Hallo mensen!

Ik heb een H-Brug schakeling opgezet door middel van twee IR2184's, en 4 fets van het type IRF530.
Uiteraard wil ik gebruik maken van PWM, maar het probleem is dat bij 100% PWM de motor een aantal omwentelingen maakt, maar dan uitloopt en stopt. Zo kan ik dus niet de volledige snelheid van de motor gebruiken.

Na wat metingen aan mijn schakeling (momenteel nog op breadboard) blijkt dat de spanning van de gate van de bovenste FET inzakt. dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door het leeglopen van de chargepump.

heeft iemand een idee hoe ik dat kan oplossen? zou fijn zijn als ik niet teveel nieuwe componenten hoef te vervangen.

groetjes en bedankt,
Verbatim

Dat klopt, bij een hoge dutycycle kunnen de bovenste fets niet meer aangestuurd worden en gaat het ic in beveiliging.
Dat schijn je te kunnen oplossen:

http://www.irf.com/technical-info/appnotes/an-978.pdf

Zelf had ik een ander ic met ingebouwde boostconverter genomen, bijvoorbeeld de LT1336.

Idd., er is in dat geval niet alleen een bootstrapcircuit nodig, maar ook een chargepump die de bovenste driver van voeding voorziet wanneer deze "aan" blijft. Het probleem zit hem niet zozeer in de stroom naar de gate, want eens ingeschakeld trekt die statisch eigenlijk geen stroom meer. Verliezen situeren zich rond het inwendige van de driver, en de lekstromen van de bootstrapdioden.

- - big bang - -

Het makkelijkste is gewoon niet hoger dan 99% dutycycle gaan. Voor mijn part ga je dan naar 12.12V voedingsspanning om toch de maximale loopsnelheid van de motor te halen... :-)

Je kunt een externe charge pump gebruiken, of een kleine hulpvoeding die zo'n 12V boven de voeding van de motor zit, en via een weerstandje de bootstrap condensator blijven laden. Zet dan wel een zenerdiode parallel met die condensator, anders kan de spanning te hoog worden, en dat vind de MOSFET niet zo leuk.

hey SparkyGSX,

dat ziet er wel heel interessant zoals je dat nu zegt. ik kan het me alleen niet visualiseren op dit moment...
hoe werkt zo'n externe chargepump dan? is dat ook een combinatie van Condensator, Diode en weerstand?

een extra voeding heb ik helaas niet... in ieder geval geen die boven de spanning uitkomt waar ik de motor mee voed. (32V).

toch bedankt in ieder geval voor het geven van hoop op een oplossing;)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (32%)]

ECHT, gewoon max 99% dutycycle is het makkelijkst. Die laatste procent kracht uit de motor is niet de moeite waard.

Om de hoge fet aan te krijgen, sluit hij de VS met de "HO" drive pen kort. Daarmee wordt de drain van dat ding omhoog getrokken, en via de condensator ook de VS. Die komt dan dus boven je voedingsspanning uit. Tijdens je 100% aan, moet de VS niet weer gaan zakken, naar de voedingsspanning, en dan gaat je FET uit. Dat wil je niet hebben.

vcc -|>|--+---|>|--- VS
             |
            ===
             |
  ne555  ----+ 

De NE555 laat je oscileren.

Nu laad je VS op tot boven de voedingspanning van de motor. (de NE555 voed je met je normale logische spanning. 5V, mischien 12V als je NE555 dat aankan en/of je fets dat nodig hebben.)

Als de NE555 uitgang laag is, wordt de condensator opgeladen door de linker diode, als de NE555 uitgang hoog is, wordt VS uit de condensator opgeladen.

Je moet je wel realiseren dat je zo dus de gate van de bovenste FET op rond de 37V - 44V gaat zetten. Of de FET dat leuk vind weet ik niet!

(normaal zit je maximaal 12V boven z'n eigen pennetjes!)