20mhz nog steeds de ene 30pf vervangen door een regelaar van 6 tot 30 pf en dan moet je die af stellen dat het kristal 20000mc heeft

hallo,

Het is niet echt een antwoord op uw vraag, maar als je gebruik maakt van een encoder... ipv een index led

kun je al een heeeele goeie resolutie bekomen... :p zoalig ding :p
sertoe dit hier:
http://www.ispf.de/propclock/preview.avi

Op 25 juli 2005 11:19:45 schreef jp1357:
hallo waarom moet je bij de klok van henk met een 20mhz nog steeds de ene 30pf vervangen door een regelaar van 6 tot 30 pf en dan moet je die af stellen dat het kristal 20000mc heeft

Om de afwijking van het kristal te compenseren. Dit is nodig om de klok nauwkeurig te laten lopen, zodat ze bijvoorbeeld geen 2 seconden per dag (of erger) verkeerd loopt. Met de trimmer kan je de frequentie een paar tientallen Hertz verschuiven tot ze juist goed is. Natuurlijk is een nauwkeurige frequentieteller dan wel vereist.

Op 25 juli 2005 11:58:46 schreef Thomas:
[...]
Om de afwijking van het kristal te compenseren. Dit is nodig om de klok nauwkeurig te laten lopen, zodat ze bijvoorbeeld geen 2 seconden per dag (of erger) verkeerd loopt. Met de trimmer kan je de frequentie een paar tientallen Hertz verschuiven tot ze juist goed is. Natuurlijk is een nauwkeurige frequentieteller dan wel vereist.

Lijkt me redelijk onnodig toch? een goed kristal heeft een afwijking van minder dan 30 ppm... Dat is 0.5Hz op 20MHz...

wat kost zo'n propellor klok ongeveer in de winkel als die er al zijn? als ik er een koop kan ik hem nabouwen aan de hand van dat voorbeeld ;)

Op 25 juli 2005 12:15:02 schreef elmowww:
[...]

Lijkt me redelijk onnodig toch? een goed kristal heeft een afwijking van minder dan 30 ppm... Dat is 0.5Hz op 20MHz...

ppm is toch parts per million, dus30ppm 30Hz op 1 MHz, of 600 Hz op 20Mhz

hoe kom je bij die 0,5 Hz???

Op 25 juli 2005 18:46:40 schreef shocks in the morning:
wat kost zo'n propellor klok ongeveer in de winkel als die er al zijn? als ik er een koop kan ik hem nabouwen aan de hand van dat voorbeeld ;)

velleman heeft een soort proppeler klok maar de prijs weet ik niet

edit:
http://www.velleman.be/common/product.Aspx?&id=348523
€39,95 Incl. BTW

Op 25 juli 2005 19:37:14 schreef Stynus:
[...]
velleman heeft een soort proppeler klok maar de prijs weet ik niet

edit:
http://www.velleman.be/common/product.Aspx?&id=348523
€39,95 Incl. BTW

hm dat is idd wel een mooi dinkie, ik ben zelf nog niet zo erg handig met programmeren en ic's en alles, ik ben het allemaal aan het leren;) ik zal eens kijken of ik dat ding bestel, bedankt stynus

mwah, kweet niet, zelf doen is toch veel leuker dan zo'n ding kopen ..>:)

door te kopen leer je ook niets bij, en nabouwen achteraf is zonde van het uitgegeven geld, je kan meer info vinden op internet of fora als hier :)

oke bedankt maar het zelf bouwen zal toch moeilijk worden als je geen printplaten kan etsen/belichten - wat dan ook:P
aan de componentjes zijn wel te komen lijkt mij, woon in de buurt van Hoorn en daar zit radioelco.. hoort geloof ik bij velleman;), naja hoe dan ik ik studeer verder en volg jullie verhalen en probeer er aan me te doen om het snel en goed te leren dus als ik iets wil weten kan ik het gerust vragen zonder reacties te krijgen zoals: ben jij dom ofzo? haha naja we zien het wel

groetjes, shocks in the morning

Op 25 juli 2005 18:50:38 schreef Mr Soldeer:
[...]

ppm is toch parts per million, dus30ppm 30Hz op 1 MHz, of 600 Hz op 20Mhz

hoe kom je bij die 0,5 Hz???

Inderdaad. Ik heb het voor alle zekerheid even berekend met het tooltje van Maxim. Het resultaat is dat een klok met een kristal van 30 ppm 2,6 seconden per dag kan afwijken. Dit komt neer op een kwartier per jaar.

Het is dus wel zinvol om het kristal te tunen.