Hey, ik ben nieuw hier en momenteel ben ik bezig met het bouwen van een robot ( neen geen robotwars gedoe ), nu heb ik al met een bs2 en wat servo's zitten prutsen maar nu vroeg ik mij toch af of het niet beter was om gebruik te maken van een gewoon DC-motor met snelheidsregeling of msch van een stappenmotor ipv die servo's want die vind ik nogal zwakjes.
Hoedanook als iemand tips heeft ofzo, laat maar komen.

Opzich neem ik aan dat je gebruik maakt van PWM om je servo's te sturen.. Op dezelfde manier zou je ook een snelheids regelaar kunnen aansturen die een DC motor kan sturen.. Deze printjes zijn op zich voor zelfbouw wel te koop bij Conrad.. Stappenmotors zijn daarnaast wat minder geschikt.. Enkele nadelen aan stapenmotoren:

Aansturing is lastiger maar zeker niet onmogelijk.
Zij doorsnee minder snel als een DC motor
Ook de goedkopere stappenmotors zijn niet veel sterker dan de doorsnee servo..

Voor de servo's te besturen maak ik idd gebruik van het feit dat de bs2 pulsen als output kan geven, verder had iemand mij nog aangeraden opm een snelheidsregelaar en een h-brug te maken voor die servo's. Maar als ik de snelheid met pulsen kan regelen is dit toch niet nodig, of wel ? En wat is het nut van een H-brug ?

Met een H-Brug kun je de motor beide kanten laten oplopen. Dit zit normaal ook in een snelheids regelaar die ik eerder aanhaalde.. Daar zit een ictje in die van RC pwm signaal een regelbare snelheid kan maken zowel vooruit als achteruit..

Met een stappenmotor heb je wel direct een soort terugkoppeling (positie,...)
Ik heb wel niet echt een idee over de prijs en vermogens van mogelijke stappenmotoren.
Als iemand hier meer over weet of een verkoopadres , laat maar weten
slu
Thomas