Hallo mensen,
ik ben begonnen aan een project om een soort van modelautootje een bepaald traject te laten afleggen, met behulp van IF-diodes/ontvangers.
Als eerste wilde ik op zoek naar de DC-motortjes. Ik zat te denken aan een bereik tussen 1,5V en de 10V.
Iemand enig idee in welk apparaat ik die krengen kan vinden.? Wil eerst de schakeling namelijk testen voordat ik overga op aankoop van goede motortjes.
Mvg Stefan
Ik zou me vooral druk maken over de reductoren. Een klein motortje kost vrijwel niks, een tandwieldoos met een flinke reductie is per defenitie duurder dan de motor.
Ik zou het zoeken in bv goedkope schroefmachientjes.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimelzuigers. Die worden vaak weggegooid en hebben redelijk krachtige motoren.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (68%)]
Op 25 september 2009 17:05:04 schreef GJ_:
Ik zou me vooral druk maken over de reductoren. Een klein motortje kost vrijwel niks, een tandwieldoos met een flinke reductie is per defenitie duurder dan de motor.Ik zou het zoeken in bv goedkope schroefmachientjes.
Je kunt toch de motortjes reduceren dmv de spanning die je aanvoert.?
@ Maartenbakker.
Die krengen vreten stroom.
@ Stefanh001.
Dan hou je niet veel koppel over.
[Bericht gewijzigd door Lambiek op (36%)]
benleentje
Golden Member
In printers zitten ook wel leuke motoren. Vooral de stappenmotoren uit een printer zijn geschikt voor directe aandrijving. Alleen zit ik in de nieuwere printers enkel nog normale Dc motoren en geen stappenmotoren meer.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik heb al een hele tijd geen leuke motoren meer in printers gevonden. De stappenmotoren zijn vaak erg klein, en de DC motoren die er tegenwoordig in zitten ook. De reductie is vaak zo opgebouwd dat je die bijna niet kan hergebruiken.
Ik koop op rommelmarkten vaak de accuboormachines zonder accu's of waarvan de accu's stuk zijn. Een euro of 5 is dan niet vreemd, en daarvoor heb je een leuk motortje met meestal een enkelvoudige of dubbele planetaire vertraging.
Als je veel koppel nodig hebt bij een vrij lage snelheid, zijn ruitenwisser- en raamzwengelmotoren natuurlijk bekend, maar ik ben niet zo dol op wormwiel overbrengingen, en sommige ruitenwissermotoren willen maar 1 kant op goed lopen.
@ Sparky.
Je kan ruitenwisser motoren goed ombouwen, dan lopen ze wel links en rechts om.
Waarom heb je een hekel aan een wormwiel overbrenging?
@ Stefanh001.
In auto spiegels zitten ook leuke motoren.
benleentje
Golden Member
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
wormwiel overbrengingen hebben een beroerd rendement en slijten als de ziekte. Daarbij zijn ze niet bijzonder robuust, vooral als het aangedreven wiel in goedkoop kunststof is uitgevoerd.
Zal nog wel meevallen. Ik hoor veel meer klachten over electronisch motormanagement dan dat de ruitenwisser stilvalt. Ook worden in bedrijfsmatige situaties vaak dergelijke motoren gebruikt. Ik denk bijvoorbeeld aan krachtvoedosering in veestallen. Hier is m.i. alles aanwezig voor storingen : vocht , amoniak, voer met voedingszuren, dat ook nog eens aankoekt. Hier gaat het ook goed.
Het rendement van een wormkast is toch echt een stuk lager dan van een gewone tandwielkast of planetaire overbrenging. Als ze vol belast worden worden ze ook serieus warm.
Wat er in de atmosfeer rondzweeft doet niet ter zake. Die kasten zijn redelijk dicht en baden in olie.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (24%)]