ik heb 2 op het oog gelijke elektromotoren.
ze hebben 2 magneetjes en 3 ankers.
er zit op allebij een bruine ronde condensator op waar 104 op staat.
als ik ze aansluit op een spanning van 3v draaien ze niet even snel.
hoe kan dit en is dat oplosbaar want ik wil ze graag gebruiken in een beetlebot.

Het is wel logisch dat ze niet 100% draaien natuurlijk. Dan zou je terugkoppeling moeten hebben met een regelaar. Dan draaien ze gelijk. Of misschien overstappen op een stappenmotor.

Een mogelijke verklaring is dat je een motortje linksom en het andere rechtsom laat draaien. Deze motortjes hebben een "voorkeurdraairichting", maw in de ene draairichting kan met dezelfde aangelegde spanning een hoger toerental bereikt worden dan in de andere.

daar zou het best wel es aan kunnen liggen inderdaad.
en ze kunnen natuurlijk ook nooit precies even snel draaien.
bedankt voor jullie snelle reactie.

Draaien ze ook op 1,5 volt? Want bij de beetlebot krijgt iedere motor maar 1,5 volt.

volgens mij niet maar dan schakel ik gewoon 2 batterijen in serie.
ik heb ze namelijk getest met een regelbare adapter.

Je kan bij de motor die het snelts draait er een kleine weerstand tussen zetten. Even een paar weerstanden proberen totdat ze even snel draaien. Het is geen nette oplossing en geeft ook problemen als de belasting op de motor varieert.
ingewikkelder is op beide motoren met een apart pwm signaal aan te sturen. En dan de snelste motor daarmee langzamer instellen. Je hebt nu wel voor beide motoren een zeer mooie snelheidsregeling.

kan ik dan niet beter een potmeter gebruiken??
lijkt me eingelijk makkelijker

Je kan het met een potmeter proberen. Maar potmeters kunnen maar hele kleine stromen aan. Je kan dus even een potmeter ertussen doen totdat beide motoren even snel draaien. Dan de boel uitzetten. De potmeter nameten met een multimeter en dan met die waarde een vaste weerstand ertussen. Als je meerdere vaste weerstanden in serie gebruikt kan je op precies dezelfde waarde als de potmeter uitkomen.

Enkel een groot nadeel is als je bot over een ondergrond rijd met veel weerstand dat je motoren dan toch weer direct verschillende snelheden krijgen.

heb je een doel voor de 2 motoren waarbij dit een probleem is? Zo ja, vertel eens iets meer, misschien is dit makkelijk op te lossen..

... want ik wil ze graag gebruiken in een beetlebot.