goedendag

ik heb een klein probleempje

ik gebruik een:
k8055 usb interface bordje
een uln2003 chip
en een stappen motor 14769070-90

en heb volgens deze schema aangesloten

http://www.elecfree.com/electronic/wp-content/uploads/2008/05/uln2003-…

maar nu is het punt het werkt niet in neem aan als je een stroompje van pin 1 tot 4 geeft dan hoort hij toch te bewegen. Sorry ik ben net een beginner. Enig idee wat ik verkeerd doe?

Andere schema met precies de zelfde stappen motor
http://www.elektroda.pl/rtvforum/files-rtvforum/uln2003_2053.jpg

Roy

Er hoort nog een weerstand tussen. De hoort tussen de 12V en de ingang van de stappen motor.

Hoeveel draden heeft je stappen motor. Ben je er absoluut zeker van dat je deze goed hebt aangesloten.
Meet met een multimeter eerst alle weerstand van de spoelen eens door.

Geef eens wat meer info over de motor
Aantal draden.?
Stroom en spanning?

De K8055 gebruikt in zijn uitgang ook een ULN....., dat betekend dat het bord in de min schakeld. dus je moet een pull up weerstand plaatsen als je het werkend wil krijgen.

benleentje :
De motor (14769070-90)
Heeft 5 draden heb nog geen datasheet kunnen vinden maar als je op de 2e link klikt heb ik wel kunnen uitvinden welke draad wat doet.
Als je gewoon een batterij pakt en op de juiste manier er langs gaat werkt het motor gewoon ik kan alle 2e kanten op dus aan de motor ligt het niet
Draadje 5 is dus de plus en de rest 0

Lambiek:
Wat is een pull up weerstand ? en hoe werkt het?

Een pull up weerstand zit tussen de plus en je uitgang van de K8055.
De motor is van het type unipolair, een draad aan de plus, en de andere vier draden trek je naar de min via de K8055 , daar zit ook een ULN.... op, dus je hebt die andere helemaal niet nodig.

EDIT.
Die pull up weerstanden heb je ook niet nodig dan.

[Bericht gewijzigd door Lambiek op (10%)]

op de k8055 zit een ULN2803agp

maar goed dus ik kan de uln2003 er tussen uit halen maar waar haal ik dan mijn 9 - 12v vandaan want de k8055 levert maar een klijne 0.62v

Aan de uitgangs kant heb je een GND en een CLAMP aansluiting.
Op de GND zet de 0VDC van de voeding die je gebruikt.
En op de CLAMP zet je de plus van je voeding en die plus komt ook aan die ene draad van je stappen motor, de andere vier draden komen op Q1, Q2, Q3, Q4, of wat er ook bijstaat.
Let er wel op dat de uln.... niet meer dan 100mA per kanaal mag schakelen, en op de CLAMP mag niet meer dan 40VDC.
Kijk ook in de datasheet die er bij zit.

Verwacht niet te veel van het toerental dat de motor gaat lopen, Begin met 100Hz ofzo.

als ik een battarij van 9v 200mAh er op zet is dat dan gevaarlijk als hij dan maar 100 mag hebben ?

Nee het gaat er om wat de spoelen van de motor trekken, dat mag per spoel niet meer zijn dan 100mA. En niet zo je baterij aansluiten tussen de CLAMP en een uitgang hé, altijd met een belasting er tussen. Met wat voor een programma ga je het doen VB?

belasting woeps na had het maar getest voor 3 seconden hoop dat dat niet erg is maar het werkt. (belasting be doel je daar een weerstand zo als 10ohm?)

en ik programmeer in c++ of c# maar denk dat ik dit in c# ga doen. was een of andere website waar je de c# dll kon krijgen las ik laatst of zo :}

maar thanks

Een weerstand kan je zien als een belasting ja, wat is de weerstand van een spoel van de motor, meten tussen de plus en een van de andere draden, als je dat weet kan je ook de stroom bereken.

Ik kan niets vinden over die motor.

de weerstand is 0.08ohm (zo verwoord je dat toch)

Weet je dat zeker, als dat zo is kan je het wel vergeten.

dat zecht het schermpje waneer ik hem op 20k heb staan dus ja.

maar wat moet ik vergeten? de belasting er tussen doen.

Normaal is de weerstad zo rond de 33E, dus bij 9VDC is dat 9/33 = 272mA per spoel, dat is al te veel.

hmm sorry maar dat laatste snap ik niet helemaal

De wet van Ohm, ga eens op internet zoeken wat dat betekent, en wat je er mee kan berekenen. Dat is toch wel essentieel in de elektro en elektronica.

ok dus dat beteken dat als ik een 90A weerstand het pas nut heeft?

9/90= 100mA

had het al opgezocht voor dat jij wat heb gezegd sorry had wat meer zelf moeten doen.

na in ieder geval dank je voor al je informatie is heel handig geweest ;}.

[Bericht gewijzigd door Precious roy op (19%)]

Op 23 september 2009 22:57:40 schreef Precious roy:
ok dus dat beteken dat als ik een 90A weerstand het pas nut heeft?
9/90= 100mA

Die 90A, moet natuurlijk 90-Ohm zijn hé.

Wat je nog kan doen is een vermogens weerstand van 100E _50-Watt, tussen je plus draad van je motor zetten, dan kan je hem in ieder geval laten draaien, veel kracht heb je dan niet maar toch.

Of je moet een driver maken met mosfet's, en achter je ULN.... zetten.

[Bericht gewijzigd door Lambiek op (37%)]

ja dat bedoel ik was gisteren al laat :}

Mosfet driver ik gaan hier nog wel even naar kijken. thanks voor al je hulp.

Sorry, maar 't is laat, en ik heb niet alles kunnen lezen.

Ik heb een stappenmotor, waarbij de ene centrale draad er twee zijn. Die hang ik dus extern aan mekaar en aan de voeding.

Ik stuur hem aan met:

A  C
   B  C
   B  D
   A  D

Dus steeds twee tegelijk aan. Wil je half-steppen, dan kan je nog iedere keer als er 1 verandert eerst een nul tusenvoegen:

A  C
   0  C
   B  C
   B  0
   B  D
   0  D
   A  D
   A  0

In beide gevallen geldt, als het niet werkt, moet je B en C omdraaien. (je hebt een draad B genoemd terwijl ie C moet heten.)
(dus 0 C betekent: ALLEEN C aansturen).

Volgens mij stuur jij:

A
   B
   C
   D

en dat is niet goed.

het klopt dat ik
A
B
C
D
zo aan stuur maar het werkt wel. (Stottert wel een beetje)
vraag 0 dat is toch gewoon geen signaal???

[Bericht gewijzigd door Precious roy op (51%)]

Ok ik heb hier nog even een vraag over de pull up metode. ik heb hem in een schema gemaakt. is het op deze manier goed aangesloten. ik denk ik vraag het even voor dat ik wat opblaas;}
http://img200.imageshack.us/img200/3365/proef1.th.png