Heren, Dames hopelijk vooral ook,

Ik ben van plan om wat te gaan doen met reflow solderen van SMD onderdelen in een huis-tuin-en-keuken-oventje.
Een beetje zoals het eerste Elektuur projectje op dat gebied, maar dan zonder de oven om te bouwen.
Nou wil ik daarbij niet aleen uitgaan van de temperatuurknop van het oventje maar ok zelf wat meten (is immers weten).

Mijn vraag is nu:
Zijn er (goedkope) sensoren in de trant van de LM335 maar dan voor 0-500 graden Celcius die ik met een minimum aan onderdelen en een digitale voltmeter hiervoor kan gebruiken?
Of misschien is er intussen bijvoorbeeld iets goedkoops met een USB aansluiting te krijgen?

Alvast bedankt,
Hans Kuijpers

Voor dat soort temperaturen kom je al snel in de PT100 of Thermokoppel (Type K) , echter dan kom je ook in de wat specifiekere interfaces alhowel doe voor beide sensoren wel standaard te koop zijn (bijv. Conrad).

Groeten, Bram

Hi Bram,

Alvast bedankt voor je reactie, dit is alleen voor mij wat te weinig informatie. Ik weet redelijk veel van digitale electronica, vandaar de SMD belangstelling, maar analoog ben ik een 0, ik kan nog net een voeding in elkaar hannesen.

Als ik zo'n thermokoppel in combinatie met een digitale (milli-)voltmeter wil gebruiken, wat moet ik er dan tussen zetten?

De inspiratie voor het zelf bakken van SMD's heb ik van http://www.openhardware.net/Misc_Stuff/ToasterSMD/ daar wordt trouwens niet eens een temperatuurmeting gebruikt...

Nogmaals bedankt,
Hans Kuijpers

Er zijn toch multiemeters waar je zo een thermokoppel aan kunt hangen.

En met een Pt100, een nauwkeurige Ohmmeter en een tabel kom je ook een knap eind. Het is wat omslachtig maar wel goedkoop.

Op 5 oktober 2009 14:03:18 schreef GJ_:
En met een Pt100

Ik heb wat naar PT100's gekeken, maar een probleem is dan de draadjes ernaar (die moeten ook die temperatuur aankunnen!). De weerstand en/of thermospanning van die draadjes wordt al snel een probleem. Een pt1000 lost de meeste problemen op.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (3%)]

Hier een "voorgekouwd" ontwerp :

http://www.greenbird.info/electronics/small_projects/reflow_toaster

@Wouter, daarom zou ik zelf de voorkeur hebben voor een K-Koppel.

Groeten, Bram

Op 5 oktober 2009 14:52:05 schreef bprosman:
@Wouter, daarom zou ik zelf de voorkeur hebben voor een K-Koppel.

nadeel: een speciaal interface IC is vrijwel onvermijdelijk, en niet goedkoop. (Maar wel makkelijk.)

Hmm, wordt allemaal een beetje ingewikkeld voor een eerste experiment, dan kan ik net zo goed meteen een oven controllertje gaan bouwen, bijvoorbeeld dat van Elektuur.

Goekoopste oplossing die ik tot nu tyoe heb gevonden is een keuken oven thermometer, bijvoorbeeld Conrad 646236 - 89.
Is ook de low-tech methode die ik op een andere Amerikaanse site vond.

Je hoeft maar tot 225 graden te kunnen meten.
De KTY84-130 gaat tot 300 graden.
Er moet wel een schakeling bij om hem te lineairiseren.
Ik heb er teflon draadjes aan gemaakt met nog wat kleine keramische buisjes erbij.

Op 5 oktober 2009 16:16:41 schreef Zonnepaneeltje:
De KTY84-130 gaat tot 300 graden.

Leuke sensor! Maar zonder ijking heb je al meteen een onzekerheid van +/- 5 graden, dat lijkt me net wat veel.

Ook de Conrad keukenthermometer heeft een resolutie van 5 graden. Ook niet echt een "joepie" nauwkeurigheid.

Dan kun je net zo goed de standaard thermostaat gebruiken die in de oven zit.

Groeten, Bram

Mocht je toch zelf iets gaan bouwen, dan is een K-Thermokoppel en een MAX6675 te overwegen.

Bij baco heb ik laatst een temp sensor gekocht.

http://www.baco-army-goods.nl/product_77.html

Vreemd toen ik in de winkel was zou ik zweren dat et bij stond dat het tot 750oC kon. Of zouden er 2 types zijn?

Voor de geinteresseerden:
De oplossing voor mij is ondertussen een via Ebay in Hong Kong gekochte simpele termeratuur meter inclusief twee K-Type sensoren. Inclusief verzendkosten ongeveer 20 Euro!

Belachelijk goedkoop :-)

Heb je afbeeldingen? Ik ben nu wel tamelijk nieuwsgierig geworden.

Hoi

Misschien heb je hier iets aan.

Ik de elektuur van januari 2006 staat een project
omschreven hoe van huis-tuin-en-keuken-oventje
een reflow oven te maken.
Als sensor gebruiken ze een thermokoppel K-type
met ic max6675. Cold-Junction-Compensated K-Thermocoupleto-
Digital Converter (0°C to +1024°C)
12-Bit, 0.25°C Resolution

verder staat er ook een printlayout + schema.

Goetjes lowa1

[Bericht gewijzigd door lowa1 op (20%)]

Voor hogere temperaturen moet je wel die metalen probes er bij kopen, denk ik. Ik kan geen gegevens vinden tot hoe ver je met die draadprobes kunt gaan.
Voordeel van de draad probes is dat de warmtecapaciteit kleiner is, wat een kortere reactietijd geeft.
Die 1350°C is het maximum wat het display kan weergeven. Je hebt daar echt andere thrmokoppels voor nodig!!

Wèl een leuk goedkoop dingetje, waar je geen buil aan kunt vallen, ook al haalt het de beloofde nauwkeurigheid niet.

Op 6 november 2009 22:38:18 schreef Tidak Ada:... ook al haalt het de beloofde nauwkeurigheid niet.

Dat was me idd nog niet opgevallen:

Accuracy: ±0.1 °C ± 0.4

Dat bestaat dus niet. Voor een duur K koppel heb je een tolerantie van +/- 1,5K en voor een normale +/- 2,5K

Die +/-0,4 ga je met geen enkel koppel halen. Zelfs de duurste T koppels gaan volgens mij maar tot +/-0,5K

Er zullen natuurlijk altijd nauwkeurer broeders tussen zitten, maar voor dat geld gaan ze niet ieder koppel testen of het binnen hun eigen toleranties valt. Maar het blijft hoe dan ook een leuk setje.

Het Elektuur artikel ken ik, zo was ik op het idee gekomen (ik ben pas 30 jaar Elektuur abonnee... :-) )
Wat betreft die nauwkeurigheid, op 1 of 2 graden Celcius/Kelvin komt het denk ik niet aan bij het SMD chips bakken.

Ik heb nu twee manieren verzonnen, op basis van wat gegoogle:

1) De "luxe" manier: Een oventje ala Elektuur van een Euro of 40 gecombineerd met de genoemde sensors, en de karakteristiek van de soldeer bij de hand.

2) De lowcost manier: Een kookplaat van Euro 10 met een oud vlak stuk Alu-koelplaat en een sensor erop, met dezelfde soldeer karakteristiek in de hand er bij.

Volgens een paar experts werkt de laatste manier het makkelijkst, je legt de smd print op het Alu op de kookplaat en je kunt er met je neus (niet te dicht) bovenhangen om het proces te zien terwijl je de temperatuur in de gaten houd...