Gitaar versterker, koptelefoon werkt, speaker niet

Mijn Session Sessionette75 heeft vreemde kuren.

Op de eindversterker na, heb ik de versterker helemaal nagekeken. Ik sta nu voor een raadsel.
Met de koptelefoon is het geluid zoals het hoort, maar over de speaker hoor ik vooral gekraak en vervorming.

De originele Celestion G12-80 8Ω is inmiddels overleden, maar met een G10S-50 8Ω heb ik excact hetzelfde probleem.

Ik vermoed dat het probleem in de eindversterker zit, maar het probleem is dat er een ILP module gebruikt is. In plaats van de gebruikelijke HY248 zit er een HY244 (120W in 4Ω ) in.

Hoe kan ik de juiste werking meten/controleren van de ILP module?

Oproep: heeft iemand misschien nog een ILP HY128/HY24x te koop?

Je hebt natuurlijk al een probleem met de impedantie omdat een 244 voor 4ohm is en je een 8 ohm gebruikt.
Nou zou dat volgens bartjens voornamelijk resulteren in een lagere output. Maar het kan ook zijn dat de te grote belasting binnenin iets uitschakelt. En dat is moeilijk te vinden.
Als je zo'n eindblok hebt zal in de regel de hoofdtelefoon vanuit de voorversterker worden gestuurd. Als dat goed klinkt zit daar naar alle waarschijnlijkheid geen probleem.

Je omschrijving van wat er uit de speaker komt is nogal vaag. Hoor je uberhaupt iets van het oorspronkelijke signaal?

Je zegt dat je alles hebt nagekeken, maar toch wat schoten voor de boeg...
- is de aansluiting van de voorversterker op de eindtrap wel goed?
het zou kunnen zijn dat er draden verrot zijn, maar als de eindtrap aan een volume potmeter zit zou het ook aan de potmeter kunnen liggen.
- heb je toevallig een 4 ohm belasting (bv 2 8 ohm speakers) hang die er dan eens aan
- is de voeding van de eindtrap wel goed? (juiste spanning, symmetrisch ook na enige belasting, ...)

Uit je pdf:

In the beginning we bought in a power block
from a company called ILP Electronics. This block was the HY200 and delivered
about 76 watts RMS into the internal speaker. This changed to HY248 after a
couple of years and gave us a few problems. ILP did not tell us about the
changes inside which affected it’s reliability. As a result, we designed our own
MosFet power amp called the AX120. This cured the problem right away.

Laatst zelf zo'n versterker blok in een Sessionette75 door een transistor versterker vervangen. De koptelefoonuitgang zat parallel via een weerstand aan de speakeruitgang. Controleer ook de schakelaar op het koptelefoon jack die de speaker uitschakeld.

Een beveiliging lijkt mij niet waarschijnlijk, want mijn speaker is, ondanks "de beveiliging" toch om zeep en het geluid is verder prima over de koptelefoon. Er zit namelijk een 470 Ω weerstand in serie met de phones out.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/s75-schematic.gif

Wat het geluid betreft; ik hoor het originele geluid met vol vermogen, maar er is ook luid gekraak en vervorming aanwezig.

De bedrading en pots zijn in orde.
Ik zal eerst de voedingsspanning nog eens meten, deze keer onder belasting, maar dan wel met een dummy, want ik heb geen bak met speakers zoals ik bakken met weerstanden heb ;)
En de tip om met twee 8 Ω speakers parallel te testen durf ik daarna misschien aan.

Op 1 oktober 2009 16:10:35 schreef Roland van Leusden:
Uit je pdf:

[...]

Laatst zelf zo'n versterker blok in een Sessionette75 door een transistor versterker vervangen. De koptelefoonuitgang zat parallel via een weerstand aan de speakeruitgang. Controleer ook de schakelaar op het koptelefoon jack die de speaker uitschakeld.

Ik vermoed dat ik een heel vroeg exemplaar (prototype?) uit 1981 bezit, het serienummer 75244 lijkt mij namelijk iets te toevallig, en het typenummer is S¦75. De HY244 is echter wel een custom exemplaar zonder koelribben.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/s75-inner.jpg

Award-Session levert ook een losse eindversterker ter vervanging; de "SG75-PM120 Power Module" die kan ik bestellen als blijkt dat de module inderdaad stuk is.

luid gekraak en vervorming aanwezig.

Uitgang van de voorversterker print lossolderen bij de ILP module en rechtstreeks een signaal op de ILP module aanbieden van een mp3 speler ofzo. Mocht de bedrading nog orgineel zijn, dan zou je dit ook kunnen doen via de effects return. Bij mij was er al redelijk in gemodificeerd ...

In de voorversterker en voeding heb ik ook alle elco's en opamps vervangen, bij mij kwam er ruis en brom uit. Elco's van 28 jaar oud kun je echt wel afschrijven hoor.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (16%)]

{edit2]
Hmm... Ook al een oud topic...

Via Google zoeken, en er dan van "opzij inrollen" is niet echt een optie...
{/edit2]

[edit]
Zoals ik het schema hierboven interpreteer, vind ik het een wonder dat de HY-244 nog niet ge-explodeerd is!
2X52 Volt is véél te veel, terwijl de stroomsterkte (T2A) weer te laag is!
Hij wordt duidelijk verkeerd gevoedt.
Een buis had al lang rode wangetjes gehad!!
Ook mis ik de luidspreker-zekering.... (F3.15A voor deze module)
Ik denk dat de te lage stroomsterkte de oorzaak is van het vervormen, en het (nog) niet exploderen van de module. (Spanning zakt gelukkig te ver in)
Dat inzakken veroorzaakt natuurlijk ook Havoc met alle Pre-Amps.
Door de lagere spanningen staan die natuurlijk ook te vervormen als een gek.
[/edit]

De HY-244 heeft het liefst iets van 2X 35V @ ~4A max. nodig voor vol vermogen.
Meer spanning is gevaarlijk, en kan hem vernielen.
Minder spanning doet hem vervormd klinken bij laag-ohmige belasting.
Meer mogelijke stroomsterkte dan 4A is niet erg.
Minder dan dit is niet aan te raden.

Als de spanning te laag is, of de maximale stroomsterkte van de voeding te laag is, stort dit te ver in, waardoor het geluid met 8Ω te vervormd raakt. (met 4Ω is dit zelfs nog veel erger!)

Ook moet er nagezien worden met hoeveel mV er ingestuurd wordt.
Nominaal zitten ze rond de 500 mV voor vol vermogen.

Neovo.