wisp628 problemen

ik heb een tijdje geleden een wisp628 gekocht, ik had aanvangekelijk wat problemen met een voeding. dit is veerholpen nu krijg ik echter bij het programmeren met xwisp deze error:

__main__.Wbus_Protocol_Error: send='2408w' recieved='2408?'

waar kan dit aan liggen??

zoiets had ik ook lag aan xwisp.py heb toen van Wouter een andere gehad die werkte wel goed nu gebruik ik Bumblebee
om wisp628 aan te sturen werkt perfect onder windows

Een schizofreen is nooit alleen!

Hé, K.P.Meinesz, wat is Bumblebee precies?
Werkt dat meteen op de Wisp628?
Ik heb namelijk nogal eens problemen met Python.

Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl

bumblebee is een proggramma dat onder windows draait voor de wisp628

ik krijg echter hier een soort gelijke error, iets van dat hij geen w kan schrijven

Jan Klaassen:
Is het altijd op 2408?

probeer eerst eens je computer te aarden, is heel vaak oplossing gebleken voor wispje.

ik vond die commandline tool niet zo makkelijk toen kwam ik bumblbee tegen
het is een java app. deze werkt onder windows
net als elk ander proggie
lekker simpel
http://www.circuitsonline.net/forum/view/4124/2
edit

link naar probleem met xwisp

[Bericht gewijzigd door k.p.meinesz op zaterdag 27 december 2003 20:48:31

> _main__.Wbus_Protocol_Error: send='2408w' recieved='2408?'

welke target chip gebruik je en wat voor fuses waarde probeer je erheen te schrijven? Of als je dat niet kan beantwoorden: zend me je .hex file (wouter@voti.nl).

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

ik probeer de blink-a-led hex file te proggen, weet ik zeker dat het niet daaraan ligt.
de b630-1.hex in een pic 16f630

steeds bij het proggen krijg ik dezelfde de fout: 2408
aarden dat is een goede, waar de **** haal ik hier aarden van daan

Op 28 december 2003 13:05:11 schreef Jan klaasen:
waar de **** haal ik hier aarden van daan

De aardingspin misschien ?
hier in belgie heb is dat verplicht een aarding in de wcd maar in nl heb ik al veel huizen gezien zonder is dat dan niet verplicht daar ?

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

verwarming kan je ook gebruiken, officieel mag dat NIET, maar je kan het ff gebruiken om te testen of het probleem ddor de aarding komt.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

hier is het sinds een aantal jaar ook verplicht om in alle nieuwe huizen alle wcd/groepen van randaarden te voorzien, helaas is dit huis uit een peridoe daarvoor (alleen keuken, badkamer, schuur, wasdmachien, ed)

verder alleen vloerverwarming en inpandige ruimte zonder raam

Op 27 december 2003 20:06:25 schreef wouter van der vinne:
probeer eerst eens je computer te aarden, is heel vaak oplossing gebleken voor wispje.

Wouter vd.V. bedoelt dat je PC is aangesloten op een ge-aard stopcontact (WCD).

Op 28 december 2003 13:39:09 schreef Frits Kieftenbelt:

[...]
Wouter vd.V. bedoelt dat je PC is aangesloten op een ge-aard stopcontact (WCD).

dat bedoeld ie idd.

he lui dat snap ik ook wel maar voor dat ik allerlei leidingen door het huis ga lopen leggen wil ik wel weten of dit mijn probleem oplost

Kans is klein maar je kunt niet weten.
Heb je al geprobeerd om de Wisp628 programmer zelf van een APARTE 5V voeding(kje) te voorzien?
Is toch de moeite van het proberen waard?
Massa's natuurlijk wel aan elkaar laten.
Als ik kleine PICmicro's programmeer (o.a. 12Fxxx) kan ik niet de voeding van de schakeling zelf gebruiken, 49 van de 50 keer werkte het niet, error na error. (Heb me destijds blauw gezocht naar de oorzaak)
Toen ik de programmer van een eigen voeding voorzag was het in 1 keer opgelost.
Het vreemde is dat bij PIC's als 16F628 en groter de voeding wel uit de schakeling mag komen, althans zo gaat dat bij mij)

> Toen ik de programmer van een eigen voeding voorzag was het in 1 keer opgelost.

Wat voor voeding gebruikte je voor de target?

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

maar of de voeding van het target circuit of apart komen mag toch niets uitmaken, mits de voeding genoeg stroom kan leveren. ik heb er een 400mA voeding aanhangen moet zat zijn dacht ik zo

want ik heb geen target circuit in dit geval

behalve dan een voeding en een target pic

> want ik heb geen target circuit in dit geval
behalve dan een voeding en een target pic[/quote]

Let op: doe wel een 100nF + een elco vlak bij de target PIC, en een 33k pull-up op /MCLR.

dat was 'm die 33k pull-up, die staat niet in het schema van de 630 op interne osc, met werkt hij echter wel.

nu blinkt m'n led led alleen niet, eens zien wat fout is.

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op zondag 28 december 2003 14:52:34

Op 28 december 2003 14:49:04 schreef Jan klaasen:
dat was 'm die 33k pull-up, die staat niet in het schema van de 630 op interne osc, met werkt hij echter wel.

Daar zeg je wat, ik zal eens nadenken waarom dat dit effect heeft.

ik heb ook een extra elko aangebracht dicht bij de target pic naast het gebruikelijke ctje.

[edit] eerst ff de datasheet lezen voortaan

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op zondag 28 december 2003 15:53:24

ne geen knipper led heb de b630i-1.hex gebruikt, er hangt een led aan aan pen 10 met een weerstaand naar de plus, en ze hangen niet verkeerd om

het lijkt zo te zijn dat in de de de osc bits naar hs gezet worden wat volgens de datasheet van de pic f630 zou resulteren in de waarde 010 in de fosco,fosc1,fosc3 in het config register terwijl voor interne osc dit op 100 (of 101) gezet zou moeten worden.

ik ben nieuw met jal, kan dit ook in jal?
ik kan geen help over pragma osc vinden

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op zondag 28 december 2003 17:54:10

nog steeds mijn pic 16f630 niet aan de praat, ik denk dat het nog steeds komt om dat de interne osccilator niet gekozen wordt in het configuratie register: 0x2007, dit is een 14 bits register en de bit 0,1,2 vormen hier de osc. instelling voor intenre osc LSB-> 001 -> MSB

ik probeer hem met Jal aan de gang te krijgen maar er is nog geen onderstuening voor de f630, aangeraden word de f675_4i maar het schijnt niet te werken. heeft iemand ervaring met de f630 op interne osc.

Op 2 januari 2004 14:26:51 schreef Jan klaasen:
heeft iemand ervaring met de f630 op interne osc.

Het blink programma van http://www.voti.nl/blink werkt bij mij prima. Verder heb ik de F630 op interene osc gebruikt voor een IR-receiver/decoder, werkte prima.