Bobbyb
hallo
Hallo
Ik heb die Parallelle poort interface gemaakt die op de site staat.
Met led’s werkt hij prima maar nu wil ik er een relais mee aansturen en dan doet hij het niet.
En als ik meet aan de emitter van de transistor dan meet in ook maar 3v ook al zet ik me voeding op 12v
Ik snap er geen moer van?????????
Het je aan de diode gedacht? En heb je allen de led vervangen, of heb je hem helemaal opnieuw gemaakt? Kijk ook is of je tor goedom zit.
Wacht maar even ik zal wel even een schema tekenen.
Edit:
Edit 2: die aansluiten van de - van de voeding moet ook nog op pin 18 van de lpt poort worden aangeslooten.
Edit 3: Als je geen diode heb gebruikt, is de tor nu waarschijnlijk kopen. Dus even een nieuwe gebruiken.
[Bericht gewijzigd door Brokencore op ]
Gerwin
An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
Bobbyb
hallo
ok bedankt BHZ-Robert
Het werkt maar ik ben benieuwt waarvoor is die diode???
En kan ik ook ipv die relai een stappen motor aan sturen ik wou die eerst met die relai sturen.
edit:
Als ik mijn relai voor de transistor zet doet hij het wel en als ik hem er achter zet doet hij het niet.
[Bericht gewijzigd door Bobbyb op ]
Als het relais afvalt, ontstaat er door de spoel die er inzit een hoge inductie spanning. Aangezien de tor maar maxinmaal 50V aankan, slaat hij door. De diode blokeert deze inductiespaning dus.
Op 3 januari 2004 20:26:44 schreef Bobbyb:
...
En kan ik ook ipv die relai een stappen motor aan sturen ik wou die eerst met die relai sturen.
Als je een stappenmotor wil aanstuuren zal je die schakeling 4x moeten bouwen. Je zal dan denk ook een andere tor moeten gebruiken, omdat stappenmotors nog al veel stroom vraagen.
Edit:
Op http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/802060 staat duidelijk uitgelegt hoe je dit kan doen.
[Bericht gewijzigd door Brokencore op ]
PowerPC603
4096 LED's of meer afzonderlijk sturen met parallelle poort? Easy...
Ik heb eens een zeer klein relais gehad.
Spoelspanning: 5V (afmetingen van relais: 20x10x10mm).
Effe een multimeter erop gehangen met piekspanning-detectie.
Bij het afschakelen van het relais duidde mijn multimeter 97V (!) aan.
Dus die diode is wel degelijk nodig.
Met een 12V relais heb ik het nog niet getest, maar die spanning zal wel meer zijn.
Hoi, ik zou je stappenmotor niet met een relais aansturen.
Zoek op google naar "stepper motor driver" of "stepper motor control" en je vind aardig wat sites en schema's etc.
Ik heb et ook een keer gedaan en werkte, dus het moet lukken.
je moet ook even kijken wat voor stappen motor je hebt. bipolaire of unipolaire, licht eraan of de spoelen in je motor midden aftakkingen hebben of niet en hoe ze zijn aangelsoten.
PaWoN
ik heb dit dingetje ook in elkaar geknutseld,maar wanneer ik de voeding erop zet, gaan alle ledjes branden en wanneer ik met het proggie alles aan of alles uit zet zie ik wel verschil in felheid van de ledjes maar ze gaan niet uit.wanneer ik de lpt stekker eruit haal gaan ze wel uit.
wat doe ik fout?
PowerPC603
Indien je het bovenstaande schema gebruikt hebt,
moet je eraan denken dat die -12 eigenlijk de massa is (GND van je parallelle poort).
Deze is aanwezig op pennen 18-25.
Ook als je een externe voeding gebruikt, moet je de massa van de voeding verbinden met de massa van de parallelle poort.
Indien de ledjes nog steeds niet volledig uit gaan, kan je eens proberen extra diodes te plaatsen tussen een datalijn en weerstand R1 (de basisweerstand).
Hierdoor creëer je een extra spanningsval, zodat de tor minder reageert op een laag niveau van je datalijnen.
Het kan dus zijn dat een ttl-uitgang (de datalijnen van de poort) bij een laag niveau niet exact 0V geven, maar bijvoorbeeld 0,15V.
Hierdoor komt de tor toch een heel klein beetje in geleiding, waardoor je led zachtjes zal branden.
ze branden niet bepaald zachtjes,maar ik las net in een ander topic dat iemand dit had opgelost door userport te gebruiken.het zou dus aan XP liggen.
hij vertelde er alleen niet bij hoe.
ik heb al vanalles geprobeerd,maar ik snap er weinig van.
de leds blijven gewoon continu branden
ook dlportIO geprobeerd
parport etc. er gebeurd helemaal nix!
PowerPC603
Ik gebruik nu reeds bijna een jaar NTPort, onder WinXP,
zonder enige problemen.
Misschien kan je dat eens proberen.
Dit is een plugin voor Visual Basic (een OCX-control).
Dit is de website waar je het kan downloaden:
http://www.uct.on.ca/
Ook instructies staan erbij, evenals enkele tutorials en voorbeelden.
Lees vooral de instructies nadat je het geïnstalleerd hebt.
Op 3 januari 2004 19:58:41 schreef BHZ-Robert:
Wacht maar even ik zal wel even een schema tekenen.Edit:
Edit 2: die aansluiten van de - van de voeding moet ook nog op pin 18 van de lpt poort worden aangeslooten.
Edit 3: Als je geen diode heb gebruikt, is de tor nu waarschijnlijk kopen. Dus even een nieuwe gebruiken.
Die -12V moet dat niet 0V zijn ?
Op 13 maart 2004 11:15:03 schreef ThE ScreW:
[...]
Die -12V moet dat niet 0V zijn ?
Klopt, moet 0 volt oftewel GND zijn.
Op 9 maart 2004 23:44:02 schreef W69:
ze branden niet bepaald zachtjes,maar ik las net in een ander topic dat iemand dit had opgelost door userport te gebruiken.het zou dus aan XP liggen.
hij vertelde er alleen niet bij hoe.
ik heb al vanalles geprobeerd,maar ik snap er weinig van.
de leds blijven gewoon continu branden
ook dlportIO geprobeerd
parport etc. er gebeurd helemaal nix!
eeuh ahum,... schaam schaam,.
ik had een heel erg dom foutje gemaakt
ik had de leds er verkeerd om in gezet!!!
ik heb ze nog wel 2x door gemeten voor ze te plaatsen en toch nog verkeerd om.
nu ze omgedraaid zijn, werkt de convertor perfect.
maat toch in ieder geval bedankt voor het noemen van de mogelijkheden, ik heb er toch weer het een en ander van geleerd.
[Bericht gewijzigd door W69 op ]

Ik kijk altijd naar de "lange" poot van de LED. Dit is (bijna) altijd de + van de LED. Ik ben zelf nog nooit een LED tegengekomen waarbij dat niet klopte, maar ik weet dat ze bestaan waar het net andersom is.
Atmoz
Tinus-online
http://www.tinus-online.nl :: Corolla G6 :: EOS 5D
bij die heldere led's is de + en - vaak andersom, ben er heel vaak mee de mist in gegaan want doorgaans is de plus inderdaad de lange poot
Gerwin
An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker