Hallo,
Onlangs heb ik een kast gemaakt voor mijn beamer en gameconsole die als volgt werkt:
Ik duw 1 knop en een luikje in de bovenkant van de kast schuift onder het blad weg.
Ik duw op een 2de knop en een lift met alles komt omhoog door het vrijgekomen gat.
Nu heb ik hiervoor 2 aparte 12v circuits gemaakt met een motor die door middel van een relais in de twee richtingen kan bewegen (gebasseerd op schema's van een topic hier genaamd playstation lift.)
De reden dat het twee circuits zijn is omdat als ik ze samen laat werken schuift het luikje niet snel genoeg open om alles door te laten, en vice versa knelt het luikje de boel toe bij het dichtdoen.
Nu zit ik al even te denken over hoe ik het kan doen dat eerst het luikje openschuift, en dan de boel pas omhoog komt, en omgekeerd eerst alles naar beneden zakt en dan pas het luikje toe.
Ik zat te denken aan dat ik de schakelaar die ervoor zorgt dat het luikje stopt als het open is te vervangen door een wisselschakelaar die na indrukken dan de tweede motor aanstuurt.Nu weet ik niet als er wissel druk schakelaars bestaan en ten tweede werkt dit enkel in een richting.. Als ik dan toe zou doen zou het luikje niet mee toe gaan.
Iemand een id hoe dit op te lossen?
benleentje
Golden Member
Als ik dan toe zou doen zou het luikje niet mee toe gaan.
Dit begrijp ik niet.
Je wisselschakelaar start het ander circuit maar gaat eerst door een verbreek contact. Dit verbreek contact wordt geschakeld als de lift aan het einde van zijn beweging is.
De eindcontacten moet je dus zodanig laten schakelen dat als deze geschakeld worden de juiste beweging stopt en of start.
Het verbeekcontact zou dan worden vervangen door een wisselschakelaar die bij indrukken het circuit van het luikje stilzet en overschakeld op het circuit van de lift. Echter bij de omgekeerde beweging zou dan weer eerst het luikje geschakeld worden (en dit is niet de bedoeling)
benleentje
Golden Member
In de omgekeerde beweging is er een ander relais actief. vanaf dat relais pak je een extra verbreek contact en plaats die ook in het eind contact circuit.
Post anders een even je schema hier. Kan ik er beter over oordelen.
Met relais is echt alles mogelijk. In theorie kan je een complete CPU uit een PC er mee nabootsen.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (19%)]
Hier heb ik heel snel ff een schema getakend (don't shoot me voor de afwerking
)
http://img259.imageshack.us/img259/2795/kastlift.jpg
Nu heb ik s2 (schakelaar die hij raakt als het luikje open is) vervangen door een wisselschakelaar (bestaan deze in drukknoppen?). Voor de duidelijkheid K1 is een bistabiel relais dat geactiveerd is nu (ik weet dat je normaal in ongeactiveerde toestand tekent, maar dit leek me duidelijker om te tonen wat ik bedoel) en k2 is een monostabiel relais. Met mijn huidig schema kan ik alles openenen, maar als ik nogmaals op s3 druk sluit het luikje tegelijkertijd met de lift.. Terwijl eerst de lift moet zakken en dan het luikje toe
benleentje
Golden Member
Het is verre van geweldig netjes maar ik hoop dat het duidelijk is
http://www.uploadarchief.net/files/download/relais%20schema%20voor%20l…
Alle relais zijn normaal
Alle drukknoppen en eindcontacten zijn terug verend dus blijven niet geschakeld wanneer bediend.
DK1 = beamer uit
DK2 = beamer in
S1 = 1 x maak + 1 x verbreek
S2 = 1 x maak
S3 = 1 x maak + 1 x verbreek
S4 = 1 x maak
R1 = 2 x wissel
R2 = 2 x wissel + 1 x maak + 1 x verbreek
R3 = 2 x maak + 1 x verbreek
R4 = 1 x maak
tnx!!
Zover had ik niet gedacht!
Alleen die wisseldrukknoppen en relais met twee wissels,maak en verbreekcontact, waar kan ik die vinden?
Heb snel even bij conrad gekeken maar niet direct iets gevonden
benleentje
Golden Member
Ik werk zelf met industriële relais van Moeller dan heb je een relais met hoofdcontacten voor 3 fase + naar keuze 1 maak of verbreek. En als dat niet genoeg is kan je nogextra hulpcontacten er bovenop klikken.
Je kan ook gewoon relais parallel plaatsen dat maakt ook niet zo veel uit.